Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Na kraji se konala mezinárodní konference k projektu Inter Regio Rail

Mgr. Langer Jiří

  • 21. 10. 2011 16:57
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

V sídle Libereckého kraje v Liberci se od 19. do 21. října uskutečnil mezinárodní seminář k projektu Inter Regio Rail, který zahájil hejtman LK Stanislav Eichler (ČSSD).

„Mámě v kraji velké obtíže pro veřejnou  a hlavně železniční dopravu, zejména kvůli členitost tratí, stoupání, klesání omezující rychlost dopravy a podobně. Problém je i vzdálenost od centra České republiky Prahy, kde se zatím nedá konkurovat silniční dopravě, a ztížená pozice na severu republiky u hranic s dvěma největšími sousedy – SRN a PL, která je ale velmi vhodná pro přeshraniční spolupráci ve veřejné dopravě, kde už funguje trať Trilex provozovaná německou společností Vogtlandbahn, jsou velkými výzvami k řešení,“ řekl v úvodním slově hejtman a připomněl, že od nového roku v platnost vstupuje smlouva s největším drážním dopravcem – Českými drahami, která výrazně zvyšuje komfort cestování, když přijde dodávka 16 vozidel Stadler švýcarského výrobce.

„Liberecký kraj přenesl některé především rozvojové kompetence na KORID LK, který v současné době prochází komplikovanou proměnou z koordinátora veřejné dopravy na organizátora. Věřím, že KORID LK je schopen významně přispět do projektu Inter Regio Rail svými zkušenostmi tak, aby se projekt stal úspěšným,“ doplnil.

Projekt Inter Regio Rail se zabývá odstraňováním bariér v železniční dopravě v Evropě. Celý projekt   tvoří 7 týmů ze 4 zemí, Českou republiku zastupuje KORID LK.

Jednou za půl roku se projektové týmy scházejí na třídenním workshopu, tentokrát se koná v Liberci a hostitelem je Korid LK.

„Korid si vybral ožehavé téma – zastaralá železniční infrastruktura v Libereckém kraji. V současné době řeší studii, jak železnici v kraji postavit na takovou konkurenční pozici, aby se stala poptávanou cestujícími nejen na cestách po regionu, ale i na cestách do jiných krajů ČR,“ uvedl Jiří Hruboň , pověřený řízením společnosti KORID LK,spol. s r.o.

Workshop  začal nově vybudovaného terminálu na nádraží ČD v Turnově, pokračoval prohlídkou Jablonce nad Nisou a večerní jízdou historickou tramvají z Jablonce do Liberce.

VÝSTUPY Z JEDNÁNÍ:

Příklad

 

Píše se rok 2030. Pan Novák se zlobí. Žije ve Frýdlantě a každý den musí dojíždět vlakem do práce v Liberci v centru města. Kvůli špatnému stavu železniční infrastruktury se jízdní doba za posledních 20 let zdvojnásobila, mnohé vlaky byly zrušeny a ceny jízdenek se zvyšují každý rok o 10%, aby se vůbec podařilo udržet trať v chodu. Někteří jeho kolegové jezdí autem, ale tráví každý den 20 minut čekání v dopravních zácpách na příjezdu do Liberce a hledáním parkování, v zácpách čekají i linkové autobusy. Počet aut v Libereckém kraji stoupl o 25%. Hluk, znečištění ovzduší dlouhé dopravní zácpy, výrazně vyšší počet nehod.


Tento fiktivní příklad ukazuje, jak by mohla veřejná i individuální doprava vypadat za 20 let, pokud by nenásledovaly investice do infrastruktury především železniční.

KORID LK, koordinátor železniční dopravy v Libereckém kraji se snaží, aby fiktivní příběh roku 2030 se nestal pravdou. V rámci evropského projektu INTER-Regio-Rail řeší studii, jak připravit potřebné investice do infrastruktury, jak vytvořit atraktivní nabídku dopravních služeb a jak získat nové cestující do veřejné dopravy. Už současný pohled je slibný a Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu tvrdí: "Do roku 2030 může mít Liberecký kraj moderní systém veřejné dopravy založený na železniční páteři. Užitek z toho budou mí jak všichni občané Libereckého kraje, tak i jeho ekonomika, ovzduší, atd.“

 
Od středy 19. do pátku 21. října skupina odborníků z Polska, Německa, Itálie a České republiky diskutují o cestách, jak dosáhnout uvedeného cíle. Ludger Sippel (SRN), koordinátor a vůdčí osoba projektu INTER-Regio-Rail říká: "Jsme přesvědčeni, že Liberecký kraj a KORID LK dělají vynikající práci“.

 

KORID LK identifikuje několik podstatných problémů:

1)     Železniční dopravu v Libereckém kraji znevýhodňuje zastaralá infrastruktura. Vlaky jezdí pomalu a často jsou tratě historicky vedeny velkou oklikou. Příkladem je úsek Liberec – Turnov, kde situace vyniká v porovnání se souběžnou dálnicí, nebo na nejzatíženější trati v Libereckém kraji z Liberce do Tanvaldu jezdí vlaky ve 40-ti minutovém intervalu, který nenavazuje na městskou dopravu a  autobusy. Od prosince budou nasazeny nové vlaky. Ale to nestačí, lidé stále nastupují do moderních bezbariérových vlaků z nízkých, často sypaných perónů. Křižování vlaků trvá neúměrně dlouho.

2)     V důsledku špatné infrastruktury musí vlaky v Libereckém kraji jezdit pomaleji. Proto  objednává Ministerstvo dopravy v Libereckém kraji méně rychlíků než jinde.

3)     Libereckému kraji chybí dálkové spojení do sousedních regionů za hranicemi (Dresden, Görlitz, Jelenia Góra), které nemůže ovšem objednat sám, toto objednává Ministerstvo dopravy. Právě absence spojení od Prahy přes Liberec do zahraničí je důvodem, proč nejsou železnice na Liberecku investiční prioritou státu. Jedná se tak vlastně o začarovaný kruh Ministerstva dopravy.

Co s tím chce KORID LK udělat:

·        Vytváříme koncepci, jak by měla železnice v Libereckém kraji vypadat, kterou následně projednají zastupitelstvo Libereckého kraje. Cílem je definovat strategii, podle které budeme dlouhodobě systematicky postupovat a usilovat o realizaci nejpotřebnějších zlepšení. To je právě obsahem liberecké části projektu Inter-Regio-Rail. – železnice v Libereckém kraji v roce 2030.

·        Hledáme řešení ve spolupráci se zahraničními partnery, od kterých čerpáme zkušenosti. Projekt INTER-Regio-Rail vytváří vhodnou základnu pro tato řešení, protože spousta problémů je společných - speciálně u kolegů z Polska.

Priority KORIDU LK a Libereckého kraje, které se snaží prosadit na Ministerstvu dopravy:

·        Oprava trati Liberec – Tanvald pro interval 30 minut ve špičce

·        Zkrácení spojení ve směru na západ: Liberec – Česká Lípa pod 1 hodinu

·        V dlouhodobém horizontu zlepšení železniční spojení do Prahy. Je to jeden z nejsilnějších přepravních směrů v ČR, vlak ho ovšem vůbec nepostihuje. Spojení s Prahou také zlepší spojení Liberce s vnitrozemím ČR i v dalších směrech (např. Semily, Hradec Králové). V tuto chvíli je třeba chránit budoucí trasu v Územním plánu dopravy. Realizacetéto trati je možná ovšem  nejdříve po roce 2020.

Z pohledu LK je nejpalčivější zrychlit spojení z Liberce do vnitrozemí, tj. do Turnova. Zde může být napojeno několik dalších směrů. Z celkového pohledu je největším problémem úsek Praha – Mladá Boleslav, kde je velký potenciál cestujících i nákladních vlaků. Pokud se rychle dostaneme vlakem z Prahy do Mladé Boleslavi, můžeme železnicí lépe napojit celý Liberecký kraj.

V současnosti byla zpracována studie variant tras mezi Libercem a Prahou. Jedna z nich je pro rychlost 200-230 km/h v úseku Praha – Mladá Boleslav a 160 km/h z Mladé Boleslavi do Liberce. V této variantě by cesta z Liberce trvala 56 minut až na hlavní nádraží v Praze.

·        Úsek Liberec – Praha jako součást dálkového spojení JZ – SV München – Plzeň – Praha – Liberec – Wroclaw.

·        Nové zastávky a terminály (aktuálně se buduje terminál v Tanvald a v Turnově), další je Česká Lípa. Zlepší se tak dostupnost vlaků a kultura cestování, zejména pro osoby s pohybovým handicapem.

Ing. Jiří Hruboň, KORID LK,

 

Poznámky pro editory:

INTER-Regio-Rail si klade za cíl zlepšit regionální železniční dopravu ve střední Evropě. Devět partnerů projektu prezentují pomocí studie a pilotních projektů příklady, jakým způsobem může regionální železnice získat a udržet nové zákazníky, je-li lépe organizovaná, má-li lepší infrastrukturu a služby šité na míru poptávce cestujících. S využitím zkušeností, získaných z těchto projektů, se snaží přitáhnout politiky na regionální, národní i nadnárodní úrovni ke zlepšení rámcových podmínek ve prospěch regionální železniční dopravy.

INTER-Regio-Rail je realizován jako část programu pro Střední Evropu v rámci nadnárodní evropské spolupráce. Projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj (ERDF). Lead partnerem je německá asociace objednatelů osobní železniční dopravy (Bundesarbeitsgemeinschaft Schienenpersonennahverkehr - BAG-SPNV).

Více informací:

(Ing. Jiří Hruboň, KORID LK, spol. s r.o., 603 155885, hrubon.koridlk@kraj-lbc.cz)

 

Ludger Sippel, +49 -172 8046612, sippel@bag-spnv.de

Pavel Blažek, +420 731547815, blazek.koridlk@kraj-lbc.cz

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky