Krajská správa silnic LK žádné českolipské firmě techniku neprodala
- 13. 06. 2011 16:08
Resort dopravy Libereckého kraje a Krajská správa silnic Libereckého kraje reaguje na článek uveřejněný v liberecké mutaci MF Dnes dne 11. června pod názvem “Společnost Silnice? Obří odsávač peněz kraje, tvrdí opozice”.
Především je potřeba poukázat na účelová tvrzení autora článku pana Šebelky, jejichž cílem je pravděpodobně poškodit vedení resortu dopravy Libereckého kraje nebo management Krajské správy silnic LK.
Zaprvé, autor v článku tvrdí, že vznik společnosti Silnice LK, a.s. zamítl dopravní výbor, ale vedení Libereckého kraje jeho zamítavé stanovisko nerespektovalo. To je ovšem zcela chybné tvrzení. Není pravdou, že devět členů Dopravního výboru z jedenácti hlasovalo proti založení a.s. Devět členů dopravního výboru mělo výtky k nedostatečnému věcnému zdůvodnění založení a.s. v důvodové zprávě, nikoliv ke vzniku společnosti jako takové. Výbor dopravy proto nedoporučil Zastupitelstvu Libereckého kraje odhlasovat vznik společnosti Silnice LK a.s. s tím, že bude návrh opět předložen k projednání na dopravním výboru a ZLK po dopracování důvodové zprávy o věcné zdůvodnění vzniku a.s. Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp doplněnou důvodovou zprávu, dle požadavků členů Dopravního výboru, poskytl všem zastupitelům 27. června tedy 3 dny před zasedáním zastupitelstva LK.
Autor článku dále tvrdí: „…management nové organizace se může začít těšit na podstatně tučnější příjmy než v Krajské správě silnic LK.“ K tomu pan Šebelka zřejmě dospěl na základě jednoho z argumentů náměstka hejtmana pro dopravu Martina Seppa podporujícím založení a.s. Ten řekl, že převodem na akciovou společnost dojde k vymanění organizace z povinných nárůstů tarifních mezd, které nejsou podloženy nárůstem příjmů a nemají žádnou vazbu na hospodářský výsledek organizace. „Akciová společnost může využít širší možnosti motivace zaměstnanců a tím dosáhnout zlepšení efektivity a produktivity práce, právě proto, že není omezena tarifními mzdami. To znamená, že v případě dobrého hospodářského výsledku, může navyšovat mzdy svých zaměstnanců, v případě špatného hospodářského výsledku ale nikoliv, na rozdíl od příspěvkové organizace. Ta má nárůsty tarifních mezd dané zákonem bez ohledu na výsledky,“ dodává Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.
Zcela mimo souvislost se založením společnosti Silnice LK a.s. autor článku, jen tak mimochodem, zmiňuje, že: „Opozice v této souvislosti poukazuje na fakt, že Krajská správa silnic LK se poměrně nedávno zbavila téměř veškeré techniky, kterou prodala jedné českolipské firmě. Nyní od ní práce na komunikacích kupuje.“ Neříká už ovšem kdo konkrétně a ani toto tvrzení nijak nepodkládá fakty. „Krajská správa silnic LK žádné českolipské firmě techniku neprodala. Toto tvrzení, které pan redaktor předložil čtenářům, se v žádném případě nezakládá na pravdě. Považujeme ho za zcela účelové s jasným cílem poškodit dobré jméno Krajské správy silnic LK a vyvolat u veřejnosti pochybnosti o jejím správném hospodařen,“ řekl Jan Bergler, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje. Krajská správa silnic LK se snaží postupně modernizovat technické vybavení a pravidelně každý rok odprodává nebo vyřazuje velmi zastaralou a nevyhovující techniku jako je například traktor z roku 1974. Přehled vyřazeného majetku v hodnotě nad 100 tis. Kč (ten majetek stál více než 100 tis. Kč v době, kdy jsme ho pořizovali, nikoliv v době prodeje). v roce 2010 je uveden v následující tabulce.
Přehled majetku vyřazeného v roce 2010 |
|
| |
|
|
|
|
Název DHNM | Datum zařazení | Datum vyřazení | Způsob vyřazení |
Osobní automobil Škoda Octavia | 04/2001 | 02/2010 | bezúplatný převod léčebna |
Osobní automobil Škoda Octavia | 09/2004 | 03/2010 | prodej bazar |
Traktor URSUS | 12/1974 | 07/2010 | prodej bazar |
Značkovač silnic BONO | 05/1972 | 08/2010 | prodej bazar |
Ohřívárna živic | 10/1960 | 09/2010 | likvidace sešrotováním |
Kompresor PDK 12 | 12/1985 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil LIAZ | 04/2000 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 12/1986 | 09/2010 | likvidace sešrotováním |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 09/1979 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 08/1974 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 07/1974 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 12/1985 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 03/1988 | 09/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 07/1980 | 11/2010 | likvidace sešrotováním |
Nákladní automobil Škoda 706 MTSP | 08/1988 | 11/2010 | prodej bazar |
Nákladní automobil Ford Transit | 06/1998 | 09/2010 | prodej bazar |
Osobní automobil Škoda Yeti | 10/2009 | 09/2010 | prodej protiúčtem |
Osobní automobil Volkswagen | 07/2009 | 09/2010 | prodej protiúčtem |
Nástavba sypače SVCH | 07/1993 | 11/2011 | likvidace sešrotováním |
Nákladní automobil | 03/1985 | 11/2011 | likvidace sešrotováním |
|
|
|
|
Pozn. Pouze majetek s pořizovací hodnotou vyšší než 100 tis. Kč |
|
V Jablonci nad Nisou, 13.6.2011 Jan Bergler,
ředitel KSS LK
Společnost Silnice? Obří odsávač peněz kraje, tvrdí opozice
11.6.2011 Mladá fronta DNES str. 2 Kraj Liberecký
Jan Šebelka Liberecký kraj
Vedení Libereckého kraje si odhlasovalo vznik společnosti Silnice, která se bude starat o opravu a údržbu cest. Zcela stejnou náplň práce však už má také Krajská správa silnic.
LIBEREC Další z kontroverzních kroků učinilo vedení Libereckého kraje, když si na schůzi krajského zastupitelstva odhlasovalo vznik a. s. Silnice, která se bude starat o opravy a údržbu silnic druhé a třetí třídy.
Opozici se postup nelíbí, protože vznik této instituce zamítl dopravní výbor, navíc má Liberecký kraj Krajskou správu silnic LK, která má zcela stejnou náplň práce.
Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp zdůvodnil vznikl a. s. Silnice mimo jiné takto: „Bude výhodnější z pohledu daní, obchodní společnost může být efektivnější,může generovat větší zisky a je v ní jasně definovaná odpovědnost členů představenstva a dozorčích rad při výkonu jejich funkce.“
Proti vzniku a. s. Silnice se postavil dopravní výbor Libereckého kraje. Z jedenácti členů výboru hlasovalo devět proti.
„Byl mezi nimi i předseda Miloš Tita, který se pár dnů předtím stal jako první v historii placeným předsedou tohoto výboru s platem padesát tisíc korun,“ říká člen výboru a starosta Chrastavy Michael Canov. Podle jeho názoru nebyl důvod vzniku a. s. Silnice podložen žádnými argumenty a jde o další mohutný odsávač peněžních prostředků kraje.
Tomu odpovídá jeden z dalších argumentů Martina Seppa: „Převodem na akciovou společnost dojde k vymanění organizace z povinných nárůstů tarifních mezd, které nejsou podloženy nárůstem příjmů a nemají žádnou vazbu na hospodářský výsledek organizace. Obchodní společnost může využít širší možnosti motivace managementu i ostatních pracovníků a tím dosáhnout zlepšení efektivity a produktivity práce.“ Přeloženo, management nové organizace se může začít těšit na podstatně tučnější příjmy než v Krajské správě silnic LK.
Také předseda klubu Starostů Martin Půta je proti nově vzniklé krajské organizaci.
„Bude ji v souladu se zákonem řídit rada kraje, ale diskuse o hospodaření budou probíhat mimo zastupitelstvo. Zásadně také nesouhlasíme s tím, že v složení šestičlenné dozorčí rady jsou čtyři zástupci ČSSD, z nichž jeden je bez vazby na tento kraj.“
Podle Seppa je však obsazení dozorčí rady jen prozatímní, nová se bude volit po 1. lednu 2012.
Správu a údržbu krajských komunikací zajišťuje dnes Krajská správa silnic, která byla založena 1. ledna 2002 jako příspěvková organizace kraje. Spravuje přes 2 100 kilometrů komunikací druhých a třetích tříd na území kraje a zajišťuje také údržbu bezmála 400 kilometrů silnic prvních tříd pro Ředitelství silnic a dálnic. Celkem spravuje majetek za zhruba 7,5miliardy korun.
Opozice v této souvislosti poukazuje na fakt, že Krajská správa silnic LK se poměrně nedávno zbavila téměř veškeré techniky, kterou prodala jedné českolipské firmě. Nyní od ní práce na komunikacích kupuje.