Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Náměstek hejtmana LK Martin Sepp: Smlouvy s novými autobusovými dopravci by měly být uzavřeny nejlépe 12 měsíců před zahájením plnění

Mgr. Langer Jiří

  • 23. 05. 2012 10:33

Sdílet článek

 

V minulých dnech se v médiích objevila kritika Starostů pro Liberecký kraj týkající se načasování procesu výběru dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje. Nelíbí se jim, že Liberecký kraj vyhlašuje tendr před koncem mandátu stávající politické reprezentace.

Při sestavování harmonogramu výběru dopravců vycházel Liberecký kraj z těchto základních předpokladů:

-          Stávající smlouvy s dopravci v PAD jsou uzavřeny do konce roku 2014;

-          Výběr dopravců bude probíhat v režimu otevřené, transparentní a nediskriminační soutěže, a proto je potřeba zajistit dostatečný čas pro vybrané uchazeče pro přípravu na plnění zakázky (soutěž bude otevřená pro všechny dopravce, tedy i zahraniční, popř. ze vzdálených regionů, a tito by neměli být diskriminováni a bezdůvodně znevýhodňováni proti dopravcům působícím již nyní v regionu Libereckého kraje);  

-          I s ohledem na výše uvedené by smlouvy s novými dopravci měly být uzavřeny přinejmenším 12 měsíců před zahájením plnění, a to z důvodu, aby se vybraní dopravci byli schopni řádně připravit na poskytování služeb (toto není legislativní požadavek, ale reálná praxe) :

§        zakoupení nových vozidel dle požadavků zadavatele (je potřeba brát v úvahu dodací lhůty výrobců busů)

§        pořízení a instalace vozidlových odbavovacích a informačních systémů

§        testovací provoz odbavení a zúčtování

§        zajištění personálního obsazení v oblasti (potřebný počet zaměstnanců/řidičů bude značný)

§        zajištění základní infrastruktury pro poskytování služeb – provozovny, infokanceláře, zastávky a označníky (časová náročnost může být značná především u nově příchozích dopravců)

§        tvorba jízdních řádů na další období

-          Z finančního objemu i časového rozsahu veřejné zakázky lze usuzovat, že zakázka bude atraktivní, a lze tedy předpokládat vysoký počet uchazečů. Vysoký počet uchazečů nutně povede ke zvýšení administrativní a časové náročnosti samotného procesu výběru dopravců (proces posuzování kvalifikace, posuzování nabídek a hodnocení nabídek; vyšší riziko napadání z důvodu vyššího počtu uchazečů a tedy i neúspěšných uchazečů). Lze očekávat, že proces od podání nabídek přes rozhodnutí o výběru až po samotné zasmluvnění bude trvat několik měsíců. Toto dokládají mimo jiné i následující skutečnosti:

§        Doposud žádný kraj ČR nezvolil variantu vypsání soutěží pro části tvořící celé území kraje (přestože je to z hlediska následné organizace veřejné dopravy nejjednodušší), proto zde nejsou žádné zkušenosti a LK si prošlapává cestu (na druhou stranu ve VZ na železniční dopravce byl též prvním krajem v ČR);

§        Doposud žádný kraj ČR nevypisoval soutěž na dopravce dle novelizovaného znění zákona o veřejných zakázkách (novela účinná od 1.4.2012);

§        Dosavadní zkušenosti z jiných krajů svědčí, že proces výběru je náročný a časově zdlouhavý (všechny tyto kraje soutěžili spíše menší oblasti) – Jihomoravský kraj - část oblastí zasmluvněna až po cca 7 měsících od podání nabídek (těsně před okamžikem, kdy mělo být plněno), další část byla dokonce zrušena, Ústecký kraj – 4 měsíce (soutěžila se pouze jedna malá oblast s 8 autobusy), Středočeský kraj dokonce VZ zrušil a organizuje ji nyní narychlo znovu, Plzeňský kraj – také soutěž zrušil a bude muset soutěžit znovu.

-          Negativní důsledky spojené s tím, že by se případně nepodařilo vysoutěžit včas nové dopravce jsou zcela zásadní a v takovém případě by hrozilo i následující::

§        Nebezpečí rozpadu veřejné dopravy (stávající dopravci by již neměli smluvně zajištěn personál či vhodná vozidla – neměli by jistotu, že budou jezdit) – viz Ústecký kraj před několika lety (kauza DPÚK);

§        Přímé zadání dočasné zakázky pro překrytí období do uzavření by bylo až násobně dražší (u přímého zadání narychlo a v předmětném rozsahu lze důvodně očekávat navýšení o 5 až 10 Kč na km, tj. o 20 – 30%)

§        Kvalita služeb veřejné dopravy by významně poklesla;

Pokud jde striktně načasování vypsání tendru, neexistuje žádný předpis, který říká, kdy (s jakým předstihem) má být zakázka vypsána. Z výše uvedeného je však zřejmé, že proces výběru dopravců bude časově, administrativně, technicky i jinak velmi náročný, a proto je třeba proces výběru dopravců dobře časovat (vhodné časování může přispět i k dosažení lepší ceny – uchazeči budou vědět, že budou mít dost času na kvalitní přípravu a proto mohou příznivěji zohlednit v nabídce případná rizika). Zajištění dopravní obslužnosti je jednou ze základních povinností kraje a včasné vypsání soutěží na dopravce lze označit za vhodný a řádný postup (negativní důsledky jsou natolik vážné, že není možno je riskovat).

Veřejná doprava, ač je mediálně velmi vděčná, není vhodným politickým kolbištěm (viz negativní důsledky ve Středočeském kraji) a řídí se především poptávkou občanů, možnostmi rozpočtu krajů a pravidly stanovenými dopravními experty. I z uvedeného důvodu nepodřizuje Liberecký kraj soutěže volebním cyklům. Je zcela jednoznačné, že s procesem přípravy není vhodné čekat až na nové vedení Libereckého kraje a nové zastupitelstvo – v tom případě by vážně hrozily některé negativní důsledky. Hlavním důvodem nevhodnosti či nemožnosti čekat je značná časová náročnost přípravy na samotné vypsání soutěží. Příprava soutěží byla formálně započata už v květnu 2011, kdy Rada schvalovala uveřejnění záměru v Úředním věstníku EU. Samotný záměr byl v souladu s Nařízením EU 1370/2007 uveřejněn ve Věstníku EU v červnu 2011. Je zřejmé, že pokud by kraj čekal s přípravou soutěží až na novou politickou reprezentaci, pak by byla ohrožena možnost včasné realizace výběru a bezproblémové zahájení plnění. 

Harmonogram, který byl sestaven pro schvalovací proces orgánů Libereckého kraje, předpokládá, že v případě kladného přijetí „Odůvodnění VZ“ Zastupitelstvem (požadavek dle zákona o veřejných zakázkách) bude následně provedeno předběžné oznámení na profilu zadavatele požadavek dle zákona o veřejných zakázkách) a po dalších 30 dnech a po schválení zadávacích podmínek Radou kraje bude zahájeno zadávací řízení na výběr dopravců. Poté běží zákonná lhůta vymezená pro podání nabídek. Lhůta pro odevzdání nabídek končí v druhé polovině září a následně proběhne otevírání obálek, posouzení kvalifikace, posouzení nabídek a hodnocení nabídek. Teprve poté bude moci dojít k výběru nejvhodnějších uchazečů pro jednotlivé oblasti. Vše bude prováděno „trojmo“, tedy pro každou z oblastí. Následně po výběru nejvhodnějších uchazečů, popř. po vyřazení uchazečů, kteří neprokázali kvalifikaci či nepředložili řádnou nabídku, může nastat proces přezkumu rozhodnutí zadavatele (tedy napadání neúspěšnými uchazeči). Tento proces by spočíval v podávání námitek a v podávání návrhů na přezkum ze strany Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (přezkumy jsou běžnou součástí/praxí v zadávacích řízeních). Uvedený přezkum by i s ohledem na složitost dopravní problematiky trval přinejmenším několik měsíců (nelze vyloučit trvání přezkumu déle než rok). I v optimálním případě by k zasmluvnění nových dopravců došlo nejdříve v první polovině roku 2013. Zatím není znám přesný termín podzimních voleb do krajských zastupitelstev, ale i tak je z výše uvedeného zřejmé, že na výběru dopravců se bude podílet jak stávající politická reprezentace, tak i nová politická reprezentace (lze důvodně očekávat, že až nová reprezentace provede rozhodnutí o výběru a podepíše smlouvy). Je patrné, že organizace soutěže je rozložena do dvou volebních období. Samotné plnění vysoutěžených smluv bude rozloženo do 3 volebních období (tyto jsou uzavírány na 10 let).

Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu (ČSSD)

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky