Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Léto bez slunce, zato s méně tragédiemi na silnicích Libereckého kraje
- 18. 08. 2025 10:45
- Doprava
V Libereckém kraji ubylo dopravních nehod. Od začátku ledna do konce července jich policie eviduje o 384 méně než loni. Klesl také počet usmrcených a těžce zraněných. Pokles nehodovosti může souviset i s chladnějším a deštivým létem, které omezilo pohyb zranitelných účastníků silničního provozu.
V Libereckém kraji se od ledna do července letošního roku stalo celkem 2 639 dopravních nehod. Oproti loňskému roku je to pokles o 384 případů. Ubylo nejen nehod samotných, ale také tragických následků, meziročně počet usmrcených i těžce zraněných klesl. Tento pozitivní trend v kraji kopíruje vývoj v celé České republice, kde bylo za stejné období zaznamenáno 47 865 dopravních nehod, tedy o 5 079 méně než v roce 2024. Počet usmrcených osob se v Česku snížil z 244 na 217, těžce zraněných pak z 913 na 888.
Jedním z faktorů, který mohl pokles ovlivnit, je letošní chladné a deštivé léto. Nepříznivé počasí omezuje cyklovýlety, pěší turistiku i pohyb zranitelnějších účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté, koloběžkáři nebo chodci. Statistiky tomu napovídají. V Libereckém kraji například výrazně poklesl počet nehod na elektrokoloběžkách, z 32 případů v roce 2024 na letošních 17. Nehody elektrokol se snížily z 21 na 9. Méně je také srážek s chodci i se zvěří. „Letošní uplakané léto mohlo paradoxně přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Méně výletníků znamená méně rizikových situací, a to je na číslech znát,“ komentuje vývoj ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. „Na druhé straně je ale třeba říct, že nižší počet nehod i jejich následků není jen o počasí. Významně se do toho promítají i bezpečnější technologie v autech, kvalitnější infrastruktura a větší důraz na vzdělávání řidičů,“ dodává.
Statistiky ukazují, že hlavními příčinami dopravních nehod v kraji zůstávají nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. To odpovídá celorepublikovému trendu. I proto Liberecký kraj dlouhodobě investuje do prevence a zvyšování dopravní bezpečnosti. Zapojuje se do projektů v oblasti besip, podporuje dopravní výchovu ve školách, semináře pro pedagogy a tvorbu nových metodických pomůcek. V oblasti bezpečnosti motorkářů se kraj aktivně účastní projektu Učme se přežít, který zahrnuje kurzy pro veřejnost i materiály pro učitele autoškol. „Liberecký kraj se nespoléhá jen na osvětu, ale aktivně řeší i konkrétní problémy v terénu. Pracujeme s obcemi na identifikaci rizikových míst, kde dochází k častému překračování rychlosti. Nejde jen o přechody pro chodce, ale i o běžné úseky, kde chceme dopravu zklidnit,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. V minulosti se například díky iniciativě kraje podařilo zrealizovat bezpečnostní opatření ve Vratislavicích nad Nisou nebo Raspenavě, kde byl na základě výsledků skrytého měření rychlosti vybudován u základní školy poptávkový přechod pro chodce.
Liberecký kraj spravuje přibližně 2 060 kilometrů silnic II. a III. třídy a bezpečnost na nich dlouhodobě sleduje. Letos se nejvíc bouralo v okrese Liberec, kde policie eviduje 1 103 dopravních nehod, což je oproti loňsku o 118 méně. Největší pokles ale zaznamenalo Českolipsko – 765 nehod, tedy o 188 méně než v roce 2024. „Snažíme se o komplexní přístup. Nehodovost snižujeme nejen prevencí, ale také podporou obcí, investicemi do infrastruktury a komunikací s veřejností“ uzavírá Jan Sviták.
TEXT TISKOVÉ ZPRÁVY: JAN POLÁK, koordinátor bezpečnosti silničního provozu, BESIP
Další aktuality
Části Liberce propojil bezbariérový podchod plný poezie, nahradil úzký propustek
- 14. 08. 2025
- Doprava