Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

České školství neuniklo kritice OECD - rozhovor s náměstkem hejtmana LK Radkem Ciklem

Mgr. Langer Jiří

  • 06. 04. 2012 12:46
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

Náměstka hejtmana LK pro resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Radka Cikla (ČSSD) jsme se zeptali, co říká na zprávu Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), která zhodnotila výsledky vzdělávání v České republice.

 

Pane náměstku, zpráva dává informaci, že výsledky vzdělávání žáků v ČR jsou na průměru či mírně pod průměrem OECD. Co na to říkáte?

 

Je to pro nás varování a zároveň upozornění, že pokud chceme být v Evropě i ve světě konkurenceschopní a chceme naší zemi rozvíjet, budeme muset ve vzdělání přejít na poněkud vyšší obrátky.

 

V posledním desetiletí se výsledky žáků výrazně zhoršily, to je možná ještě více alarmující?

 

Ano, to je. Zejména snižující schopnost orientovat se v matematice a přírodovědných oborech může být velkou překážkou pro vedení úspěšného a kvalitního života mladého člověka. Tyto neznalosti začínají být již limitujícím faktorem pro rozvoj českého průmyslu.

 

Podle zprávy je výběr vzdělání ovlivňován především rodinným zázemím. Platí to obecně nebo je situace v Libereckém kraji jiná?

 

Liberecký kraj nijak nevybočuje z hlavního proudu tendencí v České republice. Bohužel vzdělávání dětí je dnes přímo úměrné vzdělání rodičů. To rozhodně není správné. Děti ze sociálně slabších rodin to mají velmi těžké. Na druhou stranu i absence nutnosti překonávat obtíže a přílišné zametání cestiček ke vzdělání ze strany rodičů našim dětem také nepomáhá. Může být až kontraproduktivní. Život je plný překážek a i na to by měly být naše děti připraveny.

 

Kritice neušly ani speciální školy. Kde je nám vytýkáno, že žáci jsou do speciálních škol umísťováni díky sociálnímu znevýhodnění a ne kvůli poruchám učení. Jaká je situace ve speciálních školách v Libereckém kraji?

 

Na základě šetření České školní inspekce můžu konstatovat, že v celém Libereckém kraji nebylo v praktické škole zařazeno ani jedno dítě, které by nemělo lehké mentální postižení. Pro kraj je to dobrá vizitka. Speciální školy, stejně tak jako praktické školy, mají nepochybně v našem vzdělávacím systému své místo. Poskytují žákům potřebnou individuální péči.  Určité omezení možností zařazovat děti do těchto zařízení již dnes existuje.

 

Zpráva nám dává i mnoho doporučení. Jedním z nich je, že bychom měli před plošným testováním žáků pátých a devátých tříd nejprve vyvinout důkladné standardy. Tyto standardy by pokryly cíle vzdělávání v celé šíři a teprve na nich by se měly stavět testy dílčí. Sdílíte stejný názor?

 

Určitě. Jakékoli testování by mělo vycházet ze standardů. Obecně chápu nechuť k testování, ale ověřování úrovně znalostí je nezbytné. Opět se obracím na situace v běžném životě. Ať profesním, rodinném či jiném. Život před nás staví řadu náročných zkoušek. Takže určitý stres, ověřování a srovnávání znalostí žáků již na základních školách jev pořádku. Zároveň by se testování mělo stát v budoucnu jen jednou ze součástí koncepce vzdělávání.

 

Souhlasíte s doporučením, že by školy a učitelé měli být hodnoceni na základě stanovených standardů?

 

Ano, ovšem. Je zapotřebí sdělit pedagogům, rodičům i žákům cílový stav, kterého má být dosaženo. Pak k němu postupně, ale soustavně směřovat.

 

V českém školství údajně chybí průběžné hodnocení žáků a neexistuje zpětná vazba. To by přeci měl být základ školního vzdělávání. Jen tak může vést hodnocení k zlepšování každého žáka. Souhlasíte?

 

Nepochybně. Já osobně bych byl velmi přísný k nastavení a nárokům v počátečním vzdělávání. Kupříkladu, že na výběrové školy by měly být přijímány skutečně děti s požadovaným nadáním, ať už se studijním či uměleckým. Vzdělávací systém v České republice je dostatečně prostupný vertikálně i horizontálně, aby umožnil žákům, kteří následně uvidí svoji roli jinde, změnit své rozhodnutí. A pak tu máme docela funkční a rozsáhlý systém dalšího vzdělávání. Ten umožňuje občanům doplnit si vzdělávání podle jejich reálných potřeb.

 

Lze některá navržená doporučení OECD provádět na školách v Libereckém kraji, třeba i nezávisle na centrální úrovni?

 

Lze hledat a najít místa a situace, kde zodpovědné rady a zastupitelstva mohou začít vzdělávání měnit k lepšímu. Konečně i na tom jsme se shodli v Komisi pro školství a sport Asociace krajů, kterou mám tu čest řídit. Řada dohodnutých opatření se také již začíná naplňovat. Kupříkladu požadavek na testování žáků při přijímání do maturitních oborů středních škol.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky