Kraj pomůže přes internet na úřad i občanům z nejmenších obcí
- 09. 01. 2008 00:00
[id:6007|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]
Liberecký kraj hodlá předložit projekt informačního systému e-POM (elektromická Podpora Obcí a Měst), který má usnadnit komunikaci nejen občanů a samospráv, ale i úřadů samosprávy mezi sebou. Tento potřebný krok na cestě k zefektivnění samosprávných činností předpokládá náklady ve výši 20 miliónů Kč.
„Základním kamenem e-POMu jsou moduly Podání, Lehká spisová služba, Lehká úřední deska a Formulářový systém. Postupně se má stát součástí celkového zefektivnění komunikace občana a státu ať již v rámci eGovernmentu či aktivity CzechPoint,“ uvedl náměstek hejtmana Radim Zika, pověřený vedením resortu informatiky s tím, že projekt je plně v souladu s iniciativami Evropské unie, pro jeho financování se počítá s využití prostředků EU v rámci Integrovaného operačního programu.
„Tento e-POM tak bude představovat jedinou bránu k vyřízení všech záležitostí na všech úřadech, včetně elektronického podání dokumentů. Kromě úspory času na obou stranách přináší řešení také řadu interaktivních a proaktivních služeb s okamžitou zpětnou vazbou na občana či firmu a dialogové nástroje pro obousměrnou komunikaci e-mailem. V praxi to bude znamenat, že občan bude moci vybraná podání vyřídit z domova nebo kanceláře,“ doplnil.
A naopak pro potřeby úředníků zúčastněných úřadů poskytne systém například komunikační nástroje s klienty – časové rezervace, plánování schůzek, dožádání informací a dokumentů.
Navíc pro potřeby úřadů, které nemají vlastní elektronickou spisovou službu, elektronickou podatelnu a elektronickou úřední desku, poskytne odlehčenou vzdálenou virtuální verzi těchto aplikací.
Hlavním přínosem projektu je podpora i těch nejmenších obcí jako subjektů samosprávy, které jsou v každodenním styku s občany. V závislosti na velikosti obce si však dosud ne všechny mohou pořídit vlastní informační systémy a aplikace. Proto je využití virtuálních služeb pro ně úsporou nejen prostředků, ale i času. Zároveň se zjednodušuje i komunikace občanů s úřady využitím elektronických podání a jejich automatickým směrováním kompetentním pracovištím samosprávy.
„Navrhovaný informační systém má zkvalitnit a usnadnit komunikaci občanů s úřady a institucemi obce vytvořením komunikační platformy občan – úřad a úřad – úřad, realizovat nové interaktivní služby samosprávy pro občany a návštěvníky měst, povýšit elektronickou podatelnu pro zajištění skutečné elektronické komunikace mezi občany a samosprávou, integrovat elektronické komunikační prostředí jednotlivých úřadů tak, aby bylo dosaženo plnohodnotného vyřízení požadavku v elektronické formě,“ popsal výhody a účel náměstek hejtmana.
“Jinými slovy občanům systém umožní podat důležitá podání elektronicky či osobně v podatelně jakéhokoliv zúčastněného úřadu. Poté se může informovat, i být informován, o stavu vyřízení jako je potvrzení o přijetí, postoupení podání správnému a příslušnému úřadu, přidělení zodpovědnému úředníkovi a podobně,“ dodal.
Projekt bude podle něj členěn do čtyř fází. Celková doba trvání projektu se přepokládá 1 rok + doba podpory. První fáze zahrnuje připojení a realizaci licencovaných modulů Lehká spisová služba, Lehká úřední deska a Formulářový systém. Návazně, ovšem ještě v průběhu první fáze, bude započato se sběrem požadavků souvisejících s novými agendami, analýzou a návrhem základních aplikací Bodový systém, Odpady, Lehké účetnictví, Automatická sumarizace tabulek se statistickými daty a případně dalšími. Ve třetí fázi bude systém naprogramován, odladěn a otestován a čtvrtou fází je podpora systému po dohodnutou dobu, pravděpodobně pěti let.
Modul podání zahrnuje: Registr uživatelů - vede centrální evidenci uživatelů systému, Distribuce podání -zajišťuje určení cílového úřadu pro dané konkrétní podání na základě určení odpovídající kompetence a místní příslušnosti předkladatele podání.
Rozhraní spisových služeb -zajišťuje jednotné rozhraní ke spisovým službám zúčastněných úřadů, bez ohledu na konkrétní používanou spisovou službu.
Modul lehká spisová služba - poskytuje virtuální spisové služby pro úřady, které svojí velikostí a rozsahem činnosti nepožadují existenci vlastní elektronické spisové služby. • Modul lehká úřední deska - poskytuje informace obecného charakteru související s problematikou samosprávy jako jsou vyhlášky, novinky apod.
Součástí licence je využívání online, off-line klienta a jednoduchý editor XFClient. V on-line klientu, je pomocí zásuvných modulů (formulářů) připravených v zásobníku (kontejneru) možno vyplňovat, editovat, elektronicky podepsat a odeslat formuláře na místní samosprávu. „Samozřejmostí je možnost tisku, jak samotného formuláře, tak i odpovědi, zda byl formulář doručen a přijat. Formulářový systém bude mít využití především pro jednorázová podání, pro občany a pro samoobslužné kiosky a další obdobná zařízení,“ poznamenal Radim Zika.
Do aplikace off-line klient bude možné nainstalovat a následně stahovat ze zásobníku formulářů nové formuláře. V aplikaci bude možno formuláře vyplňovat, editovat, tisknout a následně odesílat na místní samosprávu.
Modul bodový systém zobrazuje informace registrovanému uživateli - řidiči o stavu bodového konta, řízení s tím souvisejícím apod. Modul odpady maximálním způsobem automatizuje a zjednodušuje agendu úřadů související s touto problematikou. Modul lehké účetnictví slouží jako virtuální systém, v němž mohou obce vést své účetnictví, Automatická sumarizace tabulek se statistickými daty usnadní povinností úřadů s rutinními činnostmi.
„Primárním zdrojem financování projektu jsou prostředky Integrovaného operačního programu (IOP), který spadá do programovacího období 2007 - 2013. Zavádění ICT v územní veřejné správě, která si klade za cíl zvýšení kvality veřejných služeb a zvýšení informovanosti veřejnosti,“ zdůraznil náměstek hejtmana.