Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Historicky první setkání regionálních výrobců se konalo v sídle Libereckého kraje

Šírová Květa

  • 18. 03. 2013 16:55

Sdílet článek

Jednou z vizí Rady Libereckého kraje je podpora regionálních výrobců. V sídle Libereckého kraje v Liberci se tak ve středu 13. března konalo historicky první setkání místních výrobců a koordinátorů regionálních značek. Pozvání radní Ivany Hujerové, jejíž resort setkání pořádal, přijalo na padesát účastníků, kteří celý den aktivně diskutovali a přispívali svými zkušenostmi z různých úhlů pohledu na místní produkci.

„Liberecký kraj je výjimečný tím, že většina značek vznikla s velmi aktivním zapojením výrobců, jsou originální a jasně spojené s územím. Díky návaznosti na destinace cestovního ruchu - Český ráj, Krkonoše, Jizerské hory, Máchův kraj - si je i návštěvníci snadno spojí se zážitky, s přírodou a památkami našeho kraje,“ představuje označení regionální produkt radní LK Ivana Hujerová.

Mezi výrobci jsou velké rozdíly, zastoupeny jsou velké firmy i nejmenší podniky, které se zrodily ze zájmové rukodělné práce. Koordinátory značek jsou neziskové organizace – místní akční skupiny a sdružení obcí. Výjimečný přístup k podpoře místních výrobků ve výchově mladých lidí prezentoval zástupce Střední školy v Lomnici nad Popelkou.

„Během diskuse zazněly zkušenosti výrobců i sdružení, která řídí přidělování značek a propagaci nositelů. Cílem setkání bylo popsat potřeby obou těchto skupin a správně zacílit budoucí podporu. Podpora místní produkce totiž pro odpovědnou veřejnou správu znamená několik důležitých věcí,“ vysvětlila Hujerová.

Podle ní jde o citlivý segment místní ekonomiky – většina výrobců jsou nejmenší podniky a řada z nich působí ve venkovských, ekonomicky znevýhodněných oblastech. Pozitivní je, že si výrobci nacházejí vlastní zdroj obživy pro sebe a svou rodinu a nezatěžují systém sociální podpory v nouzi. Významný je i přínos cestovnímu ruchu: při dobré spolupráci s restauracemi a prodejnami místní výrobky spoluvytvářejí jedinečnou nabídku pro návštěvníky. Spotřeba potravin a běžných předmětů v blízkosti místa, kde vznikly, pak snižuje druhotné náklady, spotřebu neobnovitelných zdrojů a je z hlediska zákazníka bezpečnější – má nad svými nákupy znatelně větší kontrolu než u zboží ze supermarketu. Důležité je, že za výrobkem je vidět člověk a jeho příběh, jak podotkla Doubravka Fišerová ze Skalan. To platí nejen pro regionální značky, ale i pro prestižní označení Nositel lidové tradice, který přestavila ředitelka turnovského muzea Vladimíra Jakouběová.

Pro výrobce samotné pak značka není jen prostředkem ke zvýšení odbytu jejich produkce. V prezentacích Jana „Kitla“ Vokurky a Heleny Sibřinové ze Smržovky zaznívalo, že ji vnímají také jako nástroj vytváření komunity, která poskytuje prostor pro sdílení zkušeností, spolupráci a vznik neformálních řetězců.

„Pozitivním příkladem jsou regionální prodejny v Jizerských horách, družstvo, které zřizuje prodejny regionálních produktů Český ráj a nabízí rozšíření pro další oblasti, nebo pořadatelé farmářských trhů, jejichž prioritou je prodej místních potravin. Úlohou správců značek pak je dbát o kvalitu přihlašovaných výrobků a citlivě udržovat rovnováhu mezi šíří a kvalitou nabídky,“ řekla Ivana Hujerová.

Pro všechny účastníky březnového setkání, pro výrobce i spotřebitele je velmi dobrou zprávou, že Liberecký kraj chce místní produkci dále podporovat a hledá k tomu různé cesty. Jedna z nich je podpora marketingu a prezentace značek. Další je systematická komunikace a spolupráce odborů rozvoje, životního prostředí, cestovního ruchu a do budoucna také školství.

„Jinou, stejně důležitou, cestou je nakupování úřadu, vlastní spotřeba, kterou nejen zvýší příjmy výrobců, ale posiluje hrdost na Liberecký kraj – místo, kde žijeme. Setkání a diskuse na krajském úřadě byli dalším krokem,“ řekla závěrem Ivana Hujerová s tím, že Liberecký kraj bude své výrobce podporovat i v rámci jím pořádaných akcí tak, jak tomu bylo například při IX. hejtmanském plese, kde byly potravinářské výrobky prezentovány formou ochutnávky. Prezentaci regionálních výrobců chystá Liberecký kraj také v rámci Krajských slavností 2013, které se budou konat 14. června v Novém Boru.

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky