Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Zdražení jízdného ve vlacích ohrožuje dopravní systém v kraji

Mgr. Langer Jiří

  • 08. 11. 2007 00:00

Sdílet článek

[id:5809|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Rada Libereckého kraje vyslovila nesouhlas se změnou tarifu Českých drah, a.s., který podle ní negativně postihuje regionální dopravu.

Od platnosti nových jízdních řádů 2007/2008, které vstoupí v platnost 9. prosince 2007, dojde k výraznému zdražení jízdného v železniční osobní dopravě, kterou zajišťují České dráhy a.s. Současný pásmový tarif bude zrušen a cestující budou platit za skutečně projetou vzdálenost. Zároveň ale dojde k výraznému zdražení jízdného, které postihne pravidelné cestující,“ upozorňuje Vladimír Richter, člen Rady LK pověřený vedením resortu dopravy.

 

Podle něj zatímco u jednotlivého obyčejného jízdného dojde v pásmech do 50 km k mírnému zlevnění jízdného (cca. o 1 procento). Toto jízdné je však využíváno jen malým množstvím nepravidelných cestujících a v porovnání s tarifem IDS LK (Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje), který v současné době platí u největších autobusových dopravců v Libereckém kraji, je cca. o 24 procent dražší.

„Dojde k výraznému zdražení u dnes často používaných druhů jízdného: tzv. „zpáteční slevy“ a u týdenních a měsíčních jízdenek. Oproti současnému stavu jízdné „zpáteční sleva“ podraží v pásmech do 50 km v průměru o 25 procent, měsíční jízdenka dokonce o 32 procent,“ vypočítává radní.

 

Takové radikální zdražení jízdného bude bezesporu znamenat velký odliv cestujících od železniční dopravy, kteří přejdou na individuální automobilovou dopravu příp. dopravu autobusovou. S jistotou lze konstatovat, že to bude znamenat velký útlum až likvidaci regionální osobní železniční dopravy mimo území integrovaných dopravních systémů.

V Libereckém kraji se další stupeň integrovaného dopravního systému v současné době připravuje. Jeho spuštění je naplánováno 1.1.2009 (od 1.10.2008 zkušební provoz). Nepřiměřené zdražení, které České dráhy, a.s. (dále jen ČD) plánují k 9.12.2007, ale může vážně ohrozit připravovaný Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje (dále jen IDOL) tím, že cestující přestanou regionální železniční osobní dopravě důvěřovat jako systému a ve větší míře budou využívat své osobní automobily. Jejich návrat zpět k železniční dopravě by pak byl velmi obtížný, ne-li nemožný.

 

V loňském roce resort dopravy jednal se zástupci ČD o přistoupení ČD k integrovanému tarifu LK.

„Jednání ovšem, pro velké množství administrativních a technických překážek, bylo odloženo až do vzniku IDS IDOL i s ohledem na to, že jízdné pro pravidelné cestující bylo levnější než jízdné integrovaného tarifu. Nyní se ovšem situace radikálně mění,“ potvrdila rozčarování Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy LK.

Svůj názor předloží LK vedení Českých drah a.s. s návrhem rozšíření integrace pro regionální drážní dopravu do 50 km.  Problémem zůstává špatné načasování celé záležitosti, v současné době jsou jízdní řády schváleny a připravuje se tiskové vyhotovení.

Porovnání ceníků ČD a.s. 2007/2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cena se sníží

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cena se zvýší o 10 a více procent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jednotlivé jízdné (obyčejné)

 

zpáteční jízdné

měsíční jízdné

Km

Cena

Cena

Změna

Bus

Km pásma

Cena

Změna

Km pásma

Cena

Změna

do 8. 12. 2007

po 9. 12. 2007

(v %)

 

do 8. 12. 2007

po 9. 12. 2007

(v %)

do 8. 12. 2007

po 9. 12. 2007

(v %)

1

10

6

-67

5

13

11

-18

189

168

-13

2

10

8

-25

5

13

14

7

189

224

16

3

10

9

-11

7

13

16

19

189

252

25

4

10

10

0

7

13

18

28

189

280

33

5

10

12

17

11

13

22

41

189

336

44

6

10

13

23

11

13

23

43

189

364

48

7

16

14

-14

11

21

25

16

297

392

24

8

16

16

0

14

21

29

28

297

448

34

9

16

17

6

14

21

31

32

297

476

38

10

16

18

11

14

21

32

34

297

504

41

11

22

20

-10

17

29

36

19

432

560

23

12

22

21

-5

17

29

38

24

432

588

27

13

22

22

0

17

29

40

28

432

616

30

14

22

23

4

20

29

41

29

432

644

33

15

22

25

12

20

29

45

36

432

700

38

16

28

26

-8

20

37

47

21

540

728

26

17

28

27

-4

20

37

49

24

540

756

29

18

28

28

0

22

37

50

26

540

784

31

19

28

30

7

22

37

54

31

540

840

36

20

28

31

10

22

37

56

34

540

868

38

21

34

32

-6

27

45

58

22

648

896

28

22

34

33

-3

27

45

59

24

648

924

30

23

34

35

3

27

45

63

29

648

980

34

24

34

36

6

27

45

65

31

648

1008

36

25

34

37

8

27

45

67

33

648

1036

37

26

40

38

-5

30

53

68

22

756

1064

29

27

40

40

0

30

53

72

26

756

1120

33

28

40

41

2

30

53

74

28

756

1148

34

29

40

42

5

30

53

76

30

756

1176

36

30

40

43

7

30

53

77

31

756

1204

37

31

46

44

-5

34

61

79

23

864

1232

30

32

46

46

0

34

61

83

27

864

1288

33

33

46

47

2

34

61

85

28

864

1316

34

34

46

48

4

34

61

86

29

864

1344

36

35

46

49

6

34

61

88

31

864

1372

37

36

52

51

-2

38

69

92

25

972

1428

32

37

52

52

0

38

69

94

27

972

1456

33

38

52

53

2

38

69

95

27

972

1484

35

39

52

54

4

38

69

97

29

972

1512

36

40

52

55

5

38

69

99

30

972

1540

37

41

64

57

-12

42

85

103

17

1134

1596

29

42

64

58

-10

42

85

104

18

1134

1624

30

43

64

59

-8

42

85

106

20

1134

1652

31

44

64

60

-7

42

85

108

21

1134

1680

33

45

64

62

-3

42

85

112

24

1134

1736

35

46

64

63

-2

46

85

113

25

1134

1764

36

47

64

64

0

46

85

115

26

1134

1792

37

48

64

65

2

46

85

117

27

1134

1820

38

49

64

66

3

46

85

119

29

1134

1848

39

50

64

68

6

46

85

122

30

1134

1904

40

Průměrné zdražení (procenta)

-1

 

 

 

25

 

 

32

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky