Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Výzkum mezi mladými pedagogy Libereckého kraje

  • 25. 08. 2003 00:00

Sdílet článek

[id:950|autor:|email:|telefon:|mobil:|aktualizace:]

                                                                                                          V Liberci dne 25. 8. 2003

                                                                                                         

Výzkum mezi mladými pedagogy Libereckého kraje

20.8.2003

 

Liberecký kraj se již delší dobu potýká s nedostatkem mladých pedagogů. Krajský úřad se proto rozhodl tuto situaci postupně řešit. Prvním úkolem, který si vytyčil, je zmapování situace mezi mladými pedagogy v kraji.

Z iniciativy náměstkyně hejtmana Ing. Evy Bartoňové a Odboru školství a mládeže Libereckého kraje pod vedením RNDr. Roberta Gamby vznikl v průběhu loňského a letošního roku ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci jedinečný projekt zaměřený na situaci mladých pedagogů v Libereckém kraji a studentů pedagogické fakulty TUL, který bude dále pokračovat. Ve třech sociologických šetřeních byli postupně dotazováni studenti třetích ročníků pedagogické fakulty TUL, čerství absolventi této fakulty a mladí učitelé působící na základních a středních školách. Celkově bylo ve výzkumu dotázáno 540 osob. Jednotlivé výzkumy a následné analýzy směřovaly ke zmapování názorového klimatu těchto skupin, jejich postojů, představ a nároků vzhledem ke své učitelské profesi, ať již vykonávané nebo očekávané. Ústředním tématem bylo rozhodnutí studenta či učitele pro vykonávání učitelské profese nebo naopak odmítnutí této možnosti.

Výzkum přináší řadu zajímavých a důležitých zjištění pro následnou komunikaci jak se studenty, tak s učiteli a veřejností. Mladí učitelé i studenti pedagogických oborů z větší části trpí pocity nízkého společenského ocenění, na druhé straně jsou to většinou lidé nadšení pro práci s dětmi. Úzce spojují otázku společenské prestiže a finančního ohodnocení své práce. Studenti a čerství absolventi fakulty mají většinou kritičtější postoje vůči realitě spojené s učitelskou prací a každodenním životem učitele. Mladí učitelé vnímají situaci ve školství již více opřenou o svou praxi a chápou ji komplikovaněji a komplexněji. Platí však, že jak většina studentů, tak většina mladých učitelů je odhodlána vykonávat svou práci, svou vystudovanou profesi. Přesto pak dochází k celé řadě obtížně určitelných faktorů, které vyústí v nízký podíl mladých pedagogů na školách Libereckého kraje. Úřad se bude dále zabývat možnými kroky, které by situaci zlepšily a podaly mladým učitelům pomocnou ruku, dodaly podporu.

                                                          

Za zpracovatele:

PhDr. Lenka Václavíková, Pedagogická fakulta Technické univerzity Liberec                                                

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky