Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Svaz letců ČR, odbočka Liberec: Několik slov k záměrům libereckých radních s letištěm
- 04. 03. 2010 12:18
Již delší dobu prosakují na veřejnost někdy více někdy méně zaručené zprávy o záměrech magistrátu města Liberce odprodat pozemky letiště do soukromých rukou. Tyto záměry jsou zřejmě vedeny snahou libereckých radních alespoň částečně zmenšit finanční deficit rozpočtu města, který byl v minulosti způsoben problematickými investičními akcemi. Protože liberecká radnice neinformuje o těchto záměrech libereckou veřejnost, ani ty, kteří ve zmíněném katastrálním území jako právnické osoby (aeroklub, para oddíl, klub leteckých modelářů) provozují svoji činnost a není známo, jak daleko pokročilo jednání se zájemcem o tyto pozemky, považujeme za povinnost se k těmto záměrům vyjádřit.
Doporučujeme zastupitelům města Liberce, aby při rozhodování o osudu letiště vzali v úvahu několik historických momentů, které byli rozhodující a vedli jejich předchůdce na radnici v Liberci, k vybudování tohoto letiště.
Zde jsou:
- Že Liberec v poválečných letech patřil mezi města, jež pochopila výhody leteckého spojení, a byli to liberečtí radní (vaši předchůdci), kteří se zasloužili o to, že již v roce 1926 byla zahájena přeprava pošty mezi Prahou a Libercem, která v roce 1927 byla zařazena do letového plánu ČSA (dnešní zastupitelé již výhody leteckého spojení nechápou?)
- Že již v roce 1926 liberečtí radní vytipovali vhodné pozemky v Růžodole pro stavbu nového letiště a společně s městy Jablonec a Železný Brod předložili Ministerstvu veřejných prací návrh na vybudování Státního veřejného letiště. Jejich žádost byla zdůvodněna usnadněním a zrychlením obchodního styku celého severočeského regionu s hlavním městem a cizinou (to dnes již není třeba?);
- Že činnost na tomto letišti je již provozována 76 roků bez přerušení;
- Že pravidelná civilní letecká linka Praha - Liberec byla zahájena v červnu 1937a zrušena byla pouze potupným mnichovským diktátem;
- Že liberecké letiště od samého vzniku sloužilo výhradně civilnímu letectví s výjimkou doby působení Četnických leteckých hlídek 1935 – 1938, německé okupace 1938 – 1945 a po vzniku Vojenské odborné školy leteckých mechaniků 1945 – 1949;
- Že pozemky libereckého letiště nikdy nebyly v soukromém vlastnictví. Vždy patřily městu nebo státu a sloužily výhradně k letecké činnosti. Jedině tak bylo zaručeno, že jich nebude zneužito k jakékoliv podnikatelské činnosti (kde jsou v dnešní době záruky, že to nebude zneužito právě k této činnosti?).
- Že letiště Liberec v době ohrožení republiky sloužilo Četnickým leteckým hlídkám, které chránily celý severočeský regiment a budované obranné pásmo v severočeském regionu;
- Že na letišti Liberec pět roků působila Vojenská odborná škola leteckých mechaniků, která vychovala stovky leteckých specialistů pro československé rodící se letectvo po druhé světové válce, a její příslušníci byli vydatnou posilou pro tehdejší neklidné pohraničí;
- Že od října roku 1945 na zdejším letišti nepřetržitě působí aeroklub, který za dobu své 55leté činnosti vychoval řadu reprezentantů v motorovém i bezmotorovém létání (při prodeji pozemků letiště do soukromého vlastnictví, by se v budoucnu mohlo stát, že aeroklub nebude moci provozovat svoji činnost);
- Že od roku 1950 na zdejším letišti nepřetržitě působí para oddíl, který vychoval také reprezentanty (při prodeji pozemků letiště do soukromého vlastnictví, by se v budoucnu mohlo stát, že para oddíl nebude moci provozovat svoji činnost);
- Že od roku 1945 nepřetržitě působí na tomto letišti klub leteckých modelářů, který vychoval několik úspěšných čs. reprezentantů (při pronájmu pozemků letiště do soukromého vlastnictví by se v budoucnu mohlo stát, že klub nebude moci provozovat svoji činnost);
- Že i jiná a někdy daleko menší města v současné době mají svá letiště, která se snaží zachovat, nebo naopak získat pro ně mezinárodní statut (viz Ústí nad Labem);
Jsme si vědomi, že liberecká radnice v mnoha případech ctí historické tradice a provádí investiční činnost ve prospěch mnoha památek města (městské lázně, Liebigova vila, podzemí radnice, městská kašna apod.).
Proč tedy nepokračovat v této činnosti v případě libereckého letiště?
Tyto historické skutečnosti máme na paměti my, kteří tímto způsobem rázně protestujeme proti záměrům liberecké radnice o prodeji pozemků letiště do soukromého vlastnictví, a tím vylepšit finanční deficit města. Tímto dopisem žádáme zastupitele města Liberce o zvážení záměrů odprodeje pozemků letiště právě z uváděných hledisek historických skutečností a ponechat letiště v majetku města a provozuschopném stavu, protože tento akt považujeme za strategickou chybu s nezvratným důsledkem.
Kdo jsme my?
Jsou to někteří současní a všichni bývalí příslušníci libereckého aeroklubu, bývalí a současní příslušníci para oddílu Liberec, klubu leteckých modelářů, bývalí příslušníci československého letectva a absolventi Vojenské odborné školy leteckých mechaniků žijící v Liberci, členové Svazu letců České republiky, klubu výsadkových veteránů a všichni příznivci letectva v Liberci, kteří se sešli na svém pravidelném setkání 13. ledna 2010 v hotelu Atrium a jsou pod tímto dopisem podepsáni.
Předseda odbočky plk. Ing. Miroslav Košek, místopředseda odbočky plk. Ing. Vladimír Novák