Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký kraj důrazně žádá o místo na mapě kvalitních železnic

Bc. Dědková Markéta

tisková mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 17. 08. 2016 13:48
  • Doprava

Sdílet článek

Rada Libereckého kraje se rozhodla důrazně vstoupit do diskuse o zlepšení železnice do Prahy. Bude požadovat dostupnost z Liberce do 60 minut. Vedení Libereckého kraje se nelíbí především vleklá a nikam nevedoucí příprava projektu.

„Je to standard shodný například s Pardubicemi. U tak významné stavby je přiměřená nadčasovost nezbytnou podmínkou k udržitelnosti investice,“ říká hejtman Martin Půta.

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) se letos rozhodla znovu naprojektovat rychlou železnici z Liberce do Prahy, protože předchozí studie žádný výsledek nepřinesly. Ve 21. století SŽDC žádá po projektantech naplánovat cestu na vzdušnou vzdálenost 87 kilometrů za hodinu a čtyřicet minut s kapacitou pro jeden spoj v hodině. Než po modernizované trati vyjede první vlak s teoretickou průměrnou rychlostí spojení 52 km/h, uplyne asi deset let. Úvahy SŽDC míří převážně k modernizaci dnešních tratí, přesto půjde o náklady v řádech miliard korun.

„Nevím, co si o návrhu drážních odborníků myslet. Tratě do Plzně, Pardubic, Českých Budějovic jsou za miliardy modernizovány s naprostou samozřejmostí. Pak tu jsou s Libercem srovnatelná města Ústí nad Labem a Hradec Králové. Ta mají dálnici, jednu dvojkolejnou elektrifikovanou trať s rychlostí 160 km/h téměř dokončenou a modernizace druhé trati na rychlost o málo nižší se projektuje. Pochopitelně, že dobré tratě si rychle našly své cestující, dokonce se řeší, že se na ně všechny vlaky ani nevejdou. Navíc všechna uvedená města profitují z dálkové dopravy, kterou k nim financuje ministerstvo a ještě diskutuje, kolik kategorií expresů tam bude posílat. A stejným směrem se plánuje ještě trať třetí, vysokorychlostní,“ komentuje situaci Martin Půta.

Cesty do Prahy patří mezi tři nejčastější směry vyjížďky obyvatel většiny měst a obcí Libereckého kraje. Autobusy Liberec - Praha jsou druhou nejvytíženější dálkovou linkou v Česku, ve špičkách jsou cestující odmítáni. Po dálnici mezi Libereckým krajem a Prahou denně projede přes dvacet tisíc aut. „Poptávka po kvalitním spojení do Prahy je tu zřejmá a naprosto srovnatelná s Ústeckým, Pardubickým i Královehradeckým krajem,“ uvádí Vladimír Mastník, radním pro dopravu.

Z Liberce do Prahy dnes vede neelektrizovaná jednokolejná trať délky 140 km s maximální rychlostí 100 km/h, ale na více místech jede vlak rychlostí jen 30 - 40 km/h. Cesta dráhou s přestupem v Turnově dnes zabere nejméně 2 hodiny a 35 minut. Dálkové vlaky v ČR financuje Ministerstvo dopravy, ale z Prahy do Liberce žádné přímé spojení neobjednává s poukazem na špatný stav tratí, které má také ve své gesci. Cesta po dálnici měří o 30 kilometrů méně a autem ji projedete za necelou hodinu a čtvrt, cesta autobusem a metrem je jen o deset minut delší.

„Pokud se jako Liberecký kraj ozveme, slýcháme argumenty, že tady jezdí vlakem málo lidí, že nám dálnice stačí a že zlepšení železnice ekonomicky nevychází. Vůbec je nechápu, když vidím, co už bylo na dráze jinde postaveno,“ naráží hejtman Půta na nezájem státu o kvalitní obsluhu severního příhraničí. Dalším argumentem proti kvalitní trati do Liberce bývá nízký význam pro nákladní a přeshraniční dopravu. „Podle mého názoru se frekvence cestujících na české železnici vždy opírají o vnitrostátní relace. Ale přeptáme se na ministerstvu, jaké byly dostatečné požadavky u již realizovaných přeshraničních koridorů, třeba v Chebu, Českých Velenicích nebo Lichkově. Myslím, že to bude zajímavé srovnání s přeshraničním spojením u nás,“ naznačuje další postup Libereckého kraje hejtman.

Liberecký kraj mimo jiné doplácí na spory o trasu rychlé tratě v okolí Prahy. „Liberecký kraj má Zásadami územního rozvoje již několik let jasně vytyčený územní koridor, který významně zkracuje cestu vlaku z Liberce do Turnova. To je kritický úsek, který chceme vyřešit přednostně,“ říká Pavel Blažek, jednatel krajského koordinátora dopravy KORID LK. „Je třeba si uvědomit, že rychlá trať mezi Libercem a Prahou se stane hlavní páteří dopravy a přinese podstatná zlepšení i dalším linkám obsluhujícím třeba Semily nebo Česko Lípu. Nejrychlejší spojení Liberce s Hradcem Králové a Pardubicemi pak bude přes Mladou Boleslav a Nymburk,“ zdůrazňuje Blažek význam celé stavby.

V minulém týdnu se hejtman Libereckého kraje shodl na společné podpoře rychlého spojení Praha - Liberec jako součásti evropsky významného spojení Praha – Wroclaw také s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezarym Przybylskim.

Sdílet článek

Zpět

Další aktuality

Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky