Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Cyklostezka Varhany vede po zaniklé železniční trati

Jan Mikulička

odborný zaměstnanec vztahů s veřejností

  • 01. 07. 2022 10:26
  • Cestovní ruch

Sdílet článek

Téměř sedmnáct kilometrů hladkého asfaltu, krásná příroda, krásné vesnické kostelíky, ale i delší stoupání pro aktivní sportovce. To vše nabízí cyklistům cyklostezka Varhany, která vede po bývalé železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova.

Začíná nedaleko vlakové zastávky Střelnice v České Lípě, končí u bývalého vlakového nádraží v Kamenickém Šenově, několik set metrů od Panské skály. Cyklostezka je projektovaná jako tři metry široká veřejně přístupná komunikace pro cyklisty a pěší.

„Lužické hory byly léta turisticky opomíjenou lokalitou. Poslední dobou ji turisté objevují a přitahují je nejen přírodní krásy a památky, ale také sklářské řemeslo, které je v oblasti Lužických hor doma,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Myšlenka propojení obcí a dvou významných měst pomocí cyklokoridoru se datuje již od roku 2001, kdy za tímto účelem byl založen dobrovolný svazek obcí. Vznikl tak ojedinělý projekt, jehož cílem je představit turistům přilehlé obce a podpořit rozvoj turistického ruchu. V neposlední řadě přináší projekt zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců v celé oblasti. 

Stavba cyklostezky se rozběhla v roce 2007, rozdělená byla do tří etap. První se postavila část z České Lípy přes Horní Libchavu do Manušic, druhá byla etapa z Manušic až do Volfartic a třetí, nejnáročnější z Volfartic až do Kamenického Šenova.

Směrově i výškově stezka kopíruje profil zrušené železniční tratě, což přináší mimo jiné také příznivé sklonové poměry stoupání, které nepřesahují 2,9 %. Povrch je tvořen asfaltobetonovou vrstvou, která umožňuje využití nejen pro cyklisty, ale stává se tak ideální pro trávení volnočasových aktivit in-line bruslařů. Úklid stezky je zajišťován od dubna do října podle možností a potřeby.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky