Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Letošní zimní sezona byla třetí nejmírnější za uplynulých 15 let

13. 03. 2020

Zima doposud byla z pohledu silničářů v Libereckém kraji mírná. Teplejší byly pouze zimy v letech 2013/2014 a 2006/2007. Úspora nákladů se odhaduje zatím na 30 milionů Kč. Z dlouhodobého pohledu celkové náklady na zimní údržbu pomalu klesají.

Letošní zimní sezona je z pohledu silničářů v Libereckém kraji podprůměrná. K dnešnímu dni nebyl zaznamenán jediný kritický den. Zima přesto ještě nekončí, v průběhu března stále probíhají výjezdy vozidel zimní údržby především v ranních hodinách a ve výše položených oblastech kraje. Už nyní je ale jisté, že se jedná o jednu z nejmírnějších zim za poslední roky. Nižší náklady za zimní údržbu komunikací kraj vynaložil pouze v letech 2006/2007 a 2013/2014.

„Při srovnání aktuálních nákladů na zimní údržbu s těmi průměrnými, které činí 120 milionů korun, předpokládáme úsporu ve výši zhruba 30 milionů, celkový účet za zimní údržbu na krajských silnicích by tak mohl dosáhnout částky 90 milionů korun,“ informoval generální ředitel společnosti Silnice LK Petr Šén.

Náklady na zimní údržbu v zimní sezóně 2018/2019 byly 127,4 milionu korun, očekávané letošní náklady se budou pohybovat kolem 90 milionů. Trvalá sněhová pokrývka se v letošním roce držela až od nadmořské výšky okolo 600 metrů. V nižších oblastech kraje se vyskytovalo sněžení jen zcela výjimečně. Ale také co do množství srážek byla letošní zima výrazně podprůměrná.  Řidičům letošní zimu komplikovalo více náledí než zasněžené komunikace. Spotřeba posypových materiálů klesla meziročně o polovinu, za celou loňskou zimu silničáři spotřebovali přes 10.000 tun posypové soli a téměř 22.000 tun inertního materiálu, letos je spotřeba zatím ke konci února přes 5.000 tun soli a necelých 10.500 tun inertního materiálu.

Tradičně nejproblematičtější úsek v kraji – silnice I/10 mezi Turnovem a hraničním přechodem Harrachov, který je součástí evropské silniční sítě a je velmi využívám tranzitivní dopravou z jihu na sever Evropy a opačně, nebyl v letošním roce uzavřen ani jednou. 

„V posledních letech máme nejvíce problémů s údržbou komunikací v horských střediscích, kterou významně komplikuje velké množství aut, a především i neukázněnost řidičů,“ dodal Šén. „Při příjezdech a odjezdech turistů na víkend nebo během jarních prázdnin je v horských oblastech zajišťování zimní údržby velmi složité, často i nemožné. Prosíme tak všechny řidiče, aby se v horských oblastech chovali ukázněně, parkovali jen na vyhrazených místech a mysleli na to, že po silnicích projíždějí několikatunová vozidla zimní údržby s širokou radlicí.

Celkové náklady zimní údržby za rok 2019/2020 budou známy v průběhu dubna letošního roku. O tom, zda budou uspořené finanční prostředky, které se zatím odhadují na 30 milionů korun, převedeny na běžnou údržbu krajských komunikací, bude rozhodovat vedení Libereckého kraje v dubnu.

Společnost Silnice LK před letošní zimní sezonou pořídila 6 nových vozidel zimní údržby (sypačů) a pravidelně každý rok provádí generální opravy stávajících vozidel a jejich nástaveb. Pro další období plánuje společnost nákup nakladačů a traktorů na posílení zimní údržby v horských oblastech.

Přehled nákladů ZÚ silnice II. a III. tř. v Libereckém kraji (mil. Kč vč. DPH)

Sezona

říjen

listopad

prosinec

leden

únor

březen

duben

květen

4.Q

1.Q

Celkem
[Kč s DPH]

2016/2017

0,075

9,533

29,121

59,554

20,191

8,113

0,210

0,000

38,729

88,068

126,797

2017/2018

0,139

9,031

38,734

29,985

12,343

19,112

0,563

0,000

47,904

62,003

109,907

2018/2019

0,036

5,384

30,925

54,954

23,752

12,256

0,124

0,000

36,345

91,086

127,431

2019/2020

0,000

4,593

21,517

25,157

23,148

0,000

0,000

0,000

26,110

48,305

74,415

Průměr od roku 2008

2,114

7,774

29,344

40,236

24,469

13,637

2,623

1,000

38,847

81,055

119,902

TZ: Silnice LK

Jan Mikulička
jan.mikulicka@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226324