Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Martin Sepp pro Liberecký deník: Opravit zničené silnice nám musí pomoci stát

Mgr. Langer Jiří

  • 24. 09. 2010 12:59
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

Náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) odpovídal včera v on–line rozhovoru.Libereckého deníku.

Tereza Káninská: Při povodních došlo k obrovským škodám, co uděláte pro to, aby se podařilo poničenou dopravní infrastrukturu co nejdříve opravit?
Bohužel, vše je o penězích. Momentálně se snažíme, aby nám pomohl stát. V současnosti jsem zadal přípravu pěti projektů, kde jsou komunikace zničeny úplně, na realizaci se budu snažit zajistit peníze. Čím déle budeme oddalovat opravy, tím budou dražší, tím myslím třeba zimu, která dle mého názoru ještě tyto škody zvětší. Ale i zimní údržba se prodraží v místech po povodních.

F. Dušek: Krajská silnice z Hodkovic směrem na Petrašovice je MNOHO let v dezolátním stavu po výstavbě inž. sítí pro nové domky na kraji obce. Povrch tvoří vlastně jen perk, je samý výtluk a za ty roky opakovaných oprav by jistě bylo již dávno na řádnou opravu povrchu. Proč s tím vám podřízená KSS LK nic nedělá?
O problému vím, sítě prováděla soukromá firma na základě povolení. KSS LK zaručila dala k realizaci podmínky, za kterých lze stavbu provést. Tyto podmínky ale nebyly dodrženy, soukromá firma je v konkurzu. Momentálně jednáme o uvedení silnice do původního stavu. Obávám se, že komunikaci budeme místo soukromé firmy muset opravit na náklady kraje a následně vymáhat. Budu se snažit, aby tento úsek byl zařazen do plánu oprav v roce 2011.

Dobrý den, Jak řešíte problematiku alkoholu za volantem. Zdá se mi, že řidiči ne a ne stále pochopit že je to velmi nebezpečná věc. Děkuji za odpověď.

Karel Večeřa

Bohužel,  máte pravdu, neustále se při kontrolách najdou řidiči, u kterých je zjištěn alkohol. Práce s dospělými je mnohdy těžší než s dětmi. Takže cestou neustálých policejních kontrol zaměřených na alkohol a medializace problému. Nicméně musím říci, že tento trend je co do počtu klesající a to je dobře.

Proč stále neřešíte překročené limity škodlivých látek podél frekventovaných silnic Libereckého kraje? Dle mého odhadu to stojí 50 lidských životů ročně. Na tento problém jsem Vás již upozorňoval přibližně před dvěma léty.

Zdeněk Joukl

Obávám se , že toto není v kompetenci kraje, ale věcí hygieny. Nemám momentálně poznatky, že by existoval nějaký podobný problém. Jestli máte zájem, přijďte ke mě osobně. Rád si Vás vyslechnu a prověříme celou záležitost. Omlouvám se.

Využíváte k financování projektů evropské fondy?

Marie Šulcová

Většina investic v našem kraji v oblasti dopravní infrastruktury je financována z evropských fondů. Do této doby byla spoluúčast kraje 7,5% . Bohužel na základě úspor vlády nově je to 15%. Tyto prostředky na rok 2011 jsme našli a navýšení dělá 36mil. Kč. Na rok 2011 plánuji akce, které jsou financovány těmito fondy v celkové výši cca. 500mil Kč.

Dobrý den, vzhledem k úsporným opatřením ministerstva dopravy jsou zastaveny některé silniční stavby i v Libereckém kraji, můžete je vyjmenovat? A jaký máte názor na tyto kroky vlády?

František Vopat

Asi pro mne nejvíce nepochopitelné zastavení stavby je akce v Sosnové. Tato akce je rozestavěná a z dopravního pohledu velmi důležitá pro celý region. Zastavením takto pokročilé stavby toho příliš nezískám. Stavba se musí zakonzervovat, musí se hlídat a je otázkou, co vlastně ušetřím. Podle mého názoru musí především projít kontrolou projektové dokumentace připravovaných staveb. Tam totiž již vzniká cena díla, výběrem technologie atd..Na rozestavěných stavbách mohu získat nějakou slevu od zhotovitele, ale žádné razantní úspory. Cena je již limitována právě projektem. Takže já osobně bych v první řadě provedl audit projektů staveb, které jsou v plánu realizace, a tam bych hledal úspory třeba v technologii. Rozestavěné stavby bych nezastavoval, možná zpřísnit stavební dozor investora, kladl důraz na termíny a kvalitu. Zastavením stavby v tomto stádiu zkomplikujete život spoustě lidí z hlediska dopravní obslužnosti. Nemluvě o tom, že každá stavební firma se snaží najímat lidi v regionu stavby, takže budeme mít nezaměstnané, kteří přestanou utrácet, podnikatelé prodávat a opět jsme u té prokleté spirály. Takže celkový ukazatel úspor je sporný. Omezení investic se státu vrátí také v podobě menšího příjmu daní.

Dobrý den, jste tuším pátý na kandidátce ČSSD ve volbách do zastupitelstva v Liberci. Máte nějaké konkrétní téma, které s sebou chcete přinést na radnici, pokud se tam tedy dostanete?

Franz Joseph

Víte, co mě nejvíce trápilo v době mého působení v zastupitelstvu? Obraceli se na mě lidé, kteří potřebovali pomoc. Nevěděli si rady a měli pocit bezpráví. Těžko jsem mohl pomoci v rámci stání správy, a tak mě napadlo, že by měl fungovat člověk na radnici, který tyto věci bude řešit a hlavně bude lidem neustále k dispozici. Takže navrhuji vznik libereckého ombudsmana, který se bude zpovídat zastupitelstvu a velmi úzce pracovat s kontrolním výborem..Dále si myslím, že cyklodopravu je třeba řešit v rámci celého města, pozastavit prodeje pozemků, následně vytvořit generel cyklodopravy a pozemky, kde je potřeba trasovat cyklostezky, vyjmout z prodejů.

Pane náměstku, dopravní hřiště v Liberci dle mého názoru není využíváno jak by mohlo. Má Liberecký kraj možnost s tím něco udělat ? Děkuji.

Standa,

Plně s vámi souhlasím. Hřiště je dnes v majetku jedné sportovní organizace. Kraj platí náklady spojené s provozem. Fungování hřiště se mi nelíbí a nevyužívá se zde naplno všech možností. Já jsem navrhoval na posledním zastupitelstvu toto hřiště odkoupit a využít granty a různé fondy na opravu. Bohužel, zastupitelstvo tento návrh neodsouhlasilo, ale tento bod budu předkládat opakovaně a budu hledat podporu. Někdy mám pocit, že dopravní výchova je na okraji zájmu, ovšem  do doby než dojde k tragédii a zemře dítě. Moje představa je, že hřiště bude fungovat sedm dní v týdnu a nejen pro školní skupiny, ale i pro jednotlivce a širokou veřejnost. Před časem jsem se vyptával učitelů, jak jsou dětmi vnímány naše „besipácké“ akce a jednoznačně zněla pochvala. Děti se daleko více naučí a hlavně zapamatují informace třeba na dětském hřišti než ve škole. Ne nadarmo se říká  škola hrou. Dítě musíte zaujmout, pobavit. Mrzí mě přístup některých kolegů politiků a neustálé předhazování kolik co stojí. Já opravdu neumím a nebudu přepočítávat lidské životy na peníze. Vždyť to jsou naše děti, naše budoucnost.

Váš Tým silniční bezpečnosti LK jezdí po spoustě akcí. Je to ucelený program nebo se připojujete k akcím,  které pořádají ostatní.

Adam

Máme ucelený program tzv. koncepce Besipu, a to vždy na rok. Nově jsem k tomu zařadil účast týmu na různých kulturních a společenských akcích,  na kterých můžeme oslovit lidi a především děti.

Jak se vypořádá vedení kraje se situací, kdy se výrazně snižují prostředky na poskytování sociálních služeb?

B.R.

Velmi těžce, musíme opět hledat prostředky. S tímto trendem vládních úspor nebudeme za chvíli vědět kam sáhnout.Víte, co mě nejvíce mrzí? V naší společnosti v poslední době je propagován názor a to skrytě, že důchodci a lidé v různých sociálních ústavech jsou jakoby parazité. Všichni jednou budeme staří, ale členové vlády asi v domově důchodců neskončí. Celý život naši důchodci pracovali, platili daně a teď očekávají pomoc. Úroveň demokratické společnosti lze hodnotit i podle toho, jak se postará o staré, nemocné a potřebné. Jak asi dopadneme, až naší generaci někdo bude hodnotit??!! Milá vládo, vysoké školy, které máte, vám právě zaplatili tito důchodci, které dnes svými rozhodnutími odkazujete na okraj společnosti. Neříká se náhodou za dobrotu na žebrotu.

Pane Seppe, co vidíte jako nevětší problém dopravních nehod v kraji a jaké opatření chystáte na příští rok?

Pavel32

V podstatě nepřetržitě vyhodnocujeme statistiky dopravních nehod. Absolutní čísla jsou jasná. Smrtelné dopravní nehody, stejně jako nehody s následkem těžkého zranění, nám postupně klesají. Nejproblematičtější oblasti jsou stále jedny a ty samé. Jedná se zejména o problematiku nepřiměřené rychlosti, způsobu jízdy, motocyklisty, alkohol. Nehody zaviněné dětmi, které jsou pro mě osobní výzvou, klesly letos velmi výrazně. Avšak měsíc srpen byl opět smutný 6 nehod, z toho jedno těžké zranění. Záběr našeho týmu BESIP Libereckého kraje je široký. Letos máme kolem 25 projektů, který zahrnuje desítky akcí. Na příští rok například k problematice nepřiměřené rychlosti chystáme kampaň společně s německým koordinačním centrem (DVR), která bude určitě zajímavá. V Německu, kde kampaň již tři roky běží, zaznamenala velký úspěch a má prokazatelné výsledky. Určitě budeme dále pokračovat v podpoře dopravní výchovy dětí a pořádat akce nejen na dětských dopravních hřištích, ale také ve školách, a budeme se s naším Týmem silniční bezpečnosti LK připojovat ke kulturním akcím všeho druhu.

Kdy konkrétně by se mělo začít pracovat na poničených úsecích v okolí Chrastavy, kde jsou škody jedny z největších po povodních?

Tomáš Jinoch

V současné chvíli se kompletují projektové dokumentace jednotlivých rekonstrukcí, které by měly začít na jaře dalšího roku, tj. 2011. Pokud nám počasí dovolí, začne se s pracemi ihned po skončení zimního období.

Pane náměstku, jak vidíte stav našich komunikací v kraji s odstupem času po srpnových povodních?

Tomáš Jinoch,

Srpnové povodně, které přišly rychle a nečekaně, způsobily škody za více jak 2 miliardy korun. Od chvíle, kdy voda smetla téměř vše, co ji přišlo do cesty, a poničila silnice a mosty především v okolí Chrastavy, Hrádku n/N, Nového Města pod Smrkem, Frýdlantska a dalšími oblastmi, se rozpoutala vlna jednání týkajících se financí na opravy, plánů, kdy a jak dát vše do pořádku. Věřím, že chystané investice do infrastruktury a rekonstrukcí poničených částí silnic a mostů budou novým impulsem a pomohou alespoň částečně zamést stopy po velké vodě. Pro vaši informaci  - před povodněmi naše krajské komunikace byly jedny z nejlepších v rámci ČR. Výše zmíněné 2 miliardy korun byla částka, která kdyby se investovala do komunikací v našem kraji, tak jsme měli všechny silnice ve výborném stavu.

Liberecký kraj se pustil do projektu s motorkáři. Kolik motorkářů dostalo šanci se kurzů zúčastnit a plánujete další projekty ?

Mirek,

Projekt "Učme se přežít" pro začínající motocyklisty měl dva pilíře. Jednak dva termíny tréninků na autodromu v Sosnové, a dále informační kampaň o možnostech využití nadstavbové výuky na autodromech. Celkem prošlo kurzy na 120 motocyklistů. Toto číslo bylo limitní a to z důvodu omezené možnosti financování prostřednictvím programu Cíl III pro příhraniční spolupráci mezi ČR a Saskem. V příštím roce plánujeme pokračování kurzů. Peníze na tyto kurzy budeme opět hledat v programech Evropské unie.

Jak se díváte jako krajský radní na vládní kroky? Především na postoj vlády ke spolufinancování projektů ROP. Je vůbec možné pokračovat bez oněch 7,5 procent v čerpání evropských peněz?

synonymus

Nerozumím jim! Je jasné, že je třeba šetřit, ale v oblasti provozu. Pokud budeme šetřit v oblasti investic, tak se dostáváme do spirály, která nás potáhne směrem dolů. Bude méně práce, více nezaměstnaných.Tato opatření se dotknou i podnikatelů, lidé budou méně kupovat.Pokud se týká ROP, tak to si myslím, že je to nešťastné rozhodnutí.V minulosti se v našem kraji investovalo v dopravní infrastruktuře především z peněz Evropské unie a jenom na příští rok v oblasti dopravy to znamená najít dalších 36 mil. Kč, se kterými jsme počítali jinde. Co se týká podnikatelů, tak tam vůbec je to podraz. Příprava projektu je dlouhodobá záležitost a drahá. Podnikatelé šli do projektu za nějakých podmínek a ty teď měníme. To je špatně.

Pane Seppe, jak se vyrovnáváte se svou funkcí "dopravního bleskosvodu"? Jak se člověku daří zvládat neustálou smršť výkřiků typu "Sepp to zase po....." klidně i u věcí, které jste nezpůsobil nebo nemůžete ovlivnit? To by mohlo platit na celý krajský úřad.

Jan Hulán

Již jsem si zvykl. Na druhou stranu lidi chápu, nerozlišují, kdo co má v kompetenci, a když jsem nebyl v politice, byl jsem stejný. Já se snažím řešit i věci,  na které nemám přímo vliv, a to pokud vidím, že je třeba pomoci, nebo že mohu pomoct. Od toho tu jsme.

Jak hodnotíte současnou koalici s ODS na městě? Cítíte zodpovědnost za to, jak město po vládě velké koalice dopadlo? Budete chtít po volbách s ODS pokračovat?

jb

V minulých volbách jsme dostali mandát, který není příliš silný. V té době jsme měli dvě možnosti. Buď jít do koalice a snažit se prosadit to, co jsme lidem slibovali, nebo jít do opozice s vědomím, že z našeho programu neprosadíme nic. Rozhodli jsme se, že v rámci koalice budeme prosazovat náš program. Naše pozice v radě města není příliš silná, ale i přesto se nám podařilo prosadit spoustu věcí z programu. Co je dobře a co špatně? S kým budeme chtít spolupracovat, bych nechal na výsledku voleb. Vše záleží na voličích, a jak silný mandát dostaneme.

Pane náměstku, investujete podle mého názoru dost peněz do prevence Besipu, má to nějaké hmatatelné výsledky? Díky za odpověď

johny

Nehodovost v kraji klesá, což je pozitivní. Těžko jednoznačně prokážeme, že je to díky našim aktivitám, ale i kdybychom pomohli zachránit jeden lidský život, tak prostředky byly dobře vynaloženy. Nemůžeme přeci přepočítávat lidské životy na peníze. Akce jsou především zaměřeny na děti, a jak víme, pokud je výuka hrou, tak si dítě daleko více pamatuje.

Dobrý den, pane náměstku, můžete mi vysvětlit, jak chcete najít více než dvě miliardy korun na opravy silnic, když vláda jasně řekla, že na náš kraj kašle a nepošle nám nic víc, než ze zákona musí?

peetr

V současnosti jednání probíhají a já stále doufám, že po katastrofě tohoto rozsahu, ze které je jasné, že kraj nemá finanční možnosti vše dát dohromady, tak pomůže stát. Domnívám se, že je to morální povinnost státu. V případě, že stát nepomůže, tak opravy se budou řešit mnoho let.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky