Pokladna v 10. patře bude v pátek 31. října fungovat pouze v omezeném režimu. Správní poplatky budou moci být přijímány pouze v hotovosti. Klientům budeme vydávat ručně vypsané příjmové doklady. Doporučujeme, aby klienti přednostně využili možnost zaslání plateb na bankovní účet kraje. Děkujeme.
Luděk Vele zazpívá na kraji při vernisáži rodinné výstavy tří jubilujících umělkyň tří generací
- 27. 03. 2014 17:37
- Rozvoj
Souborná výstava pod záštitou náměstkyně hejtmana Libereckého kraje Hany Maierové nazvaná Jubilantky aneb Rodinná výstava textilní techniky umělkyň tří generací startuje 31. března v 16 hodin v sídle Krajského úřadu LK, U Jezu, v Liberci.
Sólista opery Národního divadla v Praze Luděk Vele za klavírního doprovodu Borise Joneše zazpívá Anně Makovcové (95 let, matka a babička – výtvarnice divadelních kostýmů),
Janě Kaplanové (70 let, dcera a matka - výtvarnice obrazů z paličkované krajky) a Dagmar Jelínkové (50 let, vnučka a dcera – výtvarnice s využitím textilních technik a zpracování ručního papíru) do dalších úspěšných let.
„Všechny tři spojuje rodinný soulad s uměním, přírodou a přírodními materiály. Jejich talent je spojen šikovností a přirozeným citem,“ říká gratulant Luděk Vele.
Výstava je přístupná v pracovní dny 8.00 -17.00, pondělí a středa do 18.00 hodin
Anna Makovcová byla dlouholetou vedoucí krejčovny libereckého divadla a oblíbenou divadelní kostýmní výtvarnicí. Při této činnosti vycházela z prvků historické módy a její moderní
kostýmy odpovídaly základnímu měřítku současné módy. Jako autorka je podepsána pod desítkami činoherních i operních inscenací, nejprve v Severočeském divadle Liberec, které později změnilo název na současné Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Dobrou spolupráci s ní oceňovali nejen herci, ale také výtvarníci scén, kde barevné řešení kostýmů muselo dobře vázat i na barevnost vlastní scény.
její kostýmy byly navrhované s neobyčejným smyslem pro celkový tvar a detail.
Anna Makovcová
Vlastibořice čp. 9/33
463 44 Sychrov
Kolekce Jany Kaplanové představuje obrazy z paličkované krajky. Zatímco grafik vede linku kresby ostrým perem na papíře, vytváří Jana Kaplanová svá paličkovaná díla kresbou nití, kdy překreslené tvary, realizované z množených nití, jsou vlastně grafikou, vytvořenou jemnými
nitěmi. Její jemnost je v konečném obraze umocněná neobyčejně přesvědčivým a umělecky vysoce náročným způsobem. Z námětů je autorce nejvlastnější příroda a divadelní prostředí. Ty představuje s uvolněnou, nespoutanou fantazií a usiluje o dekorativní stylizaci, zachovávající vždy jasnou formu obsahu.
Jana Kaplanová
Brněnská 22
460 01 Liberec 2
tel.: 484 847 483, mob. 723 371
Dagmar Jelínková je autorkou uměleckých děl s přírodními motivy. Jejich ztvárnění je zobrazeno technikami šité a paličkované krajky, tkaní a také technikou originálního zpracování ručního papíru. Její tvůrčí myšlenka je vyjádřena svrchovanou a působivou formou, čímž zůstává i nadále živou. Autorka nás obklopuje průzračnou snovou krásou vazby nití, dynamikou jejich linií a struktur. Celá její tvorba je vážnou soustředěnou meditací, obracející se k návštěvníkům – milovníkům umění a tiše vyzývající k zamyšlení nad krásou.
Dagmar Jelínková
Vlastibořice čp. 60
463 44 Sychrov, mob. 604 664 981
Luděk Vele
Sólista Opery Národního divadla
Absolvoval pražskou konzervatoř u profesora Jaroslava Horáčka a v posledním roce studia přijal angažmá v liberecké opeře. Oblastní scéna mu umožnila rychle umělecky vyzrát a v krátké době zde vytvořil řadu rolí českého i světového repertoáru – Smetanův Lutobor (Libuše), Kecal (Prodaná nevěsta), Wolfram Olbramovič (Braniboři v Čechách), Bonifác (Tajemství), Dvořákův Vodník (Rusalka), Angelloti (Puccini: Tosca, Mefisto (Gounod: Faust), Filip II. (Verdi: Don Carlos), Leporello (Mozart: Don Giovanni), Bartolo (Rossini: Lazebník sevillský) aj.
Sólistou Opery Národního divadla je od roku 1983. Zde svůj repertoár obohatil téměř o všechny významné úlohy basového oboru, které mu mohla zdejší dramaturgie poskytnout. Vedle svého mistrovsky propracovaného Vodníka, Kecala a Leporella zde mj. nastudoval Smetanova Chrudoše (Libuše), Palouckého (Hubička), Beneše (Dalibor) a Mumlala (Dvě vdovy), Marbuela (Dvořák: Čert a Káča), Filipa (Dvořák: Jakobín), Revírníka (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Kněze Grigorise (Martinů: Řecké pašije), titulní roli Donizettiho Dona Pasquala, Verdiho Sparafucila (Rigoletto) a Banca (Macbeth), Collina (Puccini: Bohéma), Lorenza (Gounod: Romeo a Julie), Barona Ochse (R. Strauss: Růžový kavalír) a mnoho dalších.
Za své výjimečné výkony v rolích Chrudoše a Barona Ochse byl oceněn Cenami Thálie 1995 a 1996. Spolupracuje s rozhlasem a televizí. Je častým hostem operních scén i koncertních pódií doma i v zahraničí.
Natočil též řadu snímků s domácími i zahraničními gramofonovými firmami.
Boris Joneš - absolvent Pražské konzervatoře, obor dirigování a varhany. Působil v divadlech - Kladno, Ústí nad Labem a od roku 1967 až dosud v libereckém divadle F. X. Šaldy, v pozicích dirigent, sbormistr a korepetitor. Má na kontě 1.500 oddirigovaných představení a nespočet klavírních a varhanních vystoupení.
Další aktuality
Liberec se stane centrem umělé inteligence: Dny AI 2025 nabídnou workshopy, přednášky i experimenty pro veřejnost
- 24. 10. 2025
- Kultura
- Rozvoj
- Školství