Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp: V roce 2012 bude zrekonstruována většina mostů poškozených povodní 2010, poté přijdou na řadu další mosty, které se nachází v havarijním stavu
- 12. 04. 2012 16:20
V roce 2012 bude v Libereckém kraji na silnicích II. a III. tříd skutečně napilno. Po zimním období jsou postupně zahajovány opravy mostů postižených povodní, po nich přijdou na řadu mosty v havarijním a velmi špatném stavu. Většina povodní postižených mostů bude dokončena v roce 2012, po nichpřijdou na řadu další mosty, které se nachází v havarijním stavu.
S příchodem jara se na silnicích II. a III. tříd v Libereckém kraji objevuje celá řada dopravních omezení. Hlavním důvodem těchto opatření je zahájení velkého počtu rekonstrukcí mostů, které byly poškozeny při povodni v roce 2010. Konkrétně má Liberecký kraj ve spolupráci s Krajskou správou silnic Libereckého kraje pro letošní rok připraveno k realizaci 53 mostů za bezmála 318 mil. Kč bez DPH.
„Krajská správa silnic Libereckého kraje vybrala ihned po povodni 55 mostů v celkových nákladech 326 mil. Kč bez DPH, které bylo nutné z důvodu neuspokojivého stavebního stavu zrekonstruovat. Z toho 46 mostů bylo poškozených povodní a 9 mostů bylo nutné bezodkladně zrekonstruovat z důvodu jejich havarijního stavu. V minulém roce se před nástupem zimy podařilo dokončit dva povodní poškozené mosty, konkrétně most v Břevništi na silnici II/278 a most u obce Dobranov na silnici III/2622. Zbylých 53 mostů má Krajská správa silnic Libereckého kraje připraveno k realizaci na letošní rok,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.
Rekonstrukce tak velkého počtu mostů přináší logicky řadu dopravních omezení. Podle Seppa byla snaha o osazení provizorního přemostění tam, kde to bylo možné. V některých místech to však nebylo možné buď z technických anebo majetkových důvodů. V takových případech je nutné během stavby mostů využít vyznačené objízdné trasy.
„Chtěl bych se omluvit všem řidičům za dopravní omezení, která vznikají z důvodu náprav škod po povodni a zároveň bych je chtěl požádat o trpělivost,“ dodal Martin Sepp.
Již v březnu a začátkem dubna byly zahájeny stavební práce na 19 mostech. Ostatní budou postupně následovat v průběhu roku 2012.
„Není možné zahájit všechny stavby najednou, jelikož je řada mostů umístěna buď na stejné silnici, anebo na objízdných trasách, které jsou využívány po dobu stavby jiného mostu. Z tohoto důvodu byl vytvořen harmonogram realizace tak, aby nedošlo k úplnému uzavření („odříznutí“) některé části Libereckého kraje. Zároveň je nutné v některých případech respektovat stanoviska odborů životního prostředí, které stanovují podmínky pro ochranu zvláště chráněných živočichů, jako je např. mihule potoční, vydra říční a vranka obecná. V těchto případech je zahájení výstavby naplánováno na pozdější termín“ dodal Sepp.
Největší stavební ruch bude letos panovat ve Frýdlantském výběžku a dále v okolí Nového Boru a Cvikova.
„Veškeré projektové dokumentace na obnovu mostů jsou projednávány s dotčenými orgány státní správy, zejména je brán zřetel na vyjádření správců toků. V mnoha případech, pokud je to technicky možné, je snaha navrhovat mosty o větším průtočném profilu, aby v případě povodní pojaly větší míru X leté vody,“ doplnil Martin Sepp. Ve východní části kraje, která nebyla povodní v roce 2010 zasažena tak výrazně, zůstává několik mostů, které jsou ve velmi špatném a havarijním stavu. Opravy těchto mostů Krajská správa silnic připravuje, budou realizovány ve druhé polovině roku 2012 a v roce 2013.