Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký kraj vyhodnotil kvalitu veřejné dopravy

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 22. 03. 2024 08:30
  • Doprava

Sdílet článek

Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK) mimo jiné kontroluje dodržování technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrolu zajišťují ve vozidlech revizoři (přepravní kontrola, kontrola standardů kvality ve vozidle), nebo se uskutečňuje pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (dále jen „CED IDOL“) a pomocí tzv. metody fiktivního zákazníka (mystery shopping).

„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je pro nás důležitá, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy. „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují, že veřejná doprava spolehlivá je. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit.“ Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat jsou k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.

V linkové dopravě za rok 2023 bylo sledováno 764.786 spojů. Z více než 98 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 139 případů (0,018 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 729 případech (0,095 %), což je meziročně pokles těchto případů o více než 200. Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 654 případech (0,086 %), což je srovnatelné s loňským rokem. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 98 % případů).

Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat z CED IDOL byl v roce 2023 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.826.000 korun, což je sice pokles, ale jen to svědčí o lepší kázni dopravců a vyšší kvalitě,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem ale pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou.“

Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen na kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „S postupným zavedením vnitřního informačního systému se zaměřujeme na fungování LCD panelů a systému hlášení zastávek. Nejčastěji řešíme otázku dostatečné hlasitosti hlášení zastávek,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL.

Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter).

V PŘÍLOZE AKTUALIZOVANÁ VERZE TISKOVÉ ZPRÁVY DOPLNĚNÁ O PŘEHLED SANKCÍ DOPRAVCŮM.

  • 20240322 Vyhodnoceni TPS IDOL doplneno (.pdf)
    266 kB
    05. 04. 2024 11:17

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky