Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Ozubnicová trať v Jizerských horách oslavila 110. výročí jejího zprovoznění
- 09. 07. 2012 13:22
Ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Szklarskou Porobou (PL) – Zubačka, oslavila o uplynulém víkendu 110. výročí zahájení provozu. Narozeninovou jízdu historického vlaku taženého parní lokomotivou si nenechala ujít ani Lidie Vajnerová (SOS), statutární náměstkyně hejtmana LK a další osobnosti.
„Ozubnicová trať z Tanvaldu do Harrachova je technickým unikátem Libereckého kraje. Víkendové oslavy zprovoznění trati přilákaly velké množství milovníků starých vlaků, ale také turistů z Čech Polska i Německa. Organizátoři oslav Železniční společnost Tanvald připravili na léto také další jízdy historickými vlaky. Návštěvníci si také mohou prohlédnout muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově. Věřím, že i do budoucna bude zubačka lákadlem pro turisty a přispěje svým dílkem do koláče turistické oblíbenosti našeho kraje,“ řekla Lidie Vajnerová.
Největším lákadlem třídenních oslav byl parní vlak, který jezdil mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou Górnou. Na jednom jeho konci byla parní lokomotiva „Všudybylka“ 354.195, na druhém historická motorová lokomotiva „Pielstik“ T466.0286. Mezi Tanvaldem a Kořenovem se představily obě unikátní ozubnicové lokomotivy „Rakušanky“ T426.001 a T426.003. Oslav se zúčastnila i historická motorová lokomotiva „Hektor“ T435.0139 či historický motorový vůz „Singrovka“ M240.056.
Ve stanicích Tanvald, Kořenov, Szklarska Poręba Jakuszyce i Szklarska Poręba Górna byl připraven bohatý doprovodný program. Vystoupily hudební skupiny, divadelní soubor či mažoretky. Pro návštěvníky byly připraveny také speciální akce jako výstava fotografií nebo prohlídky železničních vozidel či automobilových veteránů.
V letošním roce uplyne 110 let od chvíle, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Tanvaldem a dnešní Szklarskou Porębou. 1. 7. 1902 začal provoz v úseku Tanvald - Grünthal (Kořenov) a 1. 10. 1902 v úseku Grünthal (Kořenov) - Oberschreiberhau (Szklarska Poręba Górna). Unikátní horská trať, která byla vystavěna především pro dopravu levného pruského uhlí do průmyslového Liberecka, dnes slouží především turistům.
Mezi Tanvaldem a Kořenovem trať dosahuje sklonu až 58 promile - je tak nejstrmější v České republice. Stavitelé trati si pomohli ozubnicí, ta se při nostalgických jízdách používá dodnes. Mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou zase trať v Novosvětském průsmyku překonává ve výšce 886 m.n.m. hřeben Krkonoš a je tak nejvýše položenou železniční tratí v Polsku.
Celou akci pořádala Železniční společnost Tanvald o.p.s. ve spolupráci s Českými drahami. Pro milovníky ozubnicové trati jsou během léta připraveny také další akce, jako jsou například Nostalgické jízdy zubačkou a podobně. Více informací naleznete na: www.zubacka.cz