Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Vlakem z Liberce do centra Prahy za 60 minut? Nejdříve za 10 let

Šírová Květa

  • 09. 07. 2012 13:31

Sdílet článek

Cesta mezi Libercem a Prahou by dnes rychlíkem trvala téměř tři hodiny. Trať vede různými zajížďkami, trasa je dlouhá 140 kilometrů. Spojení po rychlostní silnici je o 40 kilometrů kratší. Autobusem včetně přestupu na metro urazíte stejnou trasu zhruba za poloviční čas.

Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martina Seppa nebylo do železničního napojení severu Čech od doby budování železnice v 19. století zásadně investováno. Stará trať již dávno přestala vyhovovat současným potřebám a v nejvýznamnějších směrech z Prahy do Mladé Boleslavi a do Liberce je zcela nekonkurenceschopná. Na starých kolejích nelze dosáhnout zlepšení ani nasazením moderních vlaků. Liberec je tak jediným krajským městem v republice, které nemá přímé spojení vlakem do Prahy. Také většina nákladních vlaků směřujících z Čech do Polska raději volí objížďku po lepších tratích.

Po silnici mezi Libercem a Prahou dnes proudí desetitisíce osobních aut a stovky autobusů i kamionů denně. Ačkoli se jedná o jeden z nejvýznamnějších přepravních proudů v rámci celé České republiky, je zároveň jediným, který nemá použitelnou železniční alternativu. Při cestě rychlíkem z Liberce směrem do vnitrozemí trvá více než půl hodiny, než se vlak prodere k Turnovu. Za stejnou dobu je možné po moderní silnici dojet autem do Mladé Boleslavi. Všechny stavby, které v minulosti zlepšovali železnici, se Libereckému kraji bohužel vyhýbali. Na mapě železnic vyšší kvality je Liberecko stále bílým místem.

Liberecký kraj proto dlouhodobě usiluje o zlepšení vlakového spojení do Prahy a napojení regionu do mezinárodní železniční sítě. Změnu k lepšímu může přinést pouze radikální modernizace železničního spojení stejně, jako tomu bylo v případě výstavby rychlostní komunikace. V minulosti bylo zpracováno několik plánů na zlepšení vlakového spojení, ale žádný nebyl řádně projednán a schválen. Určitým přelomem by mohla být dohoda Libereckého kraje s Ministerstvem dopravy, Středočeským krajem a Správou železniční dopravní cesty, že se u dříve zpracovaných variant vlakového spojení z Liberce do Prahy provede jejich aktualizace, zodpovědné porovnání, studii proveditelnosti a na základě projednání všech dotčených bude vybráno nejlepší výsledné řešení. Celý postup odsouhlasilo zastupitelstvo.

Hlavním cílem je vytyčit dlouhodobě konkurenceschopnou trasu pro moderní železnici spojující Liberec, Mladou Boleslav a Prahu, která by se měla ochránit v územních plánech před případným zastavěním. K samotné stavbě nové železnice je reálně možné dospět nejdříve za 10 let, ale k tomu je nezbytné již nyní zahájit přípravu a ukotvit záměr do investičních plánů. Snahou je zapojit úsek mezi Libercem a Prahou do mezinárodního železničního koridoru Mnichov - Praha - Vratislav - Varšava a otevřít tak možnost jeho spolufinancování z evropských fondů,“ řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.

Pro občany v Libereckém kraji by se realizací záměru zásadně zlepšila dopravní dostupnost. Nejde jenom o samotný Liberec. Novou trať z Liberce přes Mladou Boleslav do Prahy by využívaly také přímé vlaky z Nového Boru, České Lípy, Turnova, Tanvaldu, Železného Brodu a Semil. Zároveň by se o 20 minut zrychlilo vlakové spojení mezi Libercem a Turnovem ve směru na Železný Brod, Semily a Hradec Králové. V neposlední řadě by začaly být přes Liberec provozovány dálkové vlaky. Liberecko by tak získalo rychlý přístup k dálkové dopravě z Prahy nebo spojení do Berlína, Vratislavy a Varšavy,“ vysvětluje Sepp.

Při volbě a územní ochraně trasy pro budoucí rychlé spojení Liberec - Mladá Boleslav - Praha je třeba uvědomovat si časové hledisko. K uvedení do provozu nedojde dříve než za 10 let. Životnost nově vybudovaného koridoru může přesahovat desítky let. Parametry trasy proto musí být takové, aby doprava po ní provozovaná byla dlouhodobě atraktivní. Cílem je dosáhnout cestovní doby mezi Libercem a centrem Prahy za méně než 60 minut. Proto se uvažuje s rychlostmi 130 - 250 km/h. Tím se pro obyvatele Libereckého kraje stane dostupných mnoho pracovních příležitostí a dalších aktivit v Praze s možností denní dojížďky podobně, jak je tomu dnes například v Pardubicích, přes které prochází rychlé, časté a dnes díky konkurenci na železnici i cenově dostupné a velmi komfortní železniční spojení.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky