Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Hejtman jednal s dolnoslezským maršálkem o dopravě na železnici a silnici

25. 01. 2008
[id:6049|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Hejtman Libereckého kraje Petr Skokan spolu se svým statutárním náměstkem Karlem Dolejším projednal s Andrzejem Łośem, maršálekem Dolnoslezského vojvodství, u příležitosti setkání na Světovém poháru v letech na lyžích v Harrachově otazníky kolem provozu  železnice na trase Harrachov – Szklarska Poręba a silničním spojení mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou přes polské území.

„Maršálek nás informoval o tom, že od 29. ledna 2008 by měly přejít regionální tratě a infrastruktura s tím spojená do vlastnictví samosprávy vojvodství a bude svěřena okresu Jelenia Gora. A to včetně železničního spojení na polské části území na trase Harrachov a Szklarska Poręba,“ uvedl hejtman

Podle něj od tohoto momentu by se polská strana ráda zasadila o zprovoznění této trati, a to formou společného projektu s českou stranou. Projekt chtějí zpracovat v rámci tzv. Operačního programu přeshraniční spolupráce ČR – Polsko a podat jej do 14. března 2008 (u nás je znám pod názvem Cíl III).

„Proto by bylo dobré se již nyní společně domluvit na konkrétních krocích, včetně podpisu určité dohody o tom, že Liberecký kraj se stane partnerem tohoto projektu atd. Partner projektu by měl financovat 1% z celkové částky,“  informoval náměstek hejtmana.

„Sdělil jsem maršálkovi, že jsme za tyto zprávy rádi. Zprovoznění trati je dlouhodobý problém, který je třeba dořešit, a to nejen ve vazbě na Mistrovství světa v klasických lyžařských disciplínách v Liberci v roce 2009. K projektu se rádi připojíme,“ potvrdil Petr Skokan..

 

Také u druhého problému maršálek přiznal, že si je vědom zdržení a průtahů z polské strany.

„Ale došlo k určitým posunům. Do měsíce bude vydáno stavební povolení. Vydal jsem již rozhodnutí z oblasti životního prostředí, na které bylo stavební povolení vázáno, které bránilo zahájení stavebních činností v rámci smluvně sjednané výstavby silničního spojení v Euroregionu Nisa  - mezi českou, německou a polskou částí. Víme, že mělo být uvedeno do provozu na konci roku 2007,“ uvedl Andrzej Loś.

Dalším problémem bylo podle něj  finanční zajištění těchto prací. Přestože česká a německá strana společně zajistili polský podíl finančních prostředků, tak dle finanční kalkulace polské strany v současné době chybí finance zhruba ve výši 12 mil. EUR. Údajně to bylo způsobeno průtahy a sílícím kurzem  zlotého na počátku akce.

„Setkal jsme se s polským ministrem infrastruktury a na základě tohoto jednání se zdá, že i tato otázka bude vyřešena. Prozatím získalo naše vojvodství ústní příslib od ministra infrastruktury, který musí být ale zároveň potvrzen minstrem financí,“ podotkl maršálek.

    Podle něj výše uvedené body lze řešit s ředitelem odboru dopravy, na Úřadu maršálka Dolnoslezského vojvodství, s panem Wojciechem Zdanowskim, nebo přímo s členem rady Dolnoslezského vojvodství panem Patrykem Wildem.

Jednání se zúčastnil také Přemek Vodseďálek, uvolněný zástupce starosty města Harrachova.

 

Mgr. Langer Jiří
jiri.langer@kraj-lbc.cz
Telefon: 485 226 302