Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Koncepce dopravy Libereckého kraje v letech 2009 - 2012
- 06. 02. 2009 00:00
[id:7483|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]
Programové prohlášení – resort dopravy
Cíle programového prohlášení v oblasti dopravy pro období let 2008 – 2012 jsou členěny na několik zásadních oblastí:
1. Kvalitní dopravní infrastruktura
1.1. Silniční doprava – jako vlastník silnic II. a III. třídy máme v této oblasti největší zájem o řešení problematiky na krajských silnicích, ovšem současně budeme usilovat o podporu ostatních pozemních komunikací, v souhrnu se bude jednat zejména o:
1.1.1. Podporu zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích: Liberecký kraj se v loňském roce stal signatářem Evropské charty podporující zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích;
1.1.1.1.důsledné vyhodnocování dopravní nehodovosti na síti pozemních komunikací ve spolupráci s vlastníky, policií, silničními správními úřady a správci povede k technickým a stavebním úpravám v místech, kde opakovaně dochází k dopravním nehodám;
1.1.1.2.zadávání bezpečnostních auditů na silniční stavby;
1.1.2. O údržbu, opravy a rekonstrukci krajských silnic. Při plánování rekonstrukcí a zásadních oprav krajských silnic budeme více než doposud spolupracovat se zástupci obcí tak, aby bylo možné spojování investičních záměrů měst (kanalizace, chodníky, plynofikace aj.) a kraje ve větším počtu než dosud;
1.1.3. Podporu obcí v budování dopravní infrastruktury, která je v jejich vlastnictví (tzn. chodníky, místní komunikace, cyklostezky);
1.1.4. O zvýšení počtu telematických zařízení na silnicích všech kategorií, zejména v oblastech s velkou koncentrací vozidel (horské rekreační oblasti – Mísečky, Smědava);
1.1.5. Podporu výstavby a modernizace sítě silnic
1.1.6. Podporu výstavby parkovacích ploch pro zajištění bezpečnostních přestávek pro řidiče těžkých nákladních vozidel;
1.1.7. Dokončení silničního propojení mezi ČR a SRN prostřednictvím silnic I/35 (Liberec – Hrádek nad Nisou - st. Hranice) a B 178 (Žitava – Lobau – Bautzen) - ohledně této situace začneme s polskou stranou intenzivně vyjednávat;
1.1.8. Aktualizaci dokumentu „Kategorizace silnic II. a III. třídy“, na jehož základě bude připraven dokument nový. Ten stanoví priority krajských silničních staveb formou obchvatů, případně humanizací průtahů měst;
1.1.9. Vypořádání majetkoprávních úkonů souvisejících s vlastnictvím silnic II. a III. třídy, zejména s fyzickými a právnickými osobami. Důležitým prvkem je majetkoprávní vypořádání s obcemi;
1.1.10. Vytvoření realizačního plánu Programu rozvoje cyklistické dopravy v LK na období 2009-2013.
1.2. Železniční doprava – vlastníkem infrastruktury je stát. Liberecký kraj bude usilovat o zvýšení kvality zejména u tratí, které vedou nejosídlenějšími oblastmi kraje:
1.2.1. Modernizace trati SŽDC089/KBS236 Liberec – Hrádek nad Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf ve spolupráci s Ústeckým krajem a Svobodným státem Sasko;
1.2.2. Modernizace trati SŽDC036 Liberec – Tanvald – Harrachov v souvislosti s obnovením spojení do Polska, a to ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím (projekt již předložen v Operačním programu přeshraniční spolupráce Česká republika-Polsko 2007-2013, tzv. Cíl 3);
1.2.3. Dále budeme podporovat modernizaci a výstavbu přestupních terminálů veřejné dopravy ve významných dopravních uzlech Libereckého kraje budovaných jednotlivými městy (Turnov, Chrastava, Desná);
1.3. Letecká doprava - je pro území Libereckého kraje zatím jen doplňkovou funkcí, přestože letecké spojení představuje nejrychlejší způsob přepravy cestujících, zejména v turistické a podnikatelské oblasti. Záměr přestavby a rozšíření letiště Liberec, tak, aby mohlo být používáno pro pravidelnou i nepravidelnou přepravu osob letadly označení
2. Optimalizovaná dopravní obslužnost celého území s ohledem na životní prostředí a zajištěné vnější spojení kraje: Sledované vývojové trendy v silniční dopravě ukazují na dlouhodobý nárůst individuální automobilové dopravy, resp. na úbytek používání hromadných dopravních prostředků. S tímto trendem je neodmyslitelně spjato i zvyšování koncentrací škodlivin v ovzduší, kongescí na pozemních komunikacích a hlukové zátěže v závislosti na nárůstu automobilové dopravy. Liberecký kraj bude tedy usilovat především o:
2.1. Optimalizaci integrovaných dopravních systémů – další propojení více druhů osobní hromadné dopravy (MHD, autobusy, železniční doprava), a to hlavně v oblastech s vysokou hustotou osídlení. Dále bude zachováno nebo případně rozšířeno dopravní spojení oblastí hospodářsky slabých a hůře dopravně dostupných. Cílem je zlepšení obslužnosti území a kvality dopravy;
2.2. Institucionální zabezpečení, organizační, provozní, technické a finanční zajištění integrovaného dopravního systému (IDOL);
2.3. Optimalizaci jízdních řádů zaváděním taktové dopravy a důslednou koordinaci jízdních řádů železniční a autobusové linkové dopravy;
2.4. Instalaci moderních informačních systémů pro cestující;
2.5. Obnovu vozového parku s důrazem na přepravu handicapovaných skupin obyvatel a na životní prostředí;
2.6. Spolupráci s Ústeckým krajem a německým účelovým sdružením ZVON při zadávání zakázky na železničního dopravce na trati SŽDC089/KBS236 Liberec- Hrádek n. Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf;
2.7. Spolupráci s MD ČR, Ústeckým krajem, Královéhradeckým krajem a Středočeským krajem při zadávání zakázek na železniční dopravce na tratích, které jsou provozovány v LK.
3. Stabilizace budoucího koridoru rychlostní silnice R 35 v úseku Ohrazenice – Úlibice, a s tím spojená i zdokonalená komunikace s dotčenými subjekty. Liberecký kraj též provede aktualizaci koncepce rozvoje všech druhů dopravy v kraji včetně posouzení stavu, vytyčení slabých a kritických míst. Na základě zjištěného stanoví priority naléhavosti řešení. Zasadíme se o to, aby tyto poznatky a výstupy byly promítnuty do rozvojových záměrů kraje a do příslušných územních plánů.
4. Bezpečnost silničního provozu bude jednou z největších priorit v oblasti lidského činitele a pozemní komunikace. Oblast lidského činitele bude zahrnovat:
4.1. Spolupráci s odbornými partnery (policie, školy, MD), s obcemi a se zahraničními partnery v rámci aktivit „The European Road Safety Charter“;
4.1.1. společné organizování různých aktivit (kampaně, semináře, soutěže);
4.1.2. realizace společných projektů s podporou financí EU zaměřené na konkrétní skupiny (mladé řidiče, pedagogy, další podpora veřejné dopravy);
4.2. Podporu dopravní výchovy ve všech stupních škol;
4.2.1. aktivní zapojení škol;
4.2.2. kvalitní pomůcky, výchovné programy;
4.3. Podporu provozu dětských dopravních hřišť.
Náměstek hejtmana Martin Sepp, pověřený vedením resortu dopravy LK