V Liberci se bude jednat o strategii dalšího vzdělávání na středních školách
Konference individuálního projektu národního Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy řešeného Národním ústavem odborného vzdělávání s názvem UNIV 2 KRAJE věnovanou aktuálním tématům projektu a zaměřenou na práci škol Libereckého kraje se bude konat 10. a 11. listopadu 2011 v GRAND Hotelu ZLATÝ LEV v LIBERCI, Gutenbergova 3, od 15 hodin.
„Hlavním cílem konference je seznámit pedagogickou i další veřejnost Libereckého kraje s řešením projektu, který je zaměřen na další vzdělávání škol a přeměnu středních škol v centra celoživotního učení,“ uvedl náměstek hejtmana LK pro školství Radek Cikl ČSSD).
Mezi hlavní témata, na která bude především zaměřena pozornost, náleží:
· Evropská strategie dalšího vzdělávání
· Strategie MŠMT v oblasti dalšího vzdělávání
· Strategie Libereckého kraje v dalším vzdělávání
· Řešení projektu UNIV 2 KRAJE v Libereckém kraji
· Výsledky práce škol Libereckého kraje
· Sociální partnerství škol a spolupráce s trhem práce v Libereckém kraji.
Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Liberecký kraj 10. a 11. LISTOPAD 2011 Grandhotel Zlatý Lev Liberec
Program
10. 11. 2011 – čtvrtek
15:00 Prezence
16:00 Odborná diskuze účastníků konference
17:00 Zahájení konference, přivítání hostů
MUDr. Přemysl Sobotka, 1. místopředseda Senátu Parlamentu České republiky
Odborné školství a další vzdělávání v Libereckém kraji
Bc. Radek Cikl, náměstek hejtmana, radní pro oblast školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Libereckého kraje
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra,skupina finanční, právní a správy úřadu , MŠMT
Další vzdělávání v ČR
Mgr. Jakub Stárek, ředitel odboru VOŠ a dalšího vzdělávání MŠMT
Evropská dimenze dalšího vzdělávání
PhDr. Helena Úlovcová, náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání
Řešení projektu UNIV 2 KRAJE v České republice
PhDr. Jana Bydžovská, hlavni manažerka projektu UNIV 2 KRAJE
Budoucnost projektu
PhDr. Helena Marinková, PhD. obsahová manažerka projektuUNIV 2 KRAJE
19:00 Večeře a odborná diskuze účastníků konference 11. 11. 2011 – pátek
8:00 Prezence
9:00 Odborný program I. blok
Ing. Jiřina Princová, vedoucí odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu, KÚ Libereckého kraje
Řešení projektu UNIV 2 KRAJE v Libereckém kraji
RNDr. Jiří Čeřovský, metodik pro Liberecký kraj, NÚV
PaedDr. Ilona Jindrová, ředitelka VOŠ sklářská a SŠ Nový Bor
PaedDr. Milan Kubát, ředitel SOŠ a SOU Česká Lípa
Ing. Jaromír Farský, tvůrce vzdělávacího programu, SŠ hospodářská a lesnická Frýdlant
Ing. Oskar Mužíček, ředitel KHK Liberec
10:30 Přestávka
11:00 Odborný program II. Blok
Ing. Hana Polmová, ředitelka krajské pobočky ÚP Liberec
Ing. Jaroslav Kopta, předseda OHK Liberec
Mgr. Dana Votrubcová, metodik CŽU, OA, HŠ a SOŠ Turnov
Mgr. Vladimír Zákoucký, personální ředitel TRW Automotive Czech s.r.o., Jablonec n. N.
Eva Beranová - vedoucí úseku vzdělávání dospělých, SŠ řemesel a služeb Jablonec n. N.
Ing. Markéta Zelinková, ředitelka ISŠ Vysoké n. J.
Ing. Zdeněk Krabs, ředitel SOŠ a Gymnázium Liberec
12:30 Oběd
Diskuse účastníků konference
17:00 Závěr konference
O projektu
Cílem projektu, UNIV 2 - Kraje je proměna středních (především odborných) škol v otevřené instituce, centra celoživotního učení, která budou aktivně naplňovat koncept celoživotního učení. Tato centra sdružená v sítě budou poskytovat vzdělávání jak v oborech počátečního vzdělání, tak široké spektrum dalšího vzdělávání. Projekt tak chce významně přispět k realizaci záměrů MŠMT schválených vládou ČR, které jsou obsaženy v Akčním plánu podpory odborného vzdělávání (část 5.5 Podpora dalšího vzdělávání) a Strategii celoživotního učení ČR (část 3.3 Návrh opatření na podporu rozvoje celoživotního učení).
Projekt UNIV 2 - KRAJE navazuje na systémový projekt UNIV (Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé) realizovaný v letech 2005 až 2008. Uvedený projekt probíhal v šesti krajích ČR (Jihočeský, Karlovarský, Pardubický, Olomoucký, Ústecký a Zlínský), v každém kraji bylo zapojeno 11 škol.
Cíle projektu
Obecný cíl projektu: proměna středních škol z institucí poskytujících počáteční vzdělávání v centra naplňující koncept celoživotního učení.
Dílčí cíl 1:
Vytvořit a rozvíjet sítě škol naplňujících koncept celoživotního učení:
· motivovat školy, jejich PP a všechny další aktéry k proměně školy;
· proměnit postupně SŠ zapojené do projektu na instituce poskytující počáteční i další vzdělávání - centra celoživotního učení; to vyžaduje změnu pojetí práce i řízení školy, nový způsob práce s klienty, prohloubení spolupráce se zaměstnavateli;
· vytvářet systematicky a na základě dohody s jednotlivými krajskými úřady sítě škol - center celoživotního učení; celkem vznikne 13 sítí škol;
· prohloubit, doplnit či inovovat potřebné profesní kompetence vybraných 3 250 učitelů škol zapojených do projektu.
Dílčí cíl 2:
Rozšířit nabídku dalšího vzdělávání na středních školách zapojených do projektu:
· připravit 975 modulově koncipovaných programů dalšího vzdělávání, pilotně ověřit 325 z nich; programy budou reagovat na aktuální potřeby regionálního trhu práce i trhu vzdělávání a na aktuální vzdělávací potřeby jednotlivců či různých cílových skupin (např. 50 +);
· podpořit při tvorbě programů dalšího vzdělávání ty, které umožní zachovat obory vzdělání, které nebudou pro nedostatek zájemců otevírány na úrovni počátečního vzdělávání, ale jejich absolventi budou vyhledáváni zaměstnavateli;
· spolupracovat při přípravě a posuzování programů dalšího vzdělávání s relevantními zaměstnavateli či dalšími aktéry trhu práce (650);
· vytvořit a rozvíjet informační systém o nabídce programů dalšího vzdělávání ;
· podpořit informovanost všech obyvatel ČR o možnostech dalšího vzdělávání, přispět ke zvýšení jejich motivace k zapojení do dalšího vzdělávání.
Přidaná hodnota
· Inovativnost projektu spočívá v jeho zásadním cíli, kterou je proměna středních škol v instituce realizující koncept celoživotního učení . Školy jsou u nás převážně relativně malými institucemi, které jsou soustředěné na pedagogickou činnost v počátečním vzdělávání. Některé z nich poskytují – je-li k tomu vhodná příležitost – i další vzdělávání, ale obecně lze konstatovat, že SŠ neplní funkci vzdělávacího centra obce
· Má-li dojít skutečně ke zvýšení účasti dospělých na dalším vzdělávání, je nutné vytvořit vzdělávací příležitosti, které budou pro většinu populace dostupné (finančně i místně) a budou reagovat nejen na potřeby trhu práce a trhu vzdělávání, ale i na konkrétní vzdělávací potřeby obyvatel. DV není pouze cestou k zajištění vzdělané pracovní síly, jeho smyslem je i kultivace jednotlivce, podpora jeho zájmů a rozvoj jeho dispozic. Z prostředků ESF nelze podporovat realizaci všech druhů DV, ale SŠ budou v průběhu projektu připraveny k realizaci uvedeného konceptu.
· Dalším inovativním prvkem je vytvoření sítě spolupracujících a svou činností vzájemně se doplňujících středních škol, které se budou systematicky a promyšleně věnovat přípravě a realizaci dalšího vzdělávání v nejširším slova smyslu. Inovativním se stane změna řízení středních škol zapojených do projektu, oblast dalšího vzdělávání se totiž stane postupně rovnocennou s oblastí počátečního vzdělávání.
· Inovativní je také příprava učitelů SŠ na práci s dospělými, která se dosud v ČR systematicky nerealizuje. Přidanou hodnotu projektu tvoří snaha smysluplně využívat stávající materiální a personální kapacity škol pro širokou veřejnost a její potřeby. Řadu kompetencí, k jejichž rozvoji a prohloubení u pedagogických pracovníků dojde, využijí i při realizaci počátečního vzdělávání. Dochází tak nejen k propojování počátečního a dalšího vzdělávání, ale i k jejich vzájemnému obohacování a zkvalitňování.
Realizace projektu přináší určité zisky školám, krajům, obcím i jednotlivcům:
Zisk pro školy:
- a) rozvoj profesních kompetencí učitelů;
- b) vyšší respekt k požadavkům světa práce;
- c) provázanost a vzájemné obohacování se počátečního a dalšího vzdělávání;
- d) rozvoj spolupráce se sociálními partnery, nová partnerství.
Zisk pro kraje a obce:
- a) škola jako místo setkávání různých generací při učení i dalších činnostech;
- b) lepší využití prostorů a materiálního vybavení školy;
- c) dostupnost dalšího vzdělávání, dostupnost poradenství.
Zisk pro jednotlivce:
- a) širší nabídka dalšího vzdělávání - více možností;
- b) lepší dostupnost DV i poradenství;
- c) vyšší motivace k dalšímu vzdělávání.
Přepokládané výsledky
· 325 center celoživotního učení na středních a vyšších odborných školách; alespoň 80 % z nich zůstane funkční v době 5 let po ukončení projektu;
· 13 sítí škol – center celoživotního učení; reálné fungování 80 % z nich v době
5 let po ukončení projektu;
· 975 modulově zpracovaných programů dalšího vzdělávání, tj. 3 programy na 1 školu. Členění – programy na „objednávku“ zaměstnavatele, pro věkovou skupinu 50+, transformace v počátečním vzdělávání neotevíraných oborů do dalšího vzdělávání. Školy si budou volit skladbu programů podle aktuálních potřeb.
· Rozvoj profesních kompetencí u 3250 pedagogických pracovníků (počet podpor na jednoho je 3 až 5), nejméně 2 600 certifikovaných lektorů vzdělávání dospělých.
· Informační systém o nabídce programů DV v každém kraji, propojenost jednotlivých IS a provázání s informačním systémem DAT.
· Rozvoj spolupráce center celoživotního učení se zaměstnavateli především na regionální úrovni - 1 950 hodnocení programů DV.
Za nejpodstatnější výsledek projektu považujeme proměnu SŠ v otevřené instituce aktivně naplňující koncept celoživotního učení. Tato centra sdružená v sítě budou poskytovat promyšlené spektrum oborů počátečního vzdělávání a široké spektrum dalšího vzdělávání:
· např. různé druhy rekvalifikací, zájmového vzdělávání, dalšího odborného vzdělávání
· různé formy dalšího vzdělávání, např. prezenční, kombinované, uznávání výsledků předchozího učení
· DV pro různé skupiny např. nezaměstnaných či nezaměstnaností ohrožených, zaměstnanců firem, seniorů, migrantů
· kariérové poradenství pro žáky i dospělé;
· budou tzv. místy střetávání generací, tzn. budou poskytovat při vzdělávání i jiných příležitostech možnost pro setkávání mladé a seniorské generace.
Aktivity projektu
Aktivity projektu
1. Vytvoření sítí škol – center celoživotního učení
2. Prohlubování vybraných profesních kompetencí pedagogických pracovníků
3. Příprava modulových programů dalšího vzdělávání a jejich pilotní ověření
4. Informační podpora dalšího vzdělávání
5. Propagační kampaň Učíme se všichni – a rádi!
Na každé z 325 škol zapojených do projektu vznikne centrum celoživotního učení. Centra budou koordinovat své vzdělávací aktivity tak, aby celková nabídka programů dalšího vzdělávání odpovídala skutečně identifikovaným vzdělávacím potřebám v daném kraji. Každá škola připraví ve spolupráci s vhodnými sociálními partnery nejméně 3 programy dalšího vzdělávání. Předpokládáme, že zhruba čtvrtina těchto programů bude zpracována na „objednávku“ zaměstnavatelů, další čtvrtina bude určena věkové skupině 50+, třetí čtvrtina bude transformovat v počátečním vzdělávání neotevírané obory do dalšího vzdělávání. Poslední čtvrtina programů bude reagovat na místní specifika. Uvedené kategorie programů jsou pouze orientační, vzájemně se překrývají, jejich smyslem je ukázat různorodost možných programů. Programy dalšího vzdělávání budou připraveny modulově tak, aby určitá část modulů byla využitelná i v programech počátečního vzdělávání, což přispěje k propojování počátečního a dalšího vzdělávání. Programy budou obohaceny o rozvíjení klíčových kompetencí a budou zahrnovat motivační složku.
Pedagogičtí pracovníci zapojených škol se zúčastní řady vzdělávacích seminářů, na kterých budou rozvíjeny jejich profesní kompetence (zejména v oblasti vzdělávání dospělých, přípravy modulových programů dalšího vzdělávání, celoživotního kariérového poradenství, marketingu dalšího vzdělávání apod.). Předpokládáme, že v průběhu projektu se alespoň 2 600 pedagogických pracovníků stane certifikováni lektory dalšího vzdělávání.
Školy se budou postupně sdružovat do sítí, které budou vytvořeny v každém ze 13 zapojených krajů. Přitom budou doplněny počty škol v již existujících sítích, tak aby bylo v průměru 25 škol v kraji. Konečný počet škol v jednotlivých krajích bude stanoven po zahájení projektu ve spolupráci s příslušnými KÚ a bude ovlivněn velikostí a lidnatostí kraje. Vytvoření sítí posílí pozici škol na vzdělávacím trhu v kraji, umožní lepší koordinaci a vzájemnou spolupráci při přípravě i realizaci programů dalšího vzdělávání. Síť škol v každém kraji bude mít vlastní webový systém, do kterého bude vkládat vytvořené programy dalšího vzdělávání; tyto systémy budou propojeny navzájem a budou provázány s webem nabídky dalšího vzdělávání DAT.
Rozvoj dalšího vzdělávání na středních školách umožní lépe využívat jejich materiální i personální kapacity, a to v období, ve kterém lze – v důsledku výrazného demografického poklesu středoškolské populace – odůvodněně očekávat snížení požadavků na materiální a personální zabezpečení výuky v rámci počátečního vzdělávání. Realizace projektu přispěje i k vytváření podmínek pro poskytování dalšího vzdělávání v oborech, které nebudou v počátečním vzdělávání – vzhledem k uvedenému poklesu – otevírány.
Více informací je na:
www.nuov.cz/univ2k
LIBERECKÝ kraj - 14 škol
|
| |
P.č. | Název školy | |
1. | Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace | |
2. | Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola, Nový Bor, Wolkerova 316, příspěvková organizace | |
3. | Střední škola řemesel a služeb, Jablonec nad Nisou, Smetanova 66, příspěvková organizace | |
4. | Střední průmyslová škola technická, Jablonec nad Nisou, Belgická 4852, příspěvková organizace | |
5. | Střední odborná škola, Liberec, Jablonecká 999, příspěvková organizace | |
6. | Střední škola gastronomie a služeb, Liberec, Dvorská 447/29, příspěvková organizace | |
7. | Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant, Bělíkova 1387, příspěvková organizace | |
8. | Střední odborná škola a Gymnázium, Liberec, Na Bojišti 15, příspěvková organizace | |
9. | Střední škola strojní, stavební a dopravní, Liberec II, Truhlářská 360/3, příspěvková organizace | |
10. | Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o Liberec | |
11. | Střední škola, Lomnice nad Popelkou, Antala Staška 213, příspěvková organizace | |
12. | Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola,Turnov, Zborovská 519, příspěvková organizace | |
13. | Integrovaná střední škola, Vysoké nad Jizerou, Dr. Farského 300, příspěvková organizace | |
14. | Integrovaná střední škola, Semily, 28. října 607, příspěvková organizace |
Mgr. Langer Jiří
jiri.langer@kraj-lbc.cz
Telefon: 485 226 302
Mobil: 739 541 588
28.03.2024 | V českodubském domově důchodců oslavili Velikonoce a těší se na jaro
28.03.2024 | Výtvarník Machula zavede na výstavě návštěvníky do svého ateliéru. Přenesl ho do muzea
28.03.2024 | Galerie Chodba v českolipském muzeu patří fotografiím a řezům
28.03.2024 | Dukla vítězí. Sportovcem roku Libereckého kraje je snowboardistka Adamczyková
28.03.2024 | Krajský mrakodrap se rozzáří modře. Upozorní tím na problematiku autismu