Výzkum mezi mladými pedagogy Libereckého kraje
- 25. 08. 2003 00:00
[id:950|autor:|email:|telefon:|mobil:|aktualizace:]
V Liberci dne 25. 8. 2003
Výzkum mezi mladými pedagogy Libereckého kraje
20.8.2003
Liberecký kraj se již delší dobu potýká s nedostatkem mladých pedagogů. Krajský úřad se proto rozhodl tuto situaci postupně řešit. Prvním úkolem, který si vytyčil, je zmapování situace mezi mladými pedagogy v kraji.
Z iniciativy náměstkyně hejtmana Ing. Evy Bartoňové a Odboru školství a mládeže Libereckého kraje pod vedením RNDr. Roberta Gamby vznikl v průběhu loňského a letošního roku ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci jedinečný projekt zaměřený na situaci mladých pedagogů v Libereckém kraji a studentů pedagogické fakulty TUL, který bude dále pokračovat. Ve třech sociologických šetřeních byli postupně dotazováni studenti třetích ročníků pedagogické fakulty TUL, čerství absolventi této fakulty a mladí učitelé působící na základních a středních školách. Celkově bylo ve výzkumu dotázáno 540 osob. Jednotlivé výzkumy a následné analýzy směřovaly ke zmapování názorového klimatu těchto skupin, jejich postojů, představ a nároků vzhledem ke své učitelské profesi, ať již vykonávané nebo očekávané. Ústředním tématem bylo rozhodnutí studenta či učitele pro vykonávání učitelské profese nebo naopak odmítnutí této možnosti.
Výzkum přináší řadu zajímavých a důležitých zjištění pro následnou komunikaci jak se studenty, tak s učiteli a veřejností. Mladí učitelé i studenti pedagogických oborů z větší části trpí pocity nízkého společenského ocenění, na druhé straně jsou to většinou lidé nadšení pro práci s dětmi. Úzce spojují otázku společenské prestiže a finančního ohodnocení své práce. Studenti a čerství absolventi fakulty mají většinou kritičtější postoje vůči realitě spojené s učitelskou prací a každodenním životem učitele. Mladí učitelé vnímají situaci ve školství již více opřenou o svou praxi a chápou ji komplikovaněji a komplexněji. Platí však, že jak většina studentů, tak většina mladých učitelů je odhodlána vykonávat svou práci, svou vystudovanou profesi. Přesto pak dochází k celé řadě obtížně určitelných faktorů, které vyústí v nízký podíl mladých pedagogů na školách Libereckého kraje. Úřad se bude dále zabývat možnými kroky, které by situaci zlepšily a podaly mladým učitelům pomocnou ruku, dodaly podporu.
Za zpracovatele:
PhDr. Lenka Václavíková, Pedagogická fakulta Technické univerzity Liberec