Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Kraj nesouhlasí s navrhovanou reformou sociálních věcí

Mgr. Langer Jiří

  • 28. 03. 2011 16:37

Sdílet článek

 

Krajský radní LK pro sociální věci Pavel Petráček (ČSSD) uspořádal 28. 3. v sídle Libereckého kraje tiskovou konferenci, která se týkala navrhované reformy sociálních věcí, tak jak ji předkládá ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek. Radní přednesl negativní stanovisko Rady Libereckého kraje. Mimo jiné konstatoval:

 

-         na pozadí akce Děkujeme odcházíme či důchodové reformy v tichosti probíhá zásadní sociální reforma

 

-         zákon o sociálních službách (z.č. 108/2006 Sb.), který je zásadním předpisem, jež nastavil pravidla poskytování sociálních služeb aj. se připravoval téměř 15 let. Po celou dobu byl  záměr diskutován s odbornou veřejností. Současnou sociální reformu však MPSV vůbec s dotčenými subjekty (kraj, obec, poskytovatelé sociálních služeb, uživatelé-občané) neprodiskutovalo, což vzbuzuje dojem, že MPSV tyto subjekty nepovažuje za důležité partnery

 

-         zásadně odmítáme tuto jak s laickou, tak především s odbornou veřejností, neprodiskutovanou zásadní reformu týkající se sociální oblasti

 

-         zcela chybí zpracování analýzy dopadů navrhovaných změn na jednotlivé aktéry systému, na uživatele sociálních služeb a především celkový dopad na státní rozpočet ČR. Tuto skutečnost považujeme v současné době, kdy je hlavním úkolem celého státu úspora finančních prostředků, za zcela zásadní nedostatek

 

-         unáhlené reformní návrhy mohou vyústit v hlubokou krizi sociálního systému

např. zrušením povinnosti procentuálního zůstatku příjmu uživatelům pobytových služeb může dojít k ohrožení těchto osob nebudou mít např. na léky, hygienické potřeby čímž dojde ke zhoršení kvality jejich života

 

-         podrobná analýza aktuálního stavu veřejné správy bude zpracována v listopadu 2011, a proto považujeme za naprosto nepřípustné a nesprávné prosazovat v současné době tak zásadní reformu v oblasti sociálních služeb

 

-         navrhovaná sociální reforma je v přímém rozporu s cíly Koncepce dokončení reformy veřejné správy, kterou nyní Ministerstvo vnitra předložilo do připomínkového řízení a jež navazuje na reformu veřejné správy v roce 2002 (převod kompetencí z okresních úřad na obce a kraje)

 

-         na základě desetileté zkušenosti s praktickým fungováním spojeného modelu lze potvrdit, že jeho zavedení se jeví v podmínkách veřejné správy České republiky jako optimální. Naopak nelze považovat za vhodnou cestu vytváření specializovaných správních úřadů v území, což je systém pro adresáty veřejné správy nejméně přehledný a z hlediska financování a organizačního zajištění zcela neefektivní.

 

-         hlavním smyslem reformy veřejné správy je přibližování výkonu státní správy směrem k občanovi, k čemuž v případě přenesení kompetencí v rozhodování a výplatách sociálních dávek z pověřených obecních úřadů, z obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a z krajských úřadů na Úřad práce, jeho krajské pobočky a na Ministerstvo práce a sociálních věcí nedojde, ba naopak dojde k oddálení od občana a posílení administrativní zátěže všech aktérů.

 

Dotace:

-         kraje jsou připraveny převzít kompetence k realizaci dotačního řízení MPSV pro poskytovatele sociálních služeb od r. 2012. Je nutné však konstatovat, že od r. 2008 se celkový objem dotací MPSV pro kraje neustále snižuje. Pro rok 2012 se hovoří pouze o částce 3,5 mld Kč pro všechny kraje, což je pouze polovina potřebné částky. Z uvedeného důvodu je proto jasné, že v této situaci není možné přesun dotačního řízení  MPSV na kraje realizovat

 

Na svém listopadovém zasedání Zastupitelstvo LK schválilo na rok 2011 dotaci ve výši 86,2 mil korun, což je zhruba o 45 % více než byly poskytovány dotace na provoz v letech 2007 až 2008, kdy poskytované dotace z krajského rozpočtu činily necelých 50 mil korun.

 

Rok

schválená dotace

z MPSV

Schválené dotace z rozpočtu LK

2007

313 441 700

44.2

2008

315 982 700

44,6

2009

290 876 000

72.2

2010

267 486 000

86.2

2011

244 981 984

86.2

Dotace ze SR (MPSV) v roce 2011 v porovnání s rokem 2010

Liberecký kraj

Dotace MPSV 2010

Dotace MPSV 2011

 

Krácení dotace 2011 proti roku 2010 o (v Kč)

Krácení dotace 2011 proti roku 2010 o (v %)

Celkem

273 684 000

240 082 000

 

-33 602 000

12%

z toho:

 

 

 

 

 

 

PO LK

161 896 000

137 488 323

 

-24 407 677

15%

PO obcí

30 994 000

28 441 000

 

-2 553 000

9%

města nebo obce

6 910 000

5 907 000

 

-1 003 000

NNO

73 884 000

68 245 677

 

-5 638 323

8%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky