Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Kraj zkouší novou technologii pro zimní údržbu, opětovně využívá posypový materiál

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 11. 09. 2024 10:28
  • Doprava

Sdílet článek

Až 95 % posypového materiálu pro zimní údržbu krajských komunikací lze opětovně využít. Krajská společnost Silnice LK nyní zkouší ve spolupráci s odpadovou firmou Compag recyklovat tzv. smetky tvořené především kamennou drtí a opětovně je zapojuje pro údržbu silnic II. a III. třídy.

„V našem regionu společnost Silnice LK používá kamennou drť nebo písek pro zimní údržbu na více než 1.000 kilometrech krajských komunikací. Jen minulou sezonu se jednalo o zhruba 8.000 tun drti a téměř 5.900 tun písku. Jsem moc rád, že díky nové technologii můžeme smetky znovu využít,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. „Po zkušebním provozu bychom rádi měli dvě střediska na dotřiďování, a to na opačných koncích Libereckého kraje. O přesných místech budeme ještě informovat.“

„Myšlenka třídění smetků a jejich následného využití byla důsledkem legislativní změny zákona o životním prostředí. Jelikož v každém jarním období je povinnost uklidit silnice od posypového materiálu po zimní údržbě, začala se společnost Silnice LK před třemi lety zabývat myšlenkou, jak každoročních zhruba 15 tisíc tun smetků nelikvidovat jako odpad za 2000 korun za tunu, ale smysluplně nalézt technologické a legislativní řešení třídění tohoto sebraného materiálu,“ doplnil Petr Správka, předseda představenstva společnosti Silnice LK. „Během května a srpna letošního roku jsme na zkoušku vytřídili 2.000 tun smetků a laboratorní a chemické testy potvrdily, že 95 procent smetků lze zpětně uplatnit z 50 procent znovu jako posypový materiál pro zimní údržbu na inertních okruzích a 45 % jako stavební zeminu pro zatravňování a hutnění. Zbylých 5 % je tzv. odpad, ke kterému je nutno jako k odpadu přistupovat, tzn. likvidovat, a to za 2.000 korun za jednu tunu.“

Krajská společnost Silnice LK zajišťuje údržbu 2062,8 kilometru silnic II. a III. třídy, bez údržby je zhruba 57 kilometrů.

Tabulka s přehledem použitého materiálu:

Třída

Celkem km

Technologie posypu (kilometrů posypu)

Neudržované

Předané

Chemickými rozmrazovacími materiály

Zdrsňovacími mat.

Jen pluhováním

bez zvlhčení​

se zvlhčením​

struska​

drť​

písek​

II.​

485,663​

0​

379,714​

0​

93,065​

1,709​

7,393​

3,792​

III.​

1.577,221​

0​

481,250​

0​

968,895​

59,953​

48,953​

17,185​

CELKEM   

2.062,884

0

860,964

0

1.061,950

61,587

57,406

20,977

 

Počet techniky zimní údržby:

34 sypačů chemických​

34 sypačů inertních​

2 sypače kombinované​

36 traktorových radlic

​10 sněhových fréz​

2 autogradery​

Náklady na zimní údržbu silnic za minulé období:

2015–2016 náklady činily 101,4 milionu korun včetně DPH

2016–2017 náklady činily 125,4 milionu korun včetně DPH

2017–2018 náklady činily 109,9 milionu korun včetně DPH

2018–2019 náklady činily 127,5 milionu korun včetně DPH

2019–2020 náklady činily 86,567 milionu korun včetně DPH

2020–2021 náklady činily 143,565 milionu korun včetně DPH

2021–2022 náklady činily 127,252 milionu korun včetně DPH

2022–2023 náklady činily 152,503 milionu korun včetně DPH

Youtube video

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky