Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Náměstek hejtmana LK Martin Sepp: Starosta Canov nemluví pravdu. Odstraňování škod po povodních je technický, nikoliv politický problém

Šírová Květa

  • 06. 11. 2012 12:12

Sdílet článek

Odstraňování škod po povodních je technický a organizační, nikoliv politický problém. Bohužel v Libereckém kraji postavilo na tomto tématu svůj politický kapitál určité politické uskupení, které celý proces nepřesně interpretuje přes média veřejnosti a tím vytváří nedobré klima pro zdárné dokončení všech započatých projektů. Tato nervozita je přenášena mezi všechny účastníky, kteří na procesu odstraňování povodňových škod dlouhodobě spolupracují, a to včetně MMR. Spolupráce s MMR si velmi vážíme a oceňujeme jejich přístup při řešení problémů a společném hledání dalších zdrojů financování. Musíme konstatovat, že se toto politické uskupení mýlilo a doufáme, že jejich závěry vyplynuly pouze z nepochopení dostupných informací. Protože úspěšné a ekonomicky udržitelné odstranění následků této živelné pohromy je přeci logicky prioritou pro kohokoli, kdo řídí nebo bude řídit Liberecký kraj.

Tento tiskový brífink má jeden cíl. Reagovat na nepřesnosti, které se objevily při tiskové konferenci Hnutí Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj.

Souhrnné informace

Nahlášené předběžné škody podle § 3 zákona č. 12/2002 Sb. o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou činily k 10. 9. 2010 (splnění podmínky o povinnosti nahlášení škod nejpozději do 7 dnů od uplynutí, na kterou byl stav nebezpečí nebo nouzový stav vyhlášen):

Obce (Liberecký kraj):           1,65 mld. Kč (financování 90% : 10%)

Kraj Liberecký:                      2,21 mld. Kč (financování 50% : 50%) z toho odhad celkových škod na silnicích II. a III. třídy včetně jejich součástí a příslušenství dosáhl 2,04 mld. Kč

Vláda svým usnesením č. 692 ze dne 29. Září 2010 schválila posílení kapitoly MMR na financování programu Obnova obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou v rámci dotačního titulu č. 1, avšak schválená částka pokrývá pouze 75% celkového finančního objemu vyplývajícího z odhadnutých nákladů na obnovu. Z těchto důvodů přijal pan ministr pro místní rozvoj opatření, která při administraci programu zajistí zachování proporcionality pomoci všem postiženým územím v průběhu celého období obnovy. Zároveň pan ministr požádal zástupce kraje a obcí o zpracování seznamu projektů se stanovením pořadí naléhavosti tak, aby pro každou obec a kraj byly zajištěny prostředky především na financování nejnaléhavějších projektů zajišťujících obnovu základních funkcí v území.

Liberecký kraj resp. KSS LK p.o. provedl cca. 250 mimořádných nebo hlavních mostních prohlídek se závěrem, že Povodněmi bylo zasaženo celkem 198 mostů na silnicích II. a III. třídy z celkového počtu 666 na celém území Libereckého kraje, z toho 121 mostů bylo narušeno tak, že byla či případně stále je omezena zatížitelnost mostu. Celkem 22 mostů vyžaduje kompletní rekonstrukci.

Proběhla kontrola stovek kilometrů silnic II. a III. třídy, se závěry provedených kontrol byla seznámena Rada Libereckého kraje, která schválila na základě odborného stanoviska KSS LK p.o. dne 31.8.2010 usnesením číslo 1048/10/RK zadání vypracování projektových dokumentací včetně zajištění stavebních povolení na obnovu 5-ti nejvíce poškozených silnic II. a III. třídy:

Silnice II/290 Frýdlant - Bílý Potok

Silnice III/0353 Višňová a III/0357 Poustka

Silnice III/03513 Heřmanice

Silnice II/592 Chrastava

Silnice III/27252 Vítkov

Výše uvedené tzv. velké silniční projekty byly projednávány po konzultaci s příslušnými speciálními stavebními úřady ve standardním stavebním řízení. U mostních objektů bylo postupováno dle § 177 (Mimořádné postupy) zákona č. 183/2006 (stavební zákon):

U staveb a terénních úprav, které je nezbytné bezodkladně provést ke zmírnění nebo odvrácení dopadů živelní pohromy nebo závažné havárie stavby, může být

 

a) po projednání se stavebním úřadem upuštěno od vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, popřípadě stanoveno, že k provedení stavby nebo terénních úprav postačí souhlas stavebního úřadu s jejich ohlášením,

b) po projednání se stavebním úřadem omezen obsah žádosti a jejích příloh na nejnutnější míru nezbytnou pro rozhodnutí,

c) stanoveno v rozhodnutí, že některé doklady předepsané jako přílohy k žádosti, popřípadě jiné doklady budou předloženy ve stanovené lhůtě dodatečně,

d) v odůvodněných případech vydáno předběžné povolení, v němž se stanoví lhůta dodatečného předložení podkladů; po jejich předložení se provede řízení a vydá rozhodnutí,

e) zkrácena lhůta pro provedení právního úkonu účastníků řízení, nejvýše však na polovinu lhůty stanovené tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem; o zkrácení lhůt stavební úřad poučí účastníky řízení v oznámení o zahájení řízení.

Na základě zřejmé časové náročnosti na přípravu velkých akcí, a to v řádech stovek mil. Kč bylo projednáno s MMR prodloužení termínu na podávání žádostí do 31. 5. 2011.

 

Součástí jednotlivých žádostí je mimo jiné závazek příjemce o zajištění vlastních prostředků na realizaci stavby. Nereálnost zajistit veškeré prostředky na spoluúčast pro všechny nahlášené škody z vlastních zdrojů deklaruje LK od počátku jednání se zástupci MMR a MF. Na základě jednání se zástupci MMR 20. 5. 2011 bylo dohodnuto, že akce u kterých není LK schopen zajistit spolufinancování, nebudou nahlášeny do programu Obnovy a zbylé prostředky v programu budou použity ve prospěch zatím neuspokojených řádně přihlášených žádostí obcí a tím stoupne procento schválených žádostí z 75% na cca. 100%. LK postupoval správně a tím umožnil realizovat projekty obcí s výší dotace 90%. Zároveň LK aktualizoval předběžné odhady škod obcí, které nebyly nahlášeny dle § 3 zákona č. 12/2002 Sb. Jedná se o navýšení původně nahlášených škod (267 mil. Kč) a dříve vůbec nenahlášené škody (123 mil. Kč).

Zároveň byla projednána možnost převodu cca. 500 mil. Kč z nevyčerpaných zdrojů na odstranění škod po povodni na Moravě, které by měly být použity na odstranění škod v Libereckém a Ústeckém kraji. Bylo navrženo, že krajům bude státní podpora poskytována jako dotace na realizaci vybraných akcí až do výše 70 % skutečně vynaložených uznatelných přímých nákladů akce. Když bude takto vysoká státní podpora, tak je pravděpodobné, že LK bude schopen najít 30% financí na kofinancování. Zároveň se předpokládá, že budou, alespoň částečně uspokojeny žádosti obcí a měst, které byly zařazeny do skupiny 4 a 5 (navýšená výše nahlášených škod, nebo nové škody oproti seznamu škod zpracovaném dle § 3 odst. 1 zákona č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území, ve znění zákona č. 347/2005 Sb., zpracovaném po ukončení stavu nebezpečí). O výše uvedeném bude muset rozhodnout vláda a jedním z kritérií kladného rozhodnutí je i průběh a schopnost čerpání již vyčleněných prostředků.

Sumář

V rámci výše uvedeného dotačního titulu podal Liberecký kraj celkem 68 žádostí (65 dopravní infrastruktura a 3 občanská vybavenost), všechny žádosti mají v současné době rozhodnutí o registraci a většina také tzv. limitku (otevření účtu). Bylo požádáno jen o projekty na, které LK zajistil kofinancování z vlastních zdrojů ve výši 50% celkových nákladů.

20 projektů o celkových nákladech 60 mil. Kč bylo následně přihlášeno do Fondu solidarity, kde byla garantována 100% dotace. Podpis smlouvy proběhl v prosinci 2011 a následně proběhla 3 kola pro přihlášení projektů.

45 projektů o celkových nákladech 1 070 mil. Kč bude realizováno pomocí programu Obnova obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou. Součástí těchto projektů jsou i čtyři velké silniční projekty s celkovými náklady 720 mil. Kč, jedná se o :

Silnice II/290 Frýdlant - Bílý Potok (I. etapa)

Silnice III/0353 Višňová a III/0357 Poustka

Silnice III/03513 Heřmanice

Silnice II/592 Chrastava (I. etapa)

1 projekt (Rekonstrukce příhraničních komunikací a mostů po povodních 2010 – III/27014 Juliovka – Krompach a III/26321 Svor – hranice kraje) o celkových nákladech 47 mil. Kč bude realizován pomocí programu CÍL 3 (dotace 85%)

Projekty o celkových nákladech 550 mil. Kč, které budou realizovány při schválení převodu 500 mil. Kč rozhodnutím vlády ČR:

Silnice II/290 Frýdlant - Bílý Potok (II. etapa)

Silnice II/592 Chrastava (II. etapa)

Silnice III/27252 Vítkov

Na základě informací o reálných termínech dokončení velkých silničních projektů je již dlouhodobě předjednáno případné prodloužení programu Obnovy a MMR se touto problematikou začne zabývat až po předání podkladů pro rozhodnutí o poskytnutí dotace.

 

Martin Sepp

náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky