Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Diskuse u kulatého stolu na téma Kam kráčí naše učňovské školství? se zúčastní i hejtman LK

Mgr. Langer Jiří

  • 13. 09. 2010 16:20

Sdílet článek

 

Kam kráčí naše učňovské školství? To je téma kulatého stolu, který se uskuteční v rámci akce Machři roku ve čtvrtek 16. září v prostorách hotelu Zlatý lev (Gutenbergova 3, Liberec) od 11:00 hodin jako součást II. Celostátního setkání učňovské mládeže Machři roku.

Hlavními hosty jsou:

·      Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy

·      Alena Gajdůšková, 1. místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR

·      Milan Urban, předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

·      Miroslav Procházka, ředitel Národního ústavu odborného vzdělávání

·      Hana Krbcová, personální ředitelka ČEZ

·      Roman Pommer, člen Hospodářské komory ČR

·      Stanislav Eichler (ČSSD) ,hejtman Libereckého kraje

·      Radek Cikl (ČSSD), náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu

Probírat se budou témata ovlivňující vývoj středního odborného školství. Letošní rok bude zaměřen především na možnosti propojování podniků s učňovskými zařízeními, legislativního zavedení vícezdrojového financování a odpovídajícího vybavení škol. Je očekávána široká diskuse! Společně v debatě se budou hledat cesty, jak naše učňovské školství zkvalitnit.

Vstup je volný pro všechny zájemce na základě registrace. Vítáni jsou všichni – studenti, učitelé, rodiče, ale i vy novináři. Registrovat se můžete na www.ceskahlava.cz (záložka „registrace na akce“). Obratem vám bude zaslán potvrzovací e-mail. Vstupenku obdržíte od pořadatele v místě konání.

Těšíme se na vás!


 

Pravidla soutěže Machři roku – Liberec 16. září 2010

Společnost Česká hlava, za podpory Asociace krajů ČR, vyhlašuje v rámci projektu Machři roku stejnojmennou soutěž pro učňovské obory. Jde o klání soutěžních týmů zastupujících své školy, které se uskuteční před zraky široké veřejnosti, a to hned v několika oborech.

Soutěžní obory:

Pro druhý ročník soutěže Machři roku 2010, jsou vyhlášena soutěžní klání v těchto oborech:
TRUHLÁŘ, INSTALATÉR, MALÍŘ-NATĚRAČ, LESNÍK.

Registrace:

Do soutěže Machři roku mohly nominovat svůj reprezentační tým školy, které poskytují vzdělání v učebních oborech zakončených výučním listem případně maturitou. Každá ze škol může být zastoupena pouze jedním týmem v každém vyhlašovaném oboru. 

Soutěžní týmy:

Soutěžní týmy jsou složeny pouze ze žáků nominující školy. Složení, respektive počet žáků v týmu pro jednotlivé obory je následující:

Truhlář: 2

Malíř-natěrač: 2

Instalatér: 2

Lesník: 3

 

Zadání soutěžních úkolů, vyhodnocení výsledků a odborná komise:

Odborná komise, která je pro každý obor složena ze tří členů, je zadavatelem soutěžního úkolu. Komise byla vybrána pořadatelem. Zadání soutěžního úkolu bude vyhlášeno komisí těsně před začátkem samotné soutěže. Komisí bude též schváleno náčiní, s nímž budou moci soutěžící pracovat. Pro splnění zadání mají jednotlivé týmy časový limit. Po skončení limitu není přípustné jakkoli dokončovat nebo zasahovat do hotové práce, stejně jako není dovoleno radit nebo jakkoli zasahovat do práce ze strany doprovodu, případně diváků. V případě porušení tohoto, je porota oprávněna soutěžní tým diskvalifikovat. Po dokončení všech prací komise vyhodnotí výsledky týmů v jednotlivých oborech a určí tři nejlepší týmy.

Ceny a trofeje:

V každé kategorii budou vyhlášeny pouze první tři nejlépe umístěné týmy. Ostatní příčky nebudou odbornou komisí zveřejňovány. Vítězný tým a škola, kterou zastupuje, obdrží trofej Machři roku a finanční odměnu v celkové hodnotě 50 000 Kč. Ta bude rozdělena mezi jednotlivé účastníky vítězného týmu a jejich školu tak, že 15 000 Kč přijde na vrub soutěžícím, 35 000 Kč bude věnováno škole. Částky jsou předávány po zdanění.


 

Údaje, které nás znepokojují…

·      Vytváření negativního obrazu o stavu učňovského školství masmédii v očích veřejnosti, nepotřebnosti a méněcennosti manuální práce v naší společnosti.

·      MŠMT v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR omezilo počty žáků v učebních oborech na pouhých 18 % populace v roce 2010, což je pod úroveň ostatních států EU s výkonnější ekonomikou.

·      Strojní a technologické vybavení odborných učilišť je na úrovni 70. let minulého století.

·      Ke studiu na středních (učňovských) školách jsou v řadě případů přijímáni žáci s horším prospěchem i s neúplným základním vzděláním. Velká skupina žáků přichází z nestabilizovaných, sociálně slabých rodin, včetně rodin s dlouhodobě nezaměstnanými rodiči, kteří ztratili pracovní návyky. Rodiny těchto žáků nedoceňují význam vzdělání.

·      Přístup ke studiu oboru „který ve výběru zbyl“ vede k nízkému ztotožnění studenta s oborem. Podíl studentů, kteří po ukončení školy nastoupí do jiného oboru, než pro jaký získali kvalifikaci, se neustále zvyšuje – u stavebních oborů činí již 35 %. Část těchto zaměstnanců končí i ve skupině nezaměstnaných – frustrace z možností pracovního uplatnění, ztráta pracovních návyků jsou průvodní jevy špatné volby povolání, nesprávných informací a nenaplněného očekávání.

·      Platy učitelů odborného vzdělávání jsou pod úrovní průměrných platů v příslušném  odvětví podnikatelské sféry (učitel odborného vzdělávání má týdenní vyučovací povinnost 33-35 hodin, učitel pouze 15,75 hod. ze 40 hodinové pracovní doby). Příplatek za nadměrnou nervovou zátěž učitelů odborného vzdělávání nebyl řadu let valorizován. Učitele odborného vzdělávání s vysokoškolským vzděláním nelze odměňovat stejně jako učitele praktického vyučování na jiných SŠ (10 x 12 tarifní třída).

·      Rozdíly mezi kraji v plošném  zařazení ředitelů středních škol (12. - 13. tar. třída). Příplatek za vedení nebyl mnoho let valorizován.

·      Výsledky šetření zaměstnavatelů především ukázaly, že s nedostatkem pracovníků určitých profesí či oborů se v největší míře (58 % dotázaných firem) potýká průmyslový sektor; v sektoru služeb pociťuje nedostatek pracovníků celkem 25 % firem a v kvartérním sektoru se jedná o 49 % firem.

·      Ve skutečnosti po třech letech od absolvování v původním oboru pracovalo jen 46 % vyučených, 36 % absolventů maturitních SOU a 31 % maturantů. V příbuzném oboru se uplatnilo 16 % vyučených, 29 % absolventů maturitních SOU a 29 % maturantů. Znamená to, že téměř 40 % absolventů v praxi nevyužívalo svého vzdělání.

·      Nízké ztotožnění s oborem vede k tomu, že 30 % studentů ve stavebních učilištích opouští studium pro výchovné problémy a nedostatečné studijní výsledky.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky