Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Od 1. května končí výjimky týkající se dětských autosedaček

Mgr. Langer Jiří

  • 19. 03. 2008 00:00

Sdílet článek

[id:6265|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Od 1. května 2008 přestávají platit výjimky týkající se dětských zádržných systémů (autosedaček, bezpečnostních pásů), které umožňoval zákon 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích. 

„Ruší se například výjimka z použití dětských zádržných systémů pro děti, které jsou přepravovány vozidly zabezpečující přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní a společenské akce, přičemž rychlost vozidla byla omezena na maximálně 70 km/h .To znamená, že pokud autobus, který poveze děti, bude vybaven zádržným bezpečnostním systémem, musí být použit tak jak stanoví zákon, tedy povinnost použití dětské autosedačky či bezpečnostního pásu,“ uvedl Vladimír Richter, člen rady LK, pověřený vedení resortu dopravy s tím, že informace o povinnosti použít zádržný systém musí být umístěna v autobuse.

Další významnou změnou od 1. května 2008 je povinnost přepravovat dítě v osobním automobilu JENOM v dětském zádržném systému. Ruší se tedy  výjimka, která stanovila možnost v případě, že přesahuje–li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami může řidič na pozemních komunikacích, s výjimkou dálnic a rychlostních silnic, přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí, než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného systému (dětské autosedačky nebo bezpečnostního pásu).

Na základě statistik je zřejmé, že nejvíce dětí při nehodách umírá v autě jako spolujezdci. Děti jsou v autě ohroženější než dospělí, jsou křehčí, tedy zranitelnější. Každoročně umírá v České republice v důsledku dopravních nehod přes 15 dětí do 15 let jako spolujezdců v osobních automobilech, a to i z důvodu, že nebyly přepravovány tak, jak nařizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jenom v roce 2007 zemřelo při dopravních nehodách z celkového počtu 16 dětí jako spolujezdců 6 dětí, které nebyly v autosedačce (37,5% z celkového počtu usmrcených dětí jako spolujezdců). To je o 2 děti více než v roce 2006.

„V Libereckém kraji zemřelo v roce 2007 jedno dítě, a to jako spolujezdec na kole, ovšem v letech 2002 – 2006 zemřelo jako spolujezdci v automobilech 10 dětí,“ upozornil radní.

 

Řidičům hrozí za to, že dítě nepřepravují v souladu se zákonem 2 body v rámci bodového hodnocení řidičů, pokuta 1 500 – 2 000 Kč ve správním řízení  nebo bloková pokuta na místě do max. výše 2 000 Kč.

V roce 2007 bylo zjištěno v ČR celkem 1 967 přestupků, kdy dítě nebylo převáženo v autosedačce a za tyto přestupky bylo řidičům uděleno celkem  3 963 trestných bodů. Z tohoto počtu se ženy řidičky dopustily tohoto přestupku ve 346 případech, což tvoří téměř 18% z celkového počtu přestupků, kdy dítě nebylo převáženo v předepsaném zádržném systému,“  připomněl Vladimír Richter.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky