Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Liberecký kraj vyhodnotil kvalitu veřejné dopravy
- 22. 03. 2024 08:30
- Doprava
Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK) mimo jiné kontroluje dodržování technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrolu zajišťují ve vozidlech revizoři (přepravní kontrola, kontrola standardů kvality ve vozidle), nebo se uskutečňuje pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (dále jen „CED IDOL“) a pomocí tzv. metody fiktivního zákazníka (mystery shopping).
„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je pro nás důležitá, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy. „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují, že veřejná doprava spolehlivá je. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit.“ Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat jsou k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.
V linkové dopravě za rok 2023 bylo sledováno 764.786 spojů. Z více než 98 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 139 případů (0,018 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 729 případech (0,095 %), což je meziročně pokles těchto případů o více než 200. Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 654 případech (0,086 %), což je srovnatelné s loňským rokem. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 98 % případů).
Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat z CED IDOL byl v roce 2023 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.826.000 korun, což je sice pokles, ale jen to svědčí o lepší kázni dopravců a vyšší kvalitě,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem ale pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou.“
Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen na kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „S postupným zavedením vnitřního informačního systému se zaměřujeme na fungování LCD panelů a systému hlášení zastávek. Nejčastěji řešíme otázku dostatečné hlasitosti hlášení zastávek,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL.
Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter).
V PŘÍLOZE AKTUALIZOVANÁ VERZE TISKOVÉ ZPRÁVY DOPLNĚNÁ O PŘEHLED SANKCÍ DOPRAVCŮM.
Přílohy ke stažení
- 20240322 Vyhodnoceni TPS IDOL doplneno (.pdf)266 kB05. 04. 2024 11:17
Další aktuality
Náklady na zimní údržbu krajských silnic vyšly letos na více než 150 milionů korun
- 21. 05. 2025
- Doprava