Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Jak pracovat s nadanými? První základní školy v kraji využily bezplatné konzultace

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 12. 02. 2024 14:28
  • Rozvoj

Sdílet článek

Jak pomoci nadaným dětem k vyšší úspěšnosti a jak celkově zlepšit atmosféru ve třídách? Pro odpovědi na tyto otázky je často nejlepší vypravit se přímo do škol. Nabídku bezplatné pomoci a zmapování práce s nadanými dostaly od Libereckého kraje, potažmo jeho Agentury regionálního rozvoje, desítky ředitelů základních škol. Metodička nadání, konzultantka pro školy a rodiče Eva Dušková na podzim zavítala ke třem z nich.

Každá škola má jiné podmínky a proto je individuální přístup pro Evu zásadní. Průběh základní bezplatné konzultace však probíhá všude stejně. Úvodní schůzka s vedením školy, náslechy ve vybraných třídách a konzultace s učiteli, závěrečná schůzka s vedením a předání vypracované zprávy. Do rukou se pedagogickému sboru dostává materiál shrnující funkční prvky ve výuce doplněný o konkrétní doporučení šitá na míru. „V každé škole se dá najít potenciál a prostor pro rozvoj nadaných žáků,“ uvedla Eva Dušková a dodává, že jí velmi pomáhá, když je vedení školy otevřené novým myšlenkám.

Živnou půdu našla na ZŠ Vrchlického, v jejímž čele stojí od září Pavel Coufal, bývalý dlouholetý ředitel science centra iQLANDIA. Jeho vize, kam školu směřovat, počítají s podporou nadaných dětí jako se samozřejmostí. Přízni se tento směr těší i v učitelském sboru, kde již s nadáním pracovat umí. „Bylo velmi milé sdílet s Evou podobné nápady a vidět v dětech to lepší. Děkuji za tipy k výuce a poskytnutí odkazů na zajímavá, sdílená úložiště plná inspirace,“ potvrdila učitelka Renata Hellmichová a dodává, že nápady, jak zlepšit výuku, vzešlé z konzultací, velmi uvítala. Ve škole na sídlišti Nové Pavlovice se tak evidentně blýská na lepší časy.

Nabídky základní bezplatné konzultace využily i další dvě školy. Liberecká ZŠ Aloisina výšina a turnovská ZŠ Skálova. V Liberci chtějí práci s nadanými dětmi posouvat kupředu dlouhodobě, stejně tak dbají na pedagogické vlohy učitelů. I pro turnovskou školu není toto téma novinkou. Spolupráce s Evou zde již dříve proběhla na druhém stupni. První stupeň přišel na řadu na podzim. Vytipováno bylo ze dvou tříd celkem devatenáct dětí schopných pracovat na komplexnějších úlohách a více do hloubky. Pedagogové by tak mohli využít tipy na diferencovanou výuku v rámci celé třídy, případně nastavit jiné možnosti podpory.

„Rozvoj regionu si bez podpory vzdělání nedovedu představit. Přál bych si proto, aby ředitelé všech základních škol v kraji tyto konzultace podpořené Libereckým krajem využili,“ dodal Jiří Ulvr, radní pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova. Zkušenosti ostatně potvrzují, že kde se daří podpořit rozvoj nadání a silných stránek dětí, přicházejí pozitivní důsledky. Zlepší se klima ve třídě, u jednotlivců se zmírní nežádoucí chování a zvýší se motivace k učení. Dalším efektem může být vyšší účast na olympiádách a v soutěžích, vyšší úspěšnost dětí, spokojenější rodiče i učitelé.

Kontakt na Evu Duškovou je 774 308 251, duseveskole@gmail.com, případně se lze spojit přes sociální sítě, kde figuruje jako Podpora nadaných.

Pojem nadané dítě je termín, který je vysvětlován různě. V této souvislosti jde o označení jedince, který vykazuje rozumové nadání. Jeho schopnosti jsou nadprůměrné, jeho nervová soustava také - pracuje intenzivněji. Proto jsou potřeby nadaného ve výuce specifické, a je nutné mu vytvořit podmínky pro rozvoj, jak ukládá školský zákon https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon: § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů (1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů.

Eva Dušková absolvovala Fakultu humanitních studií Univezity Karlovy v Praze. Po narození syna se začala zajímat o školství a podporu nadaných dětí, absolvovala studium pedagogických věd na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem s cílem měnit školství zespoda. V Liberci jako asistentka pedagoga, družinářka a učitelka zjistila, že je potřeba měnit věci z jiné úrovně. Proto nastoupila do celokrajského projektu NAKAP, kde působila jako konzultantka a metodička nadání pro ZŠ v kraji a pro rodiče po dobu pěti let. Po jeho skončení dostala od Agentury regionálního rozvoje nabídku pomáhat školám v rámci projektu Smart Akcelerátor Libereckého kraje a navíc rozšířila svou působnost na celou republiku jako mentorka a konzultantka na volné noze.

Kontaktovat ji je možné na duseveskole@gmail.com. Na sociálních sítích vystupuje jako Podpora nadaných.

další ze 1561561560561651 log :(

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky