Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Hlavní pokladna v 10. patře je od čtvrtka 4. 7. do pondělí 15. 7. včetně UZAVŘENA.  Správní poplatky v hotovosti bude výjimečně možné složit v kanceláři č. 1017 nebo 1018. Platby je možné posílat i elektronicky na bankovní účet Libereckého kraje. Pokladna bude pro klienty znovu k dispozici od úterý 16. 7. 2024. Od července se také změní přestávka v rámci pokladních hodin (nově 11:00–12:00), otevírací doba od 1. 7.: pondělí:   8:00–11:00 | 12:00–17:00 úterý: 8:00–11:00 | 12:00–14:00 středa: 8:00–11:00 | 12:00–17:00 čtvrtek: 8:00–11:00 | 12:00–14:00 pátek: 8:00–11:00 | 12:00–14:00

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Na podzim letošního roku začne architektonická soutěž na liberecký dopravní terminál

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 03. 07. 2024 12:23
  • Doprava
  • Majetek a investice

Sdílet článek

Propojit železniční a autobusovou dopravu a zvýšit význam a kvalitu libereckého vlakového nádraží. To jsou hlavní cíle připravovaného projektu přestupního terminálu veřejné dopravy – Central Station. Liberecký kraj, statutární město Liberec a Správa železnic k němu na podzim letošního roku chystají zadat architektonickou soutěž. Účastníci v ní zpřesní, jakou podobu má mít v budoucnu celá oblast kolem libereckého vlakového nádraží a jaké služby tam cestující, návštěvníci i obyvatelé naleznou.

„S naší dlouhodobou snahou zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou jde ruku v ruce i celková modernizace vlakového nádraží a vznik nového libereckého dopravního terminálu. Jeho základem se stane současná historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Původní myšlenkou bylo pouze zrekonstruovat současné vlakové a autobusové nádraží a doplnit ho o parkovací dům. Mezi vlakovým a autobusovým nádražím se ale ještě nachází jiný městský blok domů, který znesnadňuje orientaci a prodlužuje přestupy řádově na stovky metrů. Vlaková, autobusová a městská doprava tak bude sloučena na jedno místo – Central Station.

Plocha současného autobusového nádraží se tímto projektem uvolní. Na jejím místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.

Výstavba nového terminálu podle vítězného návrhu z architektonické soutěže by mohla začít zhruba za pět let po důkladné projektové přípravě. „Do té doby bude sloužit dnešní autobusové nádraží, které bude mít v přízemí rekonstruované budovy Uranu důstojnější zázemí. Dojde tak k odstranění dosavadního provizoria ze stavebních buněk,“ doplnil primátor statutárního města Liberec Jaroslav Zámečník.

Lídrem a organizátorem architektonické soutěže bude Správa železnic s podporou právní kanceláře, která bude veškeré kroky koordinovat a řídit. Architektonická soutěž začne v průběhu podzimu roku 2024.

„Nádraží v Liberci je klíčovým bodem veřejné dopravy v celém kraji. Díky novému dopravnímu terminálu se regionální autobusy přesunou přímo ke kolejím. Naším cílem je, aby byl pro cestující přestup stejně pohodlný, jako je už teď mezi vlakem a tramvajemi. Architektonická soutěž nám pomůže vybrat takový návrh terminálu, který bude v symbióze s historickými budovami libereckého nádraží,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Náklady na architektonickou soutěž týkající se návrhu nové obslužné komunikace pro autobusová nástupiště po obvodu hlavní výpravní budovy, návrhu nástupních a výstupních stanovišť pro autobusovou dopravu a jejich zastřešení, úpravy veřejného prostranství před nádražní budovou a možnou budoucí podobu budovy bývalého Skloexportu bude hradit Liberecký kraj. Ostatní navrhované objekty, resp. náklady na soutěž a následné projekční práce, budou hradit Správa železnic a statutární město Liberec. Vybudovat samotný Central Station pak bude úkolem Libereckého kraje.

„Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje se statutárním městem Liberec. V případě, že by ho měl vybudovat Liberecký kraj, musí s ním nejprve vypořádat majetkoprávní vztahy. Plánujeme také být majitelem budovy Skloexportu, a proto si musíme vše vyjasnit i kvůli cestujícím a využití městského bloku,“ dodal hejtman Půta. Liberecký kraj má také v rámci projektu zájem se Správou železnic na návrhu nové podoby hlavní výpravní budovy, která by se stala společnou odbavovací halou pro vlakovou a autobusovou dopravu.

 

Youtube video

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky