Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Lokálka Šenovka křísí minulost. Zahrála si i ve slavném Svěrákově filmu

25. 11. 2021

Přírodní památka Panská skála, nejstarší sklářská škola v Evropě či staletá tradice výroby svítidel. To jsou zajímavosti, kterými se proslavilo město Kamenický Šenov. Další místní pozoruhodností je muzejní lokálka zvaná Šenovka, necelých pět kilometrů dlouhá trať, která propojuje Kamenický Šenov s Českou Kamenicí.

Když v roce 1880 vešel v platnost Zákon o místních drahách, připravilo toto převážně sklářské město projekt na tuto lokálku. Zajímavostí je, že jednou z podmínek pro její vznik byl závazek k vybudování nové sklárny. Jednalo se tak o finančně velmi náročný projekt, který ale tehdejší vedení města i zdejší průmyslníci jednoznačně podpořili. Díky tomu se v únoru 1886 uskutečnilo slavnostní otevření zdejší železnice.

„Myslím, že řada návštěvníků, možná i místních vůbec neví, že dráha mezi Kamenickým Šenovem a Českou Kamenicí historicky vznikla právě jen díky sklářské výrobě,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

 O 17 let později byla dráha prodloužena náročným terénem přes Prácheň a Nový Oldřichov do České Lípy. V roce 1979 provoz na této trati ale skončil. Koleje na úseku z České Lípy do Kamenického Šenova byly postupně sneseny a těleso dráhy poté posloužilo k výstavbě cyklostezky. Je známá jako Varhany a tím, že kopíruje profil zrušené trati, nabízí velmi příjemný sklon a je vhodná pro rodinné cyklovýlety a in-line bruslaře.

Zbývající úsek do České Kamenice využívaly až do roku 1992 nákladní vlaky zásobující šenovské sklárny. Pak lokálka utichla úplně. Naštěstí ne na dlouho. Roku 1997 se po ní rozjely historické vlaky a z lokálky se stala turistická atrakce.

Turistům i místním slouží Šenovka dosud, od jara do podzimu po ní jezdí výletní vlak s názvem Kamenický motoráček s dnes již historickými motorovými vozy. Jedním z nich je M 131.1302 zvaný Hurvínek, druhý pak M 152.0535, řečený Orchestrion. Za zmínku stojí také fakt, že část dráhy, která vede pod Zámeckým vrchem, si zahrála v českém válečném dramatu Jana Svěráka Tmavomodrý svět. 

Jan Mikulička
odborný zaměstnanec vztahů s veřejností
jan.mikulicka@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226324