Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký Boveraclub vítal Nový rok 2013 s historickou tramvají č. 13

Mgr. Langer Jiří

  • 02. 01. 2013 16:46

Sdílet článek

 

Radost z konce roku si udělali členové a příznivci libereckého Boveraclubu, sdružení pro historické tramvaje a tramvajovou dopravu, kteří přišli na konci roku bilancovat svou činnost v roce 2012 jízdou tramvají T3M označenou symbolickým číslem 13. Kyvadlovou dopravou po všech kolejích položených v Liberci zároveň oslavili nástup nového roku 2013.

„Projeli jsme všechny trasy od Lidových sadů po Horní Hanychov a navštívili všechny otočky. Pro cestující a zejména přihlížející byla doslova šokující jízda po nejkratší lince „z Fügnerky do Fügnerky“, když jsme se třikrát otočili na konečné pod hodinami,“ líčil s úsměvem šéf Boveraclubu Tomáš Krebs s tím, že zajímavá byla i zastávka na Spáleništi, kde si všichni účastníci prohlédli bývalou měnírnu, zavřenou v roce 1962, upravenou nyní tramvajovými nadšenci na klubovnu. Upozorní na ni maketa tramvaje č. 45.

„Tu maketu využilo při výstavě v OC Forum a nyní slouží jako vzpomínka na doby minulé. To číslo 45 jsme tam dali schválně, protože máme kamaráda Jana Dutku z Jablonce nad Nisou a ten fotí vše, co nese právě toto číslo. Tak jsme mu udělali radost a má další přírůstek do sbírky,“ doplnil Tomáš Krebs.

I poučení se cestujícím při čtyřhodinovém putování po Liberci dostalo.

„Málokdo z nezasvěcených například ví, že tyto vozy T3, stejně jako předchozí řady T1 a T2 jsou vlastně americké konstrukce. Licenci na výrobu získali výrobci již před 2. světovou válkou, ale než se k nám dostala, byl únor 1948 a Američani ji chtěli zpět, ale už to kvůli převratu nestihli,“ prozradil šéf Boveraclubu.

„Na druhou stranu tyto naše tramvaje T3 patří do Guinessovy knihy rekordů, neboť se jich vyrobilo nejvíce od jednoho typu – nějakých patnáct tisíc kusů,“ dodal.

Veselí vzbuzovalo za jízdy hlášení stanic – tramvaj je původně z Prahy, a tak cestující mohli vystupovat  po hlášení např. Petřiny, příští zastávka Větrník, kde stojí a stály známé studentské koleje. Bývalí vysokoškoláci, kteří tam kdysi bydleli, tak také málem učinili. Pobavila i hlášení: Ořechovka, příští zastávka Sibeliova, nebo přestup na metro, příští zastávka Sparta.

Došlo i na „vyprávění z natáčení“, kdy například 16. října 2009 po sněhové kalamitě spadly stromy na koleje trati č. 11 z Liberce do Jablonce, a tak jezdily náhradní autobusy.

Svým předním sklem jsem prorážel větve spadaných stromů těsně nad střechou přeplněného vozu. A abych situaci trochu odlehčil, požádal jsem cestující, aby se trochu sehnuli, aby se nám lépe pod spadlými větvemi projíždělo. Kupodivu poslechli a při vystupování mi poděkovali,“ dal k dobru Tomáš Krebs.

„A ještě jedno poděkování jsem zaznamenal, když někdy v roce 2010 po střetu tramvaje s cyklistkou nemohli vozy projíždět až do Liberce. Nasadili jsme tehdy na trať z Jablonce na točnu ve Vratislavicích naši historickou tramvaj 6MT č. 117. Lidi nestačili kroutit hlavami, když jsme je přesvědčovali, že jiná tramvaj nepojede. Jedna paní mi pak taky poděkovala za spolehlivou jízdu, i když se trochu bála,“ dopověděl příběh.

S přibývajícím časem cestující mimořádné novoroční jízdy linky č. 13 do nastávajícího roku 2013 stále častěji ochutnávali občerstvení - domácí chlebíčky, štrúdl, vínko, Konrada, a také přispívali do kasičky veřejné sbírky na obnovu první liberecké tramvaje z roku 1897.

„Příští rok chceme dokončit historický vlečný vůz zvaný „plecháč“, jezdící v minulosti v Jablonci nad Nisou, který vytvoří s vozem 6MT soupravu. Natřeme ho původní jabloneckou barvou – khaki zelenou. Prý se kdysi těsně po válce našel sklad barev po wehrmachtu, a tak místní tramvaje jezdily zeleně natřené.

A pak se hned vrhneme na rekonstrukci té nejstarší tramvaje v Liberci. Samozřejmě, pokud budeme mít dost peněz, ale snad se příznivci, kteří nás podpoří, zase najdou,“ věří Tomáš Krebs a všichni členové Boveraclubu, kteří stále věří, že muzeum tramvají v Liberci přece jenom vznikne, třeba ve spolupráci s budovaným centrem zábavného poznávání iQlandia naproti Babylonu v Liberci.

„A samozřejmě opět nachystáme ve spolupráci s DPML,  krajem a městem  Den otevřených dveří ve vozovně,“ uzavřel.

P.S.: Tip na dobrý skutek pro rok 2013 - příspěvek na renovaci „PRVNÍ LIBERECKÉ TRAMVAJE“ z roku 1897 má bankovní účet: 220 028 37 53 / 2010.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky