Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Železniční tunely mezi Semily a železným Brodem pomáhali ve století páry razit Italové

18. 02. 2021

Svůj největší rozkvět zažila železnice v devatenáctém století. Právě v tomto období, zvaném století páry, byla postavena i trať v úseku z Pardubic do Liberce. Vede přes louky, lesy i pole a její součástí je také soustava čtyř tunelů mezi stanicemi Semily a Železný Brod. Označují se jako Říkovské tunely.

„Železnice znamenala skutečný přelom v dopravě. Najednou se objevila možnost dopravit se na relativně velkou vzdálenost za krátký čas. Je potřeba ocenit, jak rychle bylo s tehdejšími omezenými technickými prostředky možné trať včetně tunelů vybudovat. O tom si dnes můžeme nechat zdát,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

První plány této tratě vznikly již roku 1840, avšak stavba samotná byla zahájena až o 16 let později. Roku 1859 byla trať dokončena a 1. května 1859 dorazil do Liberce první slavnostní vlak, čímž se zahájila pravidelná železniční doprava mezi Pardubicemi a Libercem.

Neobtížnější při stavbě trati byl úsek ze Semil do Liberce a to především část, která vede podél Jizery z Bítouchova do Podspálova. Nachází se tu strmé skalní stěny, které tvoří kaňon řeky Jizery. Velmi obtížný terén vedl k navržení čtyř tunelů v celkové délce 743 metrů. Pro své zkušenosti s prací na tunelech byli přizváni ke stavbě Italové. První tunel byl dokončený již roku 1857 a poslední čtvrtý o necelé dva roky později, v roce 1859.

Jan Mikulička
odborný zaměstnanec vztahů s veřejností
jan.mikulicka@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226324