Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Veřejnou osobní dopravu v LK změní integrovaný systém

Mgr. Langer Jiří

  • 24. 04. 2008 00:00

Sdílet článek

[id:6383|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Cestování v Libereckém kraji zjednoduší od příštího roku integrovaný dopravní systém IDOL. S jediným cestovním dokladem umožní cestovat jakýmkoli veřejným prostředkem a libovolně přesedat z autobusu na vlak a do městské dopravy. Cestující však bude potřebovat krajskou čipovou kartu, podobnou té, která zatím slouží k cestování v Liberci. U příležitosti zahájení 18. libereckého autosalonu to novinářům řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.

„Integrovanou elektronickou jízdenku bude možné zakoupit také pomocí Liberecké městské karty, což jistě ocení zejména cestující, kteří tuto bezkontaktní čipovou kartu využívají již nyní při cestách v liberecké městské hromadné dopravě“ poznamenal Vladimír Richter,

Integrované systémy dopravy fungují například kolem Prahy, Plzně a Brna. V Libereckém kraji by měl odstartovat 1. ledna 2009 a vedle nového způsobu cestování a úhrad bude znamenat i změny v jízdních řádech. Budou však postupné.

"Počítáme s úpravami tak, aby jízdní řády co nejlépe vyhovovaly cestujícím," řekla vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová. Jízdní řády v kraji prošly v posledních letech velkými změnami, které téměř zrušily souběhy autobusů a vlaků. V budoucnu by se ale měla ještě zlepšit návaznost spojů, aby bylo možné cestovat co nejplynuleji.

Na systému podle vedoucí odboru vydělají hlavně cestující z odlehlejších oblastí kraje, kterým výrazně zlepší obslužnost. Lidé budou moci s jediným dokladem libovolně přesedat, což zatím nebylo možné. Většinou měli slevu na jediný druh dopravy, které pak dávali přednost.

Pro ilustraci uvádíme následující příklad možnost cestování: Cestující, který bude cestovat například z Heřmanic u Frýdlantu do průmyslové zóny v Liberci, může v případě, že bude vlastnit Libereckou krajskou kartu (případně Libereckou městskou kartu), použít následující dopravní spojení: Z Heřmanic do Frýdlantu bude cestovat autobusem, ve kterém si zakoupí jízdenku až do Liberce, ačkoli autobus končí ve Frýdlantě a do Liberce dál nepokračuje. Ve Frýdlantě se bude cestující moci rozhodnout, zda-li bude dál pokračovat do Liberce autobusem nebo vlakem, který je rychlejší a jezdí častěji než autobus. Elektronická jízdenka má určitou časovou platnost, která cestujícímu ale zajistí pohodlné dojetí do cílové zastávky. Při dojezdu do Liberce bude moci cestující při cestě do průmyslové zóny použít prostředek městské hromadné dopravy až do uplynutí doby časové platnosti uvedené na jízdence.

„Pokud cestující nebude vlastníkem nové Liberecké krajské karty nebo stávající Liberecké městské karty, nebude bohužel moci výhod integrované jízdenky využít. Bude si muset zakoupit tak, jako tomu je doposud, v každém dopravním prostředku samostatný jízdní doklad, který bude platný pouze v daném dopravním prostředku,“ připomněl radní.

O integraci veřejné dopravy usiluje Liberecký kraj už několik let. Nejprve se podařilo sjednotit ceny v meziměstských autobusech společností ČSAD Liberec, ČSAD Jablonec, ČSAD Semily a ČSAD Česká Lípa, které také navzájem uznávají své čipové karty. Pak se do systému zapojil i liberecký dopravní podnik.

"S Českými drahami jednání probíhají," řekl Richter. Připustil, že nový systém může znamenat mírné zdražení cestování. Jízdné se totiž musí sjednotit s cenami ČD, které jsou vyšší.

V meziměstských autobusech v kraji se už čtyři roky drží stále stejné tarify bez ohledu na růst cen pohonných hmot a DPH, mírné zvýšení ceny tak má podle Richtera své opodstatnění. Jen letos bude zvýšení sazeb DPH z pěti na devět procent znamenat pro krajský rozpočet zaplatit navíc šest milionů korun na zajištění veřejné dopravy. Kraj tak bude letos stát veřejná doprava asi 423 milionů korun, z nichž polovina jde na dopravu autobusovou a druhá polovina na železniční.  (S využitím ČTK)

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky