Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Výstava o tramvajové babičce Boveraclubu potrvá na kraji do konce května

Mgr. Langer Jiří

  • 03. 05. 2012 15:02

Sdílet článek

 

Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD), ředitel Severočeského muzea v Liberci Jiří Křížek a předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs zahájili 2. května v 15. 30 hodin ve vestibulu Krajského úřadu LK (U jezu,) v Liberci zajímavou výstavu nazvanou „Tramvaje v Liberci“.

Není obecně příliš známo, že na území našeho kraje má bohatou tradici nejen automobilový průmysl, ale již před mnoha desetiletími se zde vyráběla také kolejová vozidla včetně tramvají. Jejich stavbou se zabývala vagónka Bohemia, později Tatra v České Lípě, dnes pobočka nadnárodního koncernu Bombardier.

„Jedním z úspěšných výrobků, který se dodnes zachoval zásluhou Dopravního sdružení obcí Jablonecka, Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou a především dopravních nadšenců z libereckého Boveraclubu, je tramvaj typu 6MT, která spatřila světlo světa v českolipské Tatrovce roce 1953, aby poté téměř dvacet let vozila cestující mezi dvěma největšími městy našeho kraje, Jabloncem nad Nisou a Libercem,“ uvedl Tomáš Krebs.

Po svém vyřazení z osobní dopravy sloužila tato tramvaj ještě několik let jako služební vozidlo libereckého dopravního podniku. Další dvě desetiletí pak přečkala coby exponát Technického muzea v Brně, odkud byla počátkem roku 2001 převezena zpátky do Liberce a podrobena náročné opravě. „Díky tomu dnes mohou nejen Liberečané, ale i návštěvníci města tuhle tramvajovou „babičku“ znovu obdivovat v celé kráse. O vybraných státních svátcích se střídá na libereckých ulicích s druhým historickým exponátem, známou Boverou,“ zve na výstavu l další člen Boveraclubu Viktor Liška.

Výstava je pořádána resortem dopravy pod záštitou náměstka hejtmana Martina Seppa a za podpory kulturního fondu Statutárního města Liberce.

Vernisáže se zúčastní zástupci vedení Libereckého kraje, Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, Severočeského muzea, Pivovaru Konrad a občanského sdružení Boveraclub.

Výstava o na výstavku o historii staré více jak půl století bude přístupná po celý měsíc květen v pracovní  době Krajského úřadu LK, tj. od pondělí do pátku vždy od 8 hodin, v pondělí a ve středu až do 18.h., v úterý a čtvrtek do 17.h., v pátek do 16.h. (mimo státní svátk, tj. 8.5.).

 

Boveraclub a Pivovar Konrad slaví celkem tři zajímavá výročí

Pivovar Konrad ve Vratislavicích nad Nisou a Boveraclub, který se zabývá rekonstrukcemi historických tramvají,  zahájily oboustrannou spolupráci.

Tři významná výročí 

V letošním roce si oba subjekty připomínají celkem tři významná výročí – 140 let od založení vratislavického pivovaru, 115 let provozu libereckých tramvají a 55 let tramvajové nehody ve Vratislavicích nad Nisou.

Při jízdách o státních svátcích 1. a 8. května budou na historické tramvajové lince č. 1 cestující překvapeni nabídkou piva Konrad se speciální etiketou vozu 6MT číslo 117, ve kterém právě sedí.

Poté 1. června na Den dětí bude tato historická tramvaj vozit děti z Mateřské a Základní školy ve Vratislavicích nad Nisou a 30. června u příležitosti pivních slavností Den Konrada bude jezdit z Liberce do Vratislavic n. N. opět historická tramvaj.

Výstava na kraji

U příležitosti 55. výročí tramvajové nehody pořádá resort dopravy Libereckého kraje pod záštitou náměstka hejtmana LK Martina Seppa (ČSSD) a za podpory kulturního fondu Statutárního města Liberce výstavu o voze 6MT číslo 117 tramvajové dopravě v Liberci vůbec.

Vernisáž se uskutečnila  dnes 2. května za účasti zástupců vedení Libereckého kraje, Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, Severočeského muzea, Pivovaru Konrad a občanského sdružení Boveraclub.

Přístupná bude po celý měsíc květen ve vestibulu budovy Libereckého kraje v pracovní době Krajského úřadu, tj. od pondělí do pátku vždy od 7.h. ráno, v pondělí a ve středu až do 18.h., v úterý a čtvrtek do 17.h., v pátek do 16.h. (mimo státní svátky, tj. kromě 1. a 8.5.).

Historie pivovaru

Historie pivovaru ve Vratislavicích se začala psát dne 21. července 1872. V ten den zahájila Společnost libereckého pivovaru a sladovny prodej akcií. Utržené peníze ve výši 600 tisíc zlatých poté sloužily pro finanční pokrytí nákladů stavby nového pivovaru, který nahradil původní, nevyhovující pivovar v centru Liberce v Rumunské ulici.

 Nový pivovar byl slavnostně otevřen 21. ledna 1874, vlastníkem byla akciová společnost, ve které byli také zastoupeni významní podnikatelé v čele s Ignácem Ginzkeyem. Vyráběl se v něm typ plzeňského piva, a proto také první sládek pocházel z Plzně.

V roce 1888 byla zprovozněna železniční trať Liberec – Jablonec nad Nisou, která byla dále prodloužena do Tanvaldu. Pro jednodušší dopravu pivních sudů byla již v roce 1890 postavena ze stanice Vesec do pivovaru 2 kilometry dlouhá vlečka. Ta byla trasována přes křižovatku ulic Rochlická a Pobočná za budovu lékárny a dále podél Tanvaldské ulice do areálu pivovaru. Její provoz byl zrušen roku 1960, ale až do počátku 90. let bylo možno v ulici U Sila vidět její koleje.

Liberecké tramvaje

Liberecké tramvaje zahájily provoz 25. srpna 1897, od 7. února 1900 jezdily tramvaje v Jablonci nad Nisou. Ovšem Vratislavice si na ně musely počkat až do poloviny 50. let, kdy byla po částech zprovozňována tramvajová trať z Jablonce do Liberce. Nejdříve byl 16. 11. 1953 zahájen provoz do Proseče nad Nisou, do Vratislavic se s cestujícími tramvaje poprvé rozjely 15. 2.1954. Pravidelný provoz na celé trati byl pak zahájen 1. 1. 1955 a na meziměstskou tramvajovou trať byly nasazovány především tehdy moderní tramvaje typu 6MT z roku 1953.

Srážka tramvaje se železniční vlečkou

Tramvaje musely za lékárnou křížit železniční vlečku do pivovaru, což se dne 12. května roku 1957 stalo osudným pro jablonecký motorový vůz 6MT č. 117, který se zde střetl s projíždějící vlečkovou soupravou. Nehoda si vyžádala několik zranění. Těžce poškozený vůz byl opraven a dále provozován libereckým dopravním podnikem do roku 1971, kdy byl přeřazen mezi služební. Právě tento vůz byl v roce 1979 předán do sbírek Technického muzea v Brně, odkud se v březnu roku 2001 vrátil do Liberce. Po náročné desetileté opravě členy Boveraclubu byl 28. září 2011 zprovozněn a slavnostně pokřtěn. Dnes ho můžete vidět na historické lince č. 1, výjimečně se podívá i do Jablonce nad Nisou, byť už cestou nepřekonává u lékárny křížení pivovarské vlečky.

Na krásné jízdy historickou tramvají 6MT číslo 117 nebo Boverou a ochutnávku piva Konrad se těší členové Boveraclubu a pracovníci Pivovaru Konrad.

(Informace poskytli za Boveraclub Zdeněk Mazánek, Tomáš Krebs, Stanislav Matějka a Viktor Liška)

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky