Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Náměstek hejtmana LK Martin Sepp: Veřejná doprava není o politice
- 06. 11. 2012 12:21
Veřejná doprava hraje významnou roli v životě většiny občanů regionu. Převážná většina veřejnou dopravu využívá především pro cesty do zaměstnání, do školy, případně o víkendech pro cesty za známými, příbuznými.
Dobře organizovaná veřejná doprava do jisté míry určuje bonitu regionu, úroveň života obyvatel v regionu žijících, studujících nebo pracujících.
V Libereckém kraji se veřejné dopravě dlouhodobě daří uspokojovat většinovou poptávku obyvatelstva a je to především díky dlouhodobé koncepční práci Libereckého kraje bez ohledu na politické reprezentace.
Níže uvedený přehled uvádí hlavní důvody, proč je veřejná doprava v Libereckém kraji oceňována v rámci ČR i v zahraničí a proč byl Liberecký kraj vyhlášen v červnu letošního roku v rámci studie společnosti MasterCard a Národohospodářské fakulty VŠE jako kraj s nejkomplexnějším systémem veřejné dopravy v ČR.
- Integrovaný dopravní systém IDOL, jehož tvůrcem a provozovatelem je KORID je nejpropracovanějším IDS v rámci ČR. Je založen na jednotném tarifu platném v rámci celého Libereckého kraje a elektronickém nosiči – multifunkční bezkontaktní čipové kartě, elektronické časové kupóny i elektronická peněženka platí ve všech druzích dopravních prostředků veřejné dopravy při zachování jednotného zónově relačního tarifu. Integrovaný dopravní systém IDOL je provozován od roku 2009,
- Nad integrovaným dopravním systémem je postaveno Zúčtovací centrum IDOL. To pokrývá veškeré dopravní výkony dopravců v závazku veřejné služby a je jediným svého druhu v ČR. Je nejen podkladem pro rozúčtování tržeb mezi dopravci na základě skutečně odvedených přepravních výkonů, které využívá Liberecký kraj jako objednatel, ale slouží KORIDu především jako robustní datová základna pro analýzy přepravních proudů, poptávky cestujících a sledování meziročních či sezónních trendů. Slouží též pro potřeby ověření optimalizačních kroků ve veřejné dopravě a jejich přijetí cestujícími.
Datová základna nahrazuje KORIDu drahé dopravní průzkumy a poskytuje exaktní čísla. Zúčtovací centrum je provozováno od roku 2011.
- Karta Opuscard je jedinou multifunkční kartou podporovanou na území celého Libereckého kraje. Podporují ji i municipality největších měst (Liberec, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa). Do dnešního dne bylo vydáno celkem 170 tisíc karet systému Opuscard. Karta Opuscard je vydávána jako krajská karta od roku 2008.
- Karta Opuscard je v rámci ČR jedinou dopravní kartou (nosič elektronického jízdného), která platí na území celého Libereckého kraje. Denně je v provozu okolo 60 tisíc těchto karet. Karta platí na území celého Libereckého kraje od roku 2009
- Karta Opuscard je první a doposud jedinou regionální kartou, která je cobrandována s bankou v rámci tzv. „otevřeného konceptu“ a umožňuje i běžné platební funkce jako kreditní karta. Cobrandová karta Citi Opuscard byla uvedena do provozu v říjnu 2012 a její uvedení bylo oceněno společností MasterCard.
- Karta Opuscard je spolu s Plzeňskou kartou (ovšem omezenou jen na město Plzeň) jedinou regionální kartou, která je užívána zároveň jako studentský průkaz ISIC. Cobrandová karta ISIC/Opuscard začala být vydávána jako novinka též v poptávaném středoškolském segmentu v dubnu roku 2011. Cobrandová karta platí v MHD i jako doklad o studiu.
- Liberecký kraj je průkopníkem v zadávání veřejných zakázek v drážní dopravě. KORID kompletně připravoval Zadávací dokumentaci pro veřejné zakázky na trati 089 (vítězem německá společnost Vogtlandbahn) a na tratích Jizerskohorské železnice v oblasti Frýdlantska, Tanvaldska, Jablonecka (vítězem České dráhy). Obě tyto zakázky, které se obešly bez podávání podnětů na ÚOHS, se staly základem veřejných zakázek na drážní dopravce v jiných krajích. Předmětné zakázky byly realizovány v průběhu let 2009 – 2011 a uvedeny do provozu koncem roku 2010 (Trilex) a koncem roku 2011 (JHŽ). Hmatatelným pozitivním důsledkem těchto veřejných soutěží je především skokový nárůst kvality vozového parku nasazením vozidel typu Desiro (Trilex) a Stadler (JHŽ).
- V současné době Libereckým krajem a KORIDem realizovaná zakázka na výběr autobusových dopravců obsahuje v technickém zadání dopravního řešení významný prvek flexibility zadání (soutěží se cena dopravního výkonu na modelovém řešení), které umožní objednateli v budoucnu průběžně reagovat na změny v sociální a ekonomické oblasti a objednávat skutečně poptávané objemy přepravních služeb, které odpovídají jak přijatým zásadám dopravní obslužnosti, tak i rozpočtovým možnostem Libereckého kraje. V případě, že tento princip schválí ÚOHS, stane se bezpochyby precedentem pro další výběrová řízení jiných krajů ČR.
- Na základě důsledného lobbyingu Libereckého kraje a KORIDu na Ministerstvu dopravy, SŽDC i ČD byl po dlouhé době přijat projekt modernizace železniční trati v úseku Jablonec – Tanvald ve výši 800 miliónů. Ačkoliv se jednalo původně o částce 2 mld. včetně úseku Liberec – Jablonec nad Nisou, pomůže tento částečný úspěch zlepšení infrastruktury na nejvytíženější trati Libereckého kraje a dosažení půlhodinového taktu ve špičkách.
- Dlouhodobé záměry KORIDu v rekonstrukci vlakových stanic a výstavbě autobusových terminálů v těsné blízkosti železničních stanic umožňujících moderní přestupy hrana-hrana byly realizovány terminály v Chrastavě, Tanvaldu a v současné době se připravuje terminál v Železném Brodu.
- Dlouhodobým jednáním Libereckého kraje a KORIDu s největšími zaměstnavateli v regionu se podařilo integrovat původní neveřejnou dopravu zaměstnanců do zaměstnání do veřejné dopravy a zajistit tak další externí zdroje do financování veřejné dopravy. Pilotní projekt veřejné dopravy především do liberecké průmyslové zóny Jih byl spuštěn na sklonku roku 2011.
- Liberecký kraj má v rámci ČR specifikum ve velké roztříštěnosti osídlení, které je dáno nejen historickými souvislostmi, ale především reliéfem krajiny. Aby byly náklady na dopravní obslužnost vydávány efektivně, připravuje KORID LK ke spuštění (prosinec 2012) systém poptávkové dopravy pod názvem Radiobus/Radiostop. Spoj uvedený v jízdním řádu pod speciálním symbolem jede jen tehdy, pokud je poptávka cestujících (telefonická na dispečink) Tento způsob šetří veřejný rozpočet a eliminuje často prázdné jízdy do méně osídlených oblastí.
- KORID LK je účasten v mezinárodních projektech, v nichž je řešena především zastaralá železniční infrastruktura. Jedná se o již ukončený projekt LUISE a navazující projekt LUBAHN řešící především železniční stanice v souladu s celoevropskými trendy a projekt Inter Regio Rail řešící koncepci železnice v Libereckém kraji v roce 2030.
- Působení KORIDu na celorepublikové úrovni v rámci profesních organizací (Česká asociace organizátorů veřejné dopravy - ČAOVD) zajišťuje prosazování některých řešení realizovaných na úrovni Libereckého kraje i v celonárodně doporučených řešeních především v oblasti odbavovacích systémů a tarifní integrace.
Aktivní účast na odborných konferencích prezentuje Liberecký kraj jako region, kde se daří realizovat některá nová řešení.
- KORID působí jako zástupce Libereckého kraje i ČAOVD na mezinárodní úrovni na konferencích i v rámci řešených projektů. KORID je pravidelně zván i účasten na jednání objednatelů drážní dopravy Spolkové republiky Německo i regionálních objednatelů (ZVON). Premiéru si prožil prezentací na mezinárodní konferenci ve Strasbourgu 05/2012 za účasti poslanců Evropského parlamentu. Je zároveň schopen předat některé zkušenosti i zahraničním partnerům (řešení integrovaného tarifu a jedné karty v regionu Lubin – Polsko).
Angažovaností na mezinárodním poli KORID získává zkušenosti s podobnými řešeními v zahraničí, na druhou stranu posiluje pozici i povědomí o Libereckém kraji.
- Veřejná doprava je oborem, který trpí konzervatismem provozovatelů. KORID spolupracuje s dopravními fakultami univerzit a konzultuje některé diplomové či bakalářské práce. Někteří studenti se stali zaměstnanci KORIDU a přinesli nové podněty v dopravním řešení Libereckého kraje.
Martin Sepp
náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu