Náměstek hejtmana LK Martin Sepp pokřtil druhou historickou tramvaj
- 28. 10. 2011 18:30
Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) dnes pokřtil po Boveře druhou historickou libereckou tramvaj – tentokrát typu 6MT č.117 z roku 1953. Vůz byl představen veřejnosti v den státního svátku na odstavných kolejích terminálu MHD ve Fügnerově ulici v Liberci.
„Jsem rád , že v den státního svátku si připomínáme českou historii i těmito technickými unikátyTím, že tramvaj jezdila jak v Jablonci, tak i v Liberci, nejvíce přitom jezdila na meziměstské trati, a vyrobena byla v České Lípě, je zajímavá pro celý Liberecký kraj,“ řekl náměstek hejtmana a připomněl,že rekonstrukce stála za 10 let členy libereckého Boveraclubu 15 tisíc odpracovaných hodin.
Historická tramvaj typu 6MT pochází z roku1953, kdy byla vyrobena ve vagónce Tatra v České Lípě a spolu s dalšími osmi dodána do tehdejšího tramvajového provozu v Jablonci n. N., resp. jablonecké provozovny tehdy existujícího společného Dopravního komunálního podniku měst Liberce a Jablonce n. N. (společný pro obě města v letech 1949-1960, pak došlo k rozdělení).
„Byla určena především pro tehdy dokončovanou meziměstskou tramvajovou trať z Jablonce n. N. do Liberce, na které 1.1.1955 zahajovala provoz. Později byla předána do Liberce (1957), kde sloužila až do svého vyřazení z osobního provozu v roce 1972. Z pohledu svého původu a působení je tak velmi cenná a unikátní pro historii dopravy v Libereckém kraji,“ shrnul za Boveraklub Tomáš Krebs.
V roce 2001 byla proto dlouhodobě zapůjčena z Technickéhomuzea v Brně, kam se dostala v roce 1979, a po víceleté náročné renovaci a získání příslušných povolení nyní dochází k jejímu zprovoznění pro historické a zvláštní jízdy (renovace byla z větší části brigádnicky zajištěna občanským sdružením Boveraclub za spolupráce s DPMLJ, a.s.
„Dokončením rekonstrukce motorového vozu 6MT ev.č. 117 naše aktivity nekončí, ba naopak. V závěru roku 2009 byl od Technického muzea v Brně dlouhodobě zapůjčen pro změnu vlečný vůz vyrobený továrnou Ringhoffer v roce 1932 pro Jablonec nad Nisou, kde později nesl ev.č. 44. Po převozu na něm byla zahájena náročná rekonstrukce, která by s ohledem na absenci elektro výzbroje měla trvat kratš dobuí,“ prozradil další člen Boveraclubu Viktor Liška.
P.S.: V pasáži OD Forum Liberec na Fügnerově uliciv Liberci stále ještě probíhá výstava o historii liberecké tramvajové dopravy.