Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký kraj nehodlá snižovat kapacitu školních družin

Mgr. Langer Jiří

  • 27. 12. 2007 00:00

Sdílet článek

[id:5981|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Liberecký kraj nehodlá snižovat kapacitu školních družin, jak se hovoří v petici, která koluje po základních školách, naopak se zavázal, že vytvoří srovnatelné podmínky pro zájmové vzdělávání. Stanovil proto jako nejnižší možný „standard“ pro zájmové vzdělávání uskutečňované ve školních družinách kapacitu, která by umožňovala docházku alespoň 45 % žáků I. stupně. To znamená, že pokud si škola, která má nastavenou kapacitu na nižní hodnotu, podá žádost o její navýšení, bude této žádosti vyhověno. Pokud zřizovatel školy nehodlá stav, kdy je docházka dětí do školní družiny vyšší, měnit, není v kompetenci Krajského úřadu Libereckého kraje do tohoto stavu zasahovat.

Zásady pro rozvoj vzdělávací soustavy v kraji stanovuje v souladu se školským zákonem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy.

Na základě zjištění stavu vzdělávání soustavy a stanovených priorit rozvoje vzdělávací soustavy jsou v tomto dokumentu v samostatné kapitole stanoveny zásady rozvoje vzdělávací soustavy, rozumějme změny v oborové struktuře škol, předpokládaná kapacita oborů, podpora určitých oborů vzdělávání, a mimo jiné i zásady pro rozvoj zájmového a uměleckého vzdělávání, kam patří i školní družiny při základních školách.

Tyto zásady by měly být uplatňovány ve vztahu ke všem zřizovatelům škol a školských zařízení, jak těm, které zřizuje Liberecký kraj, tak vůči obcím jako zřizovatelům základních škol, ale i ke školám soukromým a církevním. Samozřejmě pokud má krajský úřad tu kompetenci, že může některé záležitosti týkající se vzdělávání ovlivňovat nebo o nich rozhodovat. Takovou oblastí je jednoznačně posuzování žádostí zřizovatelů o navýšení kapacit – v oborech, ve školních jídelnách, ve školních družinách. 

V příslušné části, která se vztahuje ke školním družinám, je uvedeno, cituji: „Kraj bude usilovat o to, aby se vyrovnaly podmínky pro zájmové vzdělávání uskutečňované ve školních družinách a školních klubech základních škol. U školních družin chce vytvořit podmínky pro to, aby do nich mohlo docházet až 45% žáků 1. stupně . Předpokládá, že segment zájmového vzdělávání (školní družiny, střediska volného času) bude reagovat na vývoj výkonů.“ Konec citátu.

Na co příslušná část dlouhodobého záměru reaguje?

Množství žáků, kteří mohou docházet do školní družiny, je dáno především kapacitou školní družiny, která je zapsána v tzv. rejstříku škol. Kapacita školy, školní družiny nebo i školní jídelny byla dříve stanovována při uvedení školy do provozu jako údaj převážně technický – ve smyslu stavebních a hygienických norem a neměla mnohdy žádnou souvislost se skutečným počtem žáků, kteří do školy docházeli.

Takže jsou mezi základními školami ve stanovené kapacitě školních družin ještě dnes značné rozdíly, což je dáno „historicky“, tj. tím jak byla kapacity stanovovány, tak postupy bývalých školských úřadů v jednotlivých okresech.

Jsou základní školy, kde jsou kapacity školních družin stanoveny tak, že umožňují, aby je navštěvovalo pouze 20 % žáků I. stupně, na jiné pouze 26 %, nebo 30% - časté v základních školách na Českolipsku. Oproti tomu jsou školy, kde je kapacita školní družiny stanovena z dnešního pohledu tak nesmyslně, že by  do ní mohlo docházet více žáků, než kolik žáků dnes do cele školy vůbec dochází.

Znovu opakujeme, že kraj se zavázal, že vytvoří srovnatelné podmínky pro zájmové vzdělávání a stanovil jako nejnižší možný „standard“ pro zájmové vzdělávání uskutečňované ve školních družinách kapacitu, která by umožňovala docházku alespoň 45 % žáků I. stupně. Alespoň – to je totéž jako, cituji: … aby do nich mohlo docházet až 45% žáků 1. stupně .“ Ostatně v řádném připomínkovém řízení k dlouhodobému záměru jsme byli upozorněni na nejednoznačnost této formulace a ta bude opravena tak, aby byla jednoznačně srozumitelná.

To znamená, že pokud si škola, která má nastavenou kapacitu na nižní hodnotu, podá žádost o její navýšení, bude této žádosti vyhověno.

Zajímavé je, že takto přesně a doslovně byla příslušná část formulována v dlouhodobém záměru z roku 2006, tedy dlouhodobém záměru, který byl schválen a je v současnosti platný. Ředitelé základních škol a jejich zřizovatelé tomuto znění rozuměli a podle těchto zásad postupovali.

V návrhu dlouhodobé záměru, který by měl být po připomínkovém řízení schválen v příštím roce, bylo použito naprosto shodného znění.  

V průběhu října až listopadu letošního roku pracovníci odboru školství absolvovali porady se všemi řediteli škol zřizovaných obcemi, na poradách byl prezentován návrh dlouhodobé záměru, ředitelé byli vyzvání k podávání návrhů a připomínek, do dnešního dne se připomínek sešlo pouze šest.

Pokud jde o Základní školu, Liberec, Aloisina výšina 642, příspěvková organizace, tak se situace ve školní družině má takto: kapacita školní družiny činí 200 žáků, na I. stupeň školy dochází 208 žáků, do školní družiny dochází, je zapsáno 146 žáků, tj. 71 %.

Zdůrazňujeme opět, že pokud zřizovatel školy nehodlá tento stav měnit, není v kompetenci Krajského úřadu Libereckého kraje do tohoto stavu zasahovat.

 Již sama tato statistika ukazuje na skutečnost, že petice nemá opodstatnění. Nikdo nikdy podobnou věc nenavrhl, jde skutečně o regulaci nových případných návrhů ze strany škol.

 Liberecký kraj také jednal se zástupci petentů, aby se zbytečný problém vyjasnil a vyřešil.

                                                                                                                                Mgr. Jiří Langer

                                                                                                                                  tiskový mluvčí

                                                                                                                               Libereckého kraje

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky