Setkání automotive hráčů ukázalo potenciál regionu i nutnost reagovat na změny
- 21. 11. 2025 09:22
- Rozvoj
Evropský automobilový průmysl stojí před velkými výzvami a firmy v Libereckém kraji to cítí naplno. Jak se vyrovnat s tlakem na ESG, kde brát zaměstnance a jak reagovat na trendy poslední doby — od elektromobility přes udržitelnou energetiku až k nástupu umělé inteligence? O tom všem se 11. listopadu debatovalo na kulatém stolu pořádaném agenturou CzechInvest ve spolupráci se Sdružením pro zahraniční investice AFI, Sdružením automobilového průmyslu a Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Akci podpořila Agentury regionálního rozvoje a zaštítil a uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta společně se statutárním náměstek Edvardem Kožušníkem. Společně připomněli význam automobilového sektoru pro ekonomiku regionu i potřebu rychlé adaptace na měnící se podmínky.
„Automotive je jedním z pilířů naší ekonomiky a stojí u nás na moderních, technologicky vyspělých provozech, které se neustále zlepšují. Svět a požadavky trhu se ale rychle mění a my chceme s firmami mluvit otevřeně o tom, co je trápí. Jsme připraveni hledat způsoby, jak jim může kraj pomoci v dalším rozvoji,“ uvedl hejtman Martin Půta.
První prezentace patřila Veronice Hajné (Enviros). Ve svém vystoupení vysvětlila nejnovější změny v ESG reportingu: dvouletý odklad povinnosti, zjednodušování metodik i úpravy v definici firem, na které se povinnost vztahuje. Připomněla ale, že tlak přichází i od odběratelů, a proto „se vyplatí začít s dobrovolnými standardy dřív, než to bude povinné“.
Anna Leščenko (innogy) upozornila na rostoucí riziko blackoutů hrozící Česku i Evropě díky kombinaci nepředvídatelné výroby z OZE, stárnoucí infrastruktury a technologické závislosti na Číně. Řešení vidí ve zvyšování efektivity, posilování vlastních zdrojů a bateriových záloh. U plynu je situace příznivější: diverzifikace zdrojů a plné zásobníky zajišťují stabilitu, pomáhá i rozvoj alternativ jakými jsou biometan nebo syntetická paliva.
Situaci na trhu práce se dotknul Martin Malo (Grafton). Podle něj fluktuaci nejvíce ovlivňuje nespokojenost se mzdou. Z průzkumů vyplývá, že 20% navýšení by udrželo ve firmách 26 % zaměstnanců. Zásadní roli hrají v Česku zahraniční pracovníci, tvoří u nás kolem jedné pětiny zaměstnanců v průmyslu.
Jaroslav Kuba (Rödl & Partner) ukázal příklady využití umělé inteligence v automotive. Věnoval se aktuálním příležitostem, kde lze využít AI ve zvýšení efektivity výrobních procesů i budoucím výzvám, které tato nastupující technologie přináší. Zároveň zdůraznil nutnost stavět bezpečné datové prostředí a školit zaměstnance.
Pohled na aktuální stav automotive a elektromobility nabídli Zdeněk Petzl (AutoSAP) a Petr Knap (EY). Zaměřili se jak na evropský kontext, tak na ryze česká témata. Podle nich český sektor nejvíce ovlivňují ceny energií, situace na pracovním trhu včetně úrovně vzdělávání a také probíhající vyjednávání s novou vládou. Výroba v Česku aktuálně stagnuje a tržby rostou jen mírně.
Po oficiální části následovala velice přínosná a otevřená diskuse. Hovořilo se o akutních problémech i o tom, jak společně připravit region na blížící se změny.
„Automobilový sektor v našem kraji rozhodně není na odpis – jen je čas zajet do servisu a upgradovat technologie. Máme na to kapacitu i talent, teď je třeba proměnit je v investice,“ doplnil Edvard Kožušník,“ doplnil Edvard Kožušník, statutární náměstek hejtmana Libereckého kraje pro hospodářský a strategický rozvoj.
Setkání zakončil neformální networking a návštěva TestBedu Digitální PRAK, který vybudovala Agentura regionálního rozvoje jako součást projektu EDIH. TestBed nabízí firmám z regionu zázemí pro ověřování moderních technologií a jejich uvedení do praxe.