Kraj připravuje „kostru“ cyklodopravy pro období 2014 - 2020
-  28. 04. 2014 16:35
 - Doprava
 - Rozvoj
 
Resort dopravy připravuje aktualizaci "Programu rozvoje cyklistické dopravy v Libereckém kraji na období 2014-2020“
KÚ Libereckého kraje připravuje aktualizaci "Programu rozvoje cyklistické dopravy v LK na období 2014-2020“. Aktualizace bude navazovat na předchozí dokument, který byl poprvé schválen v roce 2008 a aktualizován pro rok 2013. Na druhém pracovním semináři počátkem dubna byla představena kostra a základní myšlenky dokumentu.
„Nečekají se převratné změny. Stále bude založen na podpoře dvou pilířů – cyklodopravy a cykloturistiky a podpoříme budování dálkových tras,“ potvrdil v úvodu radní pro dopravu Vladimír Mastník. Konference se zúčastnili i Jaroslav Martínek, národní cyklokoordinátor, Iveta Moravcová, koordinátorka cyklodopravy v Libereckém kraji, a další hosté.
Program rozvoje cyklodopravy v LK na období 2014 – 2020.
Základní charakteristika dokumentu
- Základem pro zpracování tohoto dokumentu se stal Program rozvoje Libereckého kraje 2014–2020 (dále PRLK 2014-2020), což je nový střednědobý strategický dokument, který formuluje na období 7 let opatření a aktivity pro dosažení cílů rozvoje území kraje stanovených ve Strategii rozvoje kraje.
 - Liberecký kraj se věnuje koncepci realizace - http://doprava.kraj-lbc.cz/Cyklodoprava-v-Libereckem-kraji/aktualni-pilotni-kostra-cyklodopravy-v-lk. Tato vytvořená krajská síť řeší nízkoenergetické propojení sídelních útvarů Libereckého kraje a rozvoj turistického a destinačního programu. Sestává z následujících tematických rozvojových cyklokoridorů: Cyklotrasa Odra – Nisa, Greenway Jizera, Zelená cyklomagistrála Ploučnice, Cyklostezka sv. Zdislavy, Cyklostezka Varhany a dále z výběru mezinárodních a nadregionálních cyklokoridorů, kam se zahrnuje trasa Hřebenovky, a některé cyklotrasy.
 - Dokument kraje v oblasti cyklodopravy vychází z principu, že za rozvoj cyklistické dopravy je zodpovědná obec a město. Nicméně kraj přijímá spoluzodpovědnost za řešení cyklistické dopravy ve městech a obcích a to už jen tím, že přes město prochází krajské komunikace, ale i dotuje veřejnou dopravu, která významným způsobem ovlivňuje dopravu ve městě.
 - Pokud má ovšem kraj podporovat cyklistickou dopravu ve městě, pak potřebuje znát, jak se na tento druh dívá město, jak město vnímá dopravu jako celek a jaké jsou jeho potřeby ve vztahu k cyklistické dopravě. Za tím účelem bylo provedeno dotazníkové šetření. Navazující akční plán v dokumentu je navržen ve výši cca 10 mil. Kč za rok.
 
Liberecký kraj na webových stránkách prezentuje pracovní verzi dokumentu a obce tak budou mít ještě čas zasílat připomínky. Kontaktní osobou je pracovnice odboru dopravy Iveta Moravcová : iveta.moravcova@kraj-lbc.cz .
Odpovědi obcí pomohou LK jednak stanovit důrazy při aktualizaci koncepce, a také nám pomohou upřesnit kritéria při naší dotační politice.
 
	 
Příloha 1 – Cíle Programu rozvoje Libereckého kraje 2014–2020
|   
 A. Dynamická a konkurenceschopná ekonomika 
  |    
  |    B. Kvalitní a zdravé lidské zdroje  |    
  |    C. Komplexní a kvalitní infrastruktura  |    
  |    D. Zdravé životní prostředí bez zátěží  |    
  |    E. Udržitelný rozvoj území a občanské společnosti  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   A.1 Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky a podpora podnikatelského prostředí  |    
  |    B.1 Podpora celoživotního učení s důrazem na kvalitu života  |    
  |    C.1 Průběžné zkvalitňování dopravní infrastruktury a její optimalizace  |    
  |    D.1 Snižování škodlivých vlivů na životní prostředí a zdraví obyvatel  |    
  |    E.1 Rozvoj všestranné spolupráce, včetně posílení spolupráce meziresortní a přeshraniční  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   A.2 Podpora vědy, výzkumu a zavádění inovací  |    
  |    B.2 Zvýšení zaměstnatelnosti a zaměstnanosti obyvatel  |    
  |    C.2 Optimalizace dopravních systémů včetně jejich alternativ a zlepšení dopravní obslužnosti  |    
  |    D.2 Předcházení a řešení dopadů lidské činnosti na životní prostředí a zdraví  |    
  |    E.2 Rozvoj městských oblastí  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   A.3 Podpora funkcí zemědělství, lesnictví a vodního hospodářství  |    
  |    B.3 Zajištění dostupnosti a kvality zdravotní péče a sociálních služeb, podpora zdravého životního stylu  |    
  |    C.3 Průběžné budování a modernizace technické infrastruktury včetně obnovitelných zdrojů  |    
  |    D.3 Péče o krajinu, trvale udržitelné využívání krajinného a přírodního potenciálu  |    
  |    E.3 Rozvoj venkovských oblastí  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   A.4 Rozvoj cestovního ruchu jako významného sektoru ekonomiky kraje  |    
  |    B.4 Podpora poskytování kulturních služeb, sportovních zařízení a zájmové činnosti obyvatel 
  |    
  |    C.4 Zavádění a rozvoj informačních a komunikačních technologií  |    
  |    D.4 Posilování ekologického povědomí obyvatel  |    
  |    E.4 Koncepční řízení rozvoje  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   
  |    
  |    B.5 Péče o kulturní dědictví  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    E.5 Podpora rozvoje občanské společnosti  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   
  |    
  |    B.6 Zajištění dostupnosti a kvality bydlení, pracovního a veřejného prostředí  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    E.6 Zkvalitnění veřejné správy  |  
|   
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |  
|   
  |    
  |    B.7 Zajištění bezpečnosti obyvatel a majetku  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |    
  |