Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Vlakové spojení z Harrachova do Szklarske Poręby bude obnoveno

Mgr. Langer Jiří

  • 20. 03. 2009 00:00

Sdílet článek

[id:7718|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Železniční trať mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou začne být rekonstruována v letošním roce. Evropská Unie z česko-polského programu s názvem Cíl 3/Cel 3 poskytne na tuto rekonstrukci potřebné finanční prostředky.

„Tato železniční trať ze stanice Szklarska Poręba Górna byla v roce 2007 ke statní hranici převedena z majetku státu do vlastnictví Dolnoslezského vojvodství. O železniční trať začala pečovat společnost DSDiK – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – správce dolnoslezských silnic a kolejí. Společnost DSDiK se stala Lead partnerem projektu na obnovení trati z Szklarske Poręby do Harrachova. Českým partnerem projektu se stala státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která je vlastníkem kolejí na Českém území“ řekl Petr Prokeš, ředitel KORID LK, spol.s.r.o.. Dodal, že dokončení rekonstrukce je plánováno na březen 2010. Po zprovoznění této trati bude Liberecký kraj společně s Dolnoslezským vojvodstvím objednávat pět párů osobních vlaků.

V rámci přeshraničního projektu rekonstrukce trati budou také obnoveny železniční stanice a zastávky. Svým přepravním potenciálem bude zřejmě nejvýznamnější zastávka Jakuszyce, která se nachází v centru zimního běžeckého lyžování a letní turistiky a cykloturistiky. Zastávku Szklarska Poręba Huta budou využívat zejména turisté, kteří chtějí navštívit zdejší turisticky oblíbené vodopády. Železniční stanice Szklarska Poręba se nachází nedaleko centra historických lázní a z této stanice je možné pokračovat železnicí do dalších polských měst. Podle slov Martina Seppa, náměstka hejtmana Libereckého kraje se mohou turisté těšit na příští rok, kdy budou moci začít znovu plně využívat výhod této přeshraniční železnice.

„Zprovoznění této tratě přinese další příliv turistů, kteří budou moci navštívit náš kraj a využít tak moderní pohodlnou dopravu,“ dodal  náměstek hejtmana pro dopravu  Martin Sepp.

Historie železniční trati mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou sahá až k roku 1902, kdy byla zprovozněna jako součást spojnice Kořenov - Szklarska Poręba - Piechowice. Navázala zde na již dříve vybudovaný úsek do tehdy pruského města Hirschberg, dnes Jelenia Góra. Na českém území byl téhož roku zprovozněn úsek z Tanvaldu do Kořenova. Vzniklo přímé železniční spojení mezi jihozápadním Slezskem a průmyslovým podhůřím západních Krkonoš a Jizerských hor.

Trať byla postavena zejména pro potřeby průmyslníků dovážejících z Dolnoslezské pánve uhlí do svých skláren a textilek. Prusové zvolili při trasování svého úseku právě opačný postup než Rakušané. Zatímco v Čechách byla zvolena nejkratší cesta ze stávajícího tanvaldského nádraží k určenému styčnému bodu v Kořenově i za cenu příliš velkého stoupání, které muselo být zdoláno pomocí ozubnice, ve Slezsku bylo naopak omezeno stoupání tratě na 25 promile a protože nejkratší trasa takové stoupání neumožňovala, byla rozvinuta ve smyčkách do bočních údolí. Zajímavostí je, že Pruská část tratě z Kořenova do Szklarske Poręby a Piechovic byla až do roku 1945 elektrifikována. Elektrický provoz do Kořenova skončil po ofenzivě Rudé armády v dubnu 1945. Tehdy zároveň došlo k novému vymezení státní hranice a dříve německé území připadlo Polsku. Poslední vlak měl po trati projet 27. října 1945, pak Polská strana přerušila koleje i telefonní vedení.

Na znovuobnovení dopravy se mohlo reálně pomyslet až po převratu v roce 1989. Polské dráhy provozovaly na své straně osobní dopravu do Szklarske Poręby, nákladní dopravu do Jakuszyc, u nás byla trať v provozu až téměř na státní hranici do Harrachova. Mezi lety 1992 až 2002 proběhlo několik zvláštních jízd na provizorně opravené železniční trati z Harrachova do Szklarske Poręby, pořádaných členy dobrovolnických spolků.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky