Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Nové jízdní řády nabídnou cestujícím v kraji pravidelnost a návaznost spojů

Mgr. Langer Jiří

  • 08. 12. 2011 15:10

Sdílet článek

 

Stejně jako v minulých letech dochází i letos druhou prosincovou neděli k celostátní změně jízdních řádů veřejné dopravy v České republice. Také v Libereckém kraji mohou cestující od 11. prosince očekávat řadu novinek jak v železniční, tak i v linkové autobusové dopravě.

Se změnami v Libereckém kraji seznámili novináře na dnešní tiskové konferenci náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD), Jiří Hruboň, ředitel KORID LK, spol. s r.o., Otto Pospíšil, zástupce ředitele KORID LK, Jindřich Berounský, zástupce ČD, a.s., a další hosté.

„Změny v našem kraji vycházejí z požadavků cestujících a nabídnou komfortnější cestování díky pravidelným a navazujícím spojům,“ zdůraznil v úvodu Martin Sepp.

V regionální železniční dopravě je zahájen provoz tzv. Jizerskohorské železnice. Tento projekt se týká tratí z Liberce přes Tanvald do Harrachova, odbočné dráhy ze Smržovky do Josefova Dolu, a dále tratí z Liberce přes Frýdlant do Černous, z Frýdlantu přes Nové Město pod Smrkem do Jindřichovic p. S. a konečně z Raspenavy do Bílého Potoka. České dráhy, které zvítězily ve výběrovém řízení, nasazují nové motorové vlaky Stadler. Ty nabízejí podstatně vyšší komfort cestování i jízdní vlastnosti. Současně s tím dochází i ke zcela novému modelu jízdních řádů na Frýdlantsku, které nabídnou vyšší počet spojů ve špičkách pracovních dnů a také množství přímých spojů z Liberce do Bílého Potoka i do Nového Města pod Smrkem či Jindřichovic. Naopak ve večerních hodinách jsou některé vlakové spoje nahrazeny autobusem.

Na trati Liberec – Harrachov dojde k o něco menším úpravám, stále špatný stav infrastruktury zde neumožňuje provést všechny původně zamýšlené změny. V ostatních částech kraje ke změnám v regionální železniční dopravě nedojde.

V dálkové železniční dopravě  budou jízdní řády ponechány v dosavadní podobě s výjimkou úseku Turnov – Tanvald, kde vinou ponížení částky na financování spojů ze státního rozpočtu Ministerstvo dopravy snížilo počet jím objednávaných spojů zhruba na polovinu.

V autobusové dopravě dochází k nejpodstatnějším změnám rovněž v oblasti Frýdlantska, kde v rámci projektu „Optimalizace veřejné linkové dopravy“ budou jízdní řády pozměněny tak, aby měli lidé více možností dostat se do a ze zaměstnání veřejnou dopravou. Změny souvisejí rovněž se změnami na železnici v této oblasti. Veřejná doprava v této lokalitě usnadní přestupy z vlaku na autobus a to díky dojezdům autobusových linek až na nádraží ve Frýdlantu a Raspenavě. Vznikne tím řada nových návazností právě mezi autobusy a vlaky.

„Při tvorbě nových jízdních řádů v oblasti Frýdlantska jsme vycházeli z podnětů cestujících. V místech, kde cestuje více lidí, jsme se snažili preferovat vlaky, protože dokážou zajistit větší komfort. A naopak, tam kde cestuje méně lidí, byly vlakové spoje nahrazeny autobusy,, řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje. Dodal, že zrušení souběžné dopravy (vlak a autobus) na vybraných trasách ušetří kilometry, které se přesunou na nově vzniklé spoje požadované cestujícími.

 

 

 

V průmyslové zóně jih v Liberci budou nově zavedeny zaměstnanecké linky svážející zaměstnance na třísměnný provoz z oblasti Frýdlantska, Hrádecka a Jablonecka. Tyto linky budou veřejně přístupné všem cestujícím.

K menším úpravám dojde i v oblasti Hrádecka a Chrastavska; zejména na frekventované lince Liberec – Chrastava pojede v pracovní dny i o víkendech více spojů, nadto v pravidelných intervalech (v odpolední špičce pracovního dne každých 20, resp. 30 minut).

V souvislosti se zprovozněním nového terminálu veřejné dopravy v Turnově, umístěného v sousedství druhé nejfrekventovanější železniční stanice v Libereckém kraji, je připraven nový model provozu linek MHD Turnov včetně příměstských linek do blízkého okolí.

Posíleny budou také víkendové spoje v rekreačně významné oblasti Podještědí.

V ostatních částech našeho kraje budou platit stávající jízdní řády. Naším cílem bylo vyhovět co možná největšímu množství požadavků od cestujících v rámci finančních možností,“ doplnil Martin Sepp.

 

Kompletní jízdní řády naleznete na www.iidol.cz !

 

za KORID LK, spol. s r.o.

Ing. Jiří Hruboň

 

hrubon.koridlk@kraj-lbc.cz

+420 603 155 885

 

 

Příloha č. 1 - Nejčastější dotazy cestujících

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příloha č. 1 - Nejčastější dotazy cestujících

 

 

 

1.      Jízdní řády

Jak se dostaneme do Liberce za prací, když pracujeme na třísměnný provoz?

 

Ø     Odpověď je možno rozdělit v zásadě na tři části podle toho, kam přesně do Liberce dojíždíte:

1.      Do centra města je nejlepší použít z Frýdlantska rychlé spojení vlakem v kombinaci s MHD. Při použití Opuscard máte cestu městskou dopravou již v ceně jízdného, tedy zdarma (v rámci časové platnosti jízdenky). Nově budou vytvořeny návaznosti na vlaky u nádraží ve Frýdlantu nebo v Raspenavě.

Z obcí neležících podél železniční trati je samozřejmě možné použít autobus buď přímo, nebo opět v kombinaci s MHD. V rámci autobusové dopravy jsou navrženy i nové spoje přes Růžodol a také do průmyslové zóny.

2.      Do průmyslové zóny sever doporučujeme použít buď vlak do železniční zastávky Stráž nad Nisou a odtud pěšky, nebo autobusových spojů do zastávky Liberec, Růžodol I, příp. Liberec, Stračí (odtud pěšky nebo možnost využít MHD).

3.      Do průmyslové zóny jih doporučujeme použít přímé linky z Bogatynie (přes Heřmanice a Dětřichov), ze Zhořelce (přes Habartice a Frýdlant) nebo z Nového Města pod Smrkem (přes Hejnice a Raspenavu). Tyto linky lze využít i pro přímou dopravu do Pavlovic, Růžodolu.

Tip: Obyvatelé Jindřichovic, Dolní a Horní Řasnice a Krásného Lesa mohou využít návazných spojů na lince 670, obyvatelé Višňové a Černous mohou využít návazných spojů vlakové linky L6. Přestoupit lze v obou případech ve Frýdlantu a spoje do průmyslové zóny budou předem vymezenou dobu čekat na případně opožděné přípoje.

 

Bylo slíbeno spojení do průmyslových zón, ale nemohu jej v jízdních řádech nalézt?

Ø     Přímé spojení do průmyslové zóny jih je vyčleněno ze stávajících linek do nových:

o      645 Liberec – Heřmanice – Bogatynia

o      659 Liberec – Raspenava – Hejnice – Nové Město pod Smrkem

o      669 Liberec – Frýdlant – Habartice – Sulików – Zgorzelec:

Ø     S přestupem je možné se dostat se i do obcí:

o      Višňová a Černousy (bus 669/vlak L6)

o      Krásný Les, Dolní a Horní Řasnice a Jindřichovice pod Smrkem
(bus 669/bus 670)

Ø     Veškeré spojení přehledně zpracováno pro každou obec je dostupné na stránkách www.iidol.cz

Proč je omezeno železniční spojení ve večerních hodinách do Nového Města a do Hejnic?

Ø     Liberecký kraj se jakožto objednatel regionální dopravy rozhodl posílit železniční dopravu v místech a v časech, kdy je nejvyšší přepravní poptávka. Naopak v časech, kdy cestujících cestuje nejméně, jsou vlakové spoje nahrazeny autobusovými. Ty však budou na vlaky navazovat.

Proč nelze použít ranní vlak do Hejnic dříve než v 6h, když beztak pojede prázdný? (Analogicky opačně platí totéž večer.)

Ø     Liberecký kraj „prázdné vlaky“ nepoptával. Záměrem bylo objednat vlaky v silnějším směru. Dopravce však usoudil, že lepší, než ponechat soupravy přes noc v Bílém Potoce, je manipulačně (po prázdnu) přejíždět. S těmito vlaky Liberecký kraj nekalkuloval a ani kalkulovat nemohl, protože dopravce měl a i do budoucna bude mít možnost ponechat soupravy přes noc v Bílém Potoce.

Proč je omezeno spojení z Frýdlantu do Liberce autobusem? Lidé autobusy přece využívají!

Ø     Autobusové spojení mezi Frýdlantem a Libercem není co do četnosti omezeno, ale jsou pro něj nalezeny nové funkce. Nejrychlejší spojení mezi oběma městy je realizováno četnějším rozsahem železniční dopravy. Zatímco autobusové spoje jsou rozděleny do čtyř funkcí:

1.      Spojení do průmyslové zóny (rychlé a přímé spojení linkou 669, do centra města možno využít návaznou MHD z Pavlovic).

2.      Spojení i pro mezilehlé obce

Krom dnes obsloužených obcí Dětřichov a Mníšek budou nově na přímé spojení napojeny obce Kunratice a Heřmanice, odkud sílí hlasy poptávající toto spojení. Vybrané spoje z Frýdlantu tedy budou vedeny po lince 641 právě přes tyto obce.

3.      Kapacitní posila

Dnešní „přímé“ spoje vedené pouze přes Dětřichov jsou ponechány jako kapacitní posila především v době, kdy by vlak nebyl schopen nabídnout odpovídající kapacitu. Tyto spoje jsou součástí linky 640.

4.      Víkendové spojení

Protože spojení vlakem v intervalu 60 minut je celotýdenní, autobusová linka má účel „posbírat“ cestující z obcí neležících poblíž trati – proto jsou spoje vedeny opět přes Kunratice a Heřmanice. Zároveň má linka účel turistický – cestující budou mít možnost přestupů na vlaky ČD a Trilex směr Hrádek n/N a Zittau v Chrastavě. Cestující jedoucí do Liberce přes Chrastavu však nedoplácejí na jízdu více – cena mezi Libercem a Frýdlantem je konstantní a jízda přes Chrastavu je v rámci podmínek tarifu IDOL umožněna.

Ø     Vybrané autobusové spoje zajíždí v Liberci přes Růžodol => lepší dostupnost průmyslové zóny sever.

Proč mají cestující využívající autobus z Liberce do Frýdlantu jezdit oklikou přes Heřmanice a Kunratice?

Ø     Liberecký kraj nabízí přímé spojení Heřmanicím a Kunraticím v rámci podpory veřejné dopravy pro tyto obce. Stávající nabídka přestupů v Dětřichově se dlouhodobě ukazuje jako nedostačující.

Cestující jedoucí z Frýdlantu má však možnost použít i „rychlejších spojů“ (linky 640 a 669) nebo vlaku.

Znamená optimalizace na Frýdlantsku, že budeme muset více přestupovat?

Ø     Neznamená. Přestupních možností je sice umožněno více novou nabídkou přestupních vazeb mezi vlakem a autobusem ve Frýdlantu a v Raspenavě, ale zároveň je nabízeno více přímých spojení bez nutnosti přestupu – a to jak v autobusové dopravě, tak i vlakem.

Nové přímé spoje jsou na železničních linkách:

L6       Liberec – Černousy

L61     Liberec – Nové Město p. S. – Jindřichovice p.Sm.

L62     Liberec – Bílý Potok p.Sm.

 

Více přímého spojení v rámci autobusové dopravy:

Kunratice a Heřmanice – Liberec (linky 641 a 645)

Frýdlantsko – průmyslová zóna jih v Liberci (linky 645, 659, 669)

Bílý Potok – Frýdlant s méně přestupy na lince 650

Budou na sebe vlaky a autobusy čekat?

Ø     Návazností mezi spoji je spousta, a tak nelze odpovědět univerzálně. Ovšem v zásadě platí, že návaznosti mezi spoji jsou garantovány čekací dobou – tato čekací doba se ale spoj od spoje může lišit.

Obecně platí:

1.      Vlaky ve směru do Liberce ve špičkách pracovních dnů čekat nemohou vůbec, spojení je ale velmi časté. Navíc autobusové spoje mají na přestup v JŘ ponechánu rezervu. Mimo špičky je možné čekat max. 5 minut – s dopravcem ČD, a.s. o tom bude ještě jednáno.

2.      Vlaky ve směru Bílý Potok a Černousy mohou čekat na autobusy (5 až 10 minut dle konkrétního případu).

3.      Autobusy budou vzájemně na sebe a na vlaky, čekat 5 až 10 minut dle konkrétního případu s výjimkou přestupů mezi linkami 071 a 640/641 v relaci Chrastava – Frýdlant a zpět, kde je čekací doba u vybraných spojů zkrácena na 3 minuty.

4.      Poslední spoje (vlak/bus) musí vyčkat na příjezd přípoje, není-li tento přípoj odřeknut.

Jelikož jsou vytvářeny nové návaznosti mezi spoji, je možné, že i dopravcům bude trvat, než si na jejich dodržování zvyknou. Proto prosíme cestující o trpělivost a v případě jakýchkoliv problémů při cestě se nám můžete ozvat a my budeme s dopravci nastalé problémy řešit.

 

Proč dochází ke změnám časových poloh spojů v oblasti Raspenavy a Hejnic?

Ø     V oblasti Hejnicka a Raspenavska dochází k posunům spojů o 5 až 20 minut především z následujících důvodů:

1.      Nabízíme systémové zajištění dopravy na směny do Hejnic ve spolupráci s místními firmami.

2.      Ve Frýdlantu, příp. v Raspenavě jsou navrženy návaznosti na vlaky do a z Liberce.

3.      Je zavedeno více přímých spojů z Bílého Potoka do Frýdlantu

4.      Je změněna obsluha Ferdinandova po konzultaci s městem Hejnice a místním zaměstnavatelem.

5.      Vybrané spoje zajíždí do odlehlé části Raspenavy u zastávky Liberecká.

Proč jsou vybrané spoje z Frýdlantu do Hejnic navrženy přes zastávku Liberecká v Raspenavě? Zastávka přece není na přímé cestě.

Ø     Na podnět města Raspenava jsme souhlasili s vedením vybraných spojů přes zastávku Liberecká. Důvodem je zajištění dopravy žáků a studentů z místní části k raspenavské škole a do škol ve Frýdlantu.

 

2.      IDOL

Jaké výhody nabízí tarif IDOL?

Tarif IDOL umožňuje plně využít moderního integrovaného systému dopravy – cestující nemusí hledět na to, zda jede vlakem nebo autobusem. Dopravci zapojení do IDOLu (označení vozidla piktogramem) uznávají jízdenky IDOL.

Tarif IDOL nabízí základní nepřestupní jízdenku, jejíž výhodou je především fakt, že jízdné není vypočítáno z ujetých kilometrů, ale tzv. tarifních jednic, které jsou pro cestu mezi dvěma zónami konstantní i v případě, jede-li spoj autobus) oklikou.

Tarif IDOL však nabízí také tzv. integrovanou (přestupní) jízdenku na čipové kartě Opuscard, se kterou se lze odbavit do Vašeho cíle (v rámci LK). A to bez ohledu na to, zda jedete přímo či s přestupem. Jedete-li do (nebo přes) zónu s MHD (Liberec, Jablonec n. Nis., Turnov či Česká Lípa), platí Vám jízdenka v rámci časové platnosti i v prostředcích MHD.

Integrovanou jízdenku je možné zakoupit pro jednotlivou cestu (zaplatíte jízdenku z elektronické peněženky), nebo i jako elektronický časový kupón (nahrajete si jízdenku na kartu na 7 nebo 30 dní).

 

Proč si pořídit Opuscard?

Výhody spojené s integrovanou jízdenkou jsou spojené pouze s čipovou kartou Opuscard. Časové kupóny lze nahrávat pouze na tzv. osobní kartu.

 

 

Jaký je rozdíl mezi anonymní a osobní Opuscard?

Anonymní karta je nepřenosná. Její vydání stojí 95,-Kč a jako elektronickou peněženku jí může kdokoliv – můžete ji půjčit Vašim blízkým. Nelze však na tuto kartu nahrávat časové kupóny.

Osobní karta je nepřenosná (s osobními údaji a fotografií). Je možné na ni nahrát celý sortiment jízdného IDOL. Karta stojí 140,-Kč a její vyřízení trvá cca 21 dní (v příp. zaplacení expresního poplatku 200,-Kč na počkání).

 

Pokud nejede spoj do mého cíle přímou cestou, zaplatím za cestu více peněz?

Nikoliv. Jízda oklikou je v tarifu IDOL ošetřena. Pokud např. pojedete z Frýdlantu do Liberce přes Heřmanice nebo i přes Chrastavu, nezaplatíte na jízdném ani o korunu více.

 

Kde mohu přestoupit na návazné spoje do Liberce, pokud bydlím v Hejnicích (Lázních Libverda, Novém Městě, Jindřichovicích p. Smrkem)

Přestoupit můžete v Raspenavě nebo ve Frýdlantu. Máte-li kartu Opuscard, je možné se odbavit přímo a za stejnou cenu, ať jedete přes Oldřichov nebo přes Dětřichov.

 

Platí v zaměstnaneckých linkách do průmyslové zóny odlišný tarif?

Nikoliv. Ve všech linkách jedoucích průmyslové zóny bude platit od 11. prosince tarif IDOL. Ve spolupráci s dopravcem připravujeme a odborem dopravy připravujeme vznik nových zón IDOL i v Polsku.

 

Na jaké jízdné lze jet do Polska?

Cestující jedoucí do/z Polska bude mít od 11. prosince možnost odbavit se buď v českých korunách (příp. na Opuscard) na tarif IDOL, nebo si bude moci zakoupit mezinárodní nepřestupní jízdenku v polské měně.

 

Více informací a rad poskytnou přímo pracovníci koordinátora veřejné dopravy, spol. KORID LK na tel. +420 485 110 074 či na e-mailu koridlk@kraj-lbc.cz.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky