Kraj požádá o prominutí odvodu, zároveň zváží podání správní žaloby
- 09. 09. 2015 12:14
Rada kraje vzala na vědomí informaci, že dne 1. 9. 2015 obdržel Liberecký kraj dvě rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství Brno ve věci odvodu za porušení rozpočtové kázně v souvislosti s projektem IP 1 – Služby sociální prevence v Libereckém kraji. Jedná se o odvod do státního rozpočtu a odvod do Národního fondu v celkové částce téměř 26 mil. Kč. Rada kraje dále rozhodla, že Liberecký kraj v souvislosti s rozhodnutími Odvolacího finančního ředitelství podá žádost o prominutí odvodu. Současně budou vyzváni zastupitelé Libereckého kraje, aby rozhodli o tom, zda podat také správní žalobu proti těmto rozhodnutím.
Původní platební výměry za porušení rozpočtové kázně (celkem přes 103 mil. Kč), se na základě odvolání Libereckého kraje podařilo snížit, o více jak 77 mil. Kč. Dále bylo původně vyměřeno penále ve výši přes 102 mil. Kč. O nové výši penále zatím nebylo rozhodnuto. Nyní kraj požádá o úplné prominutí. Za velmi podstatné totiž kraj považuje zdůvodnění Odvolacího finančního ředitelství Brno, v důsledku kterého byly oba odvody sníženy. „Liberecký kraj, ač nepostupoval v rámci provedených výběrových řízení v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, když vybral jednotlivé vítězné dodavatele v rozporu s § 52 odst. 1 tohoto zákona, byly poskytnuté peněžní prostředky použity na účel stanovený rozhodnutím,“ uvádí se mimo jiné v rozhodnutí. Účel dotace, tj. poskytování a rozvoj vybraných druhů sociálních služeb, především služeb prevence a jejich dostupnost osobám sociálně vyloučeným nebo ohroženým sociálním vyloučením na celém území Libereckého kraje, byl splněn a poskytnuté peněžní prostředky nebyly zneužity.
Pochybení, ke kterému při výběrových řízení došlo, se týkalo špatného nastavení podmínek. Možnost přihlásit se dostaly i instituce působící mimo Liberecký kraj, což bylo oním pochybením. Podle názoru Odvolacího finančního ředitelství se soutěže mohly účastnit pouze uchazeči působící výhradně na území Libereckého kraje. LK se naopak domnívá, že když připustil do soutěže i instituce, které poskytovaly sociální služby v jiných krajích ČR, rozšířil počet možných uchazečů, čímž bylo výběrové řízení otevřenější. Podmínkou bylo, že uchazeč, který neposkytoval služby na území kraje, získá registraci před podpisem smlouvy na poskytování služby.