Ministerstvo potvrdilo ve studii severní variantu kapacitní silnice R10/ R35 -Mnichovo Hradiště - Rádelský Mlýn - Úlibice
- 21. 06. 2012 12:11
Jednou z dlouhodobě nejkontroverznějších plánovaných změn na území našeho kraje a tím i velkým problémem k řešení pro územní plánování je zlepšení stávajícího nevyhovujícího silničního spojení mezi Královehradeckým a Libereckým krajem.
Drtivá většina laické i odborné veřejnosti se shodne na tom, že stávající silnice I/35 je v úseku mezi Turnovem a Jičínem kapacitně nevyhovující a vykazuje řadu dopravních závad, ale donedávna panovaly zásadní rozpory nad tím, jak by měl být tento stav napraven.
Postupně vznikly 3 zásadní koridory pro umístění nové kapacitní silnice. Jednalo se o tzv. jižní, severní a superseverní koridor, které byly ze všech možných hledisek posouzeny a porovnány v rámci vyhledávací studie, kterou nechal v roce 2008 zpracovat Liberecký kraj. Zpracování této studie a potřeba zapracování jejich výstupů do Zásad územního rozvoje Libereckého kraje („krajského územního plánu“) rozpoutalo další diskuse nad možným řešením, které probíhaly nejen na úrovni dotčených obcí a krajů, ale i na celostátní úrovni příslušných ministerstev. Zastupitelstvo Libereckého kraje jim svým usnesením na základě výsledků projednávání vyhledávací studie doporučilo v roce 2010 tzv. severní variantu koridoru.
Republikový význam silničního spojení mezi Libercem a Hradcem Králové potvrdila i Vláda České republiky, která v Politice územního rozvoje ČR 2008 („republikovém územním plánu“) schválila mimo jiné i koridor pro kapacitní silnici s označením S5 v trojúhelníkovém úseku R10/R35 (Mnichovo Hradiště - Rádelský Mlýn) - Úlibice, který zahrnoval všechny 3 tehdy aktuální varianty.
Zároveň Vláda uložila Ministerstvu pro místní rozvoj (dále jen MMR) v článku 114 Politiky územního rozvoje úkol pořídit v součinnosti s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí a dotčenými kraji územní studii. Tato územní studie měla za úkol zohlednit požadavky udržitelného rozvoje území, provést výběr koridoru kapacitní silnice S5 s ohledem na území CHKO Český ráj a lokality soustavy Natura 2000 a stanovit požadované podmínky jeho územní ochrany.
Na základě tohoto úkolu MMR pořídilo v roce 2012 územní studii, která na základě analýzy veškerých aktuálních podkladů vybrala koridor kapacitní silnice S5 (pro vyhledání přesné trasy silnice č. 35) v tzv. severní variantě (Turnov - Rovensko pod Troskami - Úlibice) a určila podmínky jeho územní ochrany. Územní studie je zveřejněna na webových stránkách MMR
(viz odkaz: www.mmr.cz/Uzemni-planovani-a-stavebni-rad/Informace-Udalosti).
„Kraj v žádném případě nespolurozhodoval, kudy trasa povede, musel ale poskytnout veškeré podklady, které k té věci měl dosud k dispozici. Pak už jsme jen byli seznámeni na společném jednání s MMR, MŽP, MD s výslednou studií,“ uvedl náměstek hejtmana LK Vít Příkaský, který byl členem pracovní skupiny k tomuto úkolu.
Výsledky územní studie budou podle něj podkladem pro aktualizaci koridoru kapacitní silnice S5 v Politice územního rozvoje ČR. Dále územní studie doporučuje krajům v Zásadách územního rozvoje (dále jen ZÚR) vypustit jižní a superseverní varianty koridoru a územně stabilizovat pouze variantu severní. Liberecký kraj tedy v rámci aktualizace svých ZÚR vypustí jižní variantu koridoru z výkresu širších vztahů. Superseverní varianta již v našich ZÚR není.
Výsledky územní studie tak výběrem severní varianty koridoru kapacitní silnice S5 potvrdily doporučující stanovisko Libereckého kraje z roku 2010. Tímto považuje Liberecký kraj záležitost výběru varianty koridoru pro kapacitní silnici S5 (silnice č. 35) za vyřešenou a uzavřenou. Liberecký kraj je nyní připraven jednat o možnostech konkrétního technického řešení v rámci severního koridoru s Ministerstvem dopravy, které bude rozhodovat o konkrétní kategorii pozemní komunikace a vyhledávat pro ni přesnou trasu.