Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Ministerstvo potvrdilo ve studii severní variantu kapacitní silnice R10/ R35 -Mnichovo Hradiště - Rádelský Mlýn - Úlibice

Mgr. Langer Jiří

  • 21. 06. 2012 12:11

Sdílet článek

 

Jednou z dlouhodobě nejkontroverznějších plánovaných změn na území našeho kraje a tím i velkým problémem k řešení pro územní plánování je zlepšení stávajícího nevyhovujícího silničního spojení mezi Královehradeckým a Libereckým krajem.

Drtivá většina laické i odborné veřejnosti se shodne na tom, že stávající silnice I/35 je v úseku mezi Turnovem a Jičínem kapacitně nevyhovující a vykazuje řadu dopravních závad, ale donedávna panovaly zásadní rozpory nad tím, jak by měl být tento stav napraven.

 

Postupně vznikly 3 zásadní koridory pro umístění nové kapacitní silnice. Jednalo se o tzv. jižní, severní a superseverní koridor, které byly ze všech možných hledisek posouzeny a porovnány v rámci vyhledávací studie, kterou nechal v roce 2008 zpracovat Liberecký kraj. Zpracování této studie a potřeba zapracování jejich výstupů do Zásad územního rozvoje Libereckého kraje („krajského územního plánu“) rozpoutalo další diskuse nad možným řešením, které probíhaly nejen na úrovni dotčených obcí a krajů, ale i na celostátní úrovni příslušných ministerstev. Zastupitelstvo Libereckého kraje jim svým usnesením na základě výsledků projednávání vyhledávací studie doporučilo v roce 2010 tzv. severní variantu koridoru.

 

Republikový význam silničního spojení mezi Libercem a Hradcem Králové potvrdila i Vláda České republiky, která v Politice územního rozvoje ČR 2008 („republikovém územním plánu“) schválila mimo jiné i koridor pro kapacitní silnici s označením S5 v trojúhelníkovém úseku R10/R35 (Mnichovo Hradiště - Rádelský Mlýn) - Úlibice, který zahrnoval všechny 3 tehdy aktuální varianty.

 

Zároveň Vláda uložila Ministerstvu pro místní rozvoj (dále jen MMR) v článku 114 Politiky územního rozvoje úkol pořídit v součinnosti s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí a dotčenými kraji územní studii. Tato územní studie měla za úkol zohlednit požadavky udržitelného rozvoje území, provést výběr koridoru kapacitní silnice S5 s ohledem na území CHKO Český ráj a lokality soustavy Natura 2000 a stanovit požadované podmínky jeho územní ochrany.

 

Na základě tohoto úkolu MMR pořídilo v roce 2012 územní studii, která na základě analýzy veškerých aktuálních podkladů vybrala koridor kapacitní silnice S5 (pro vyhledání přesné trasy silnice č. 35) v tzv. severní variantě (Turnov - Rovensko pod Troskami - Úlibice) a určila podmínky jeho územní ochrany. Územní studie je zveřejněna na webových stránkách MMR

(viz odkaz: www.mmr.cz/Uzemni-planovani-a-stavebni-rad/Informace-Udalosti).

„Kraj v žádném případě nespolurozhodoval, kudy trasa povede, musel ale poskytnout veškeré podklady, které k té věci měl dosud k dispozici. Pak už jsme jen byli seznámeni na společném jednání s MMR, MŽP, MD s výslednou studií,“ uvedl náměstek hejtmana LK Vít Příkaský, který byl členem pracovní skupiny k tomuto úkolu.

 

 

Výsledky územní studie budou podle něj podkladem pro aktualizaci koridoru kapacitní silnice S5 v Politice územního rozvoje ČR. Dále územní studie doporučuje krajům v Zásadách územního rozvoje (dále jen ZÚR) vypustit jižní a superseverní varianty koridoru a územně stabilizovat pouze variantu severní. Liberecký kraj tedy v rámci aktualizace svých ZÚR vypustí jižní variantu koridoru z výkresu širších vztahů. Superseverní varianta již v našich ZÚR není.

 

Výsledky územní studie tak výběrem severní varianty koridoru kapacitní silnice S5 potvrdily doporučující stanovisko Libereckého kraje z roku 2010. Tímto považuje Liberecký kraj záležitost výběru varianty koridoru pro kapacitní silnici S5 (silnice č. 35) za vyřešenou a uzavřenou. Liberecký kraj je nyní připraven jednat o možnostech konkrétního technického řešení v rámci severního koridoru s Ministerstvem dopravy, které bude rozhodovat o konkrétní kategorii pozemní komunikace a vyhledávat pro ni přesnou trasu.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky