Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Otevřený dopis náměstka pro dopravu Libereckého kraje Martina Seppa

Šírová Květa

  • 12. 03. 2010 12:54

Sdílet článek

 

Vážený pane starosto,

 

přečetl jsem si Vaše stanovisko k záměru Libereckého kraje přijmout úvěr na rekonstrukci mostů, které jsou v havarijním nebo nevyhovujícím stavu v Libereckém deníku ze dne 10. 3. a připomněl jste mi, že nás brzy  čekají volby. Já se teď oprostím od politiky a politických prohlášení a zkusím to vidět realisticky tak, jak to od nás občané našeho kraje očekávají.

Takže problém s údržbou a opravami všech pozemních komunikací v našem kraji je již v samém počátku daný vznikem krajských samosprávných celků. Stát dal do správy kraji silnice II. a III. tříd v celkové délce 2 100km.

V jakém byli stavu a v jakém jsou teď? Neříkám, že stav je ideální, ale není nejhorší, alespoň v porovnání s ostatními kraji. A peníze?? Pokud vím, kraj si musel vždy poradit sám  v tomto se již na stát spoléhat nemůžeme. Asi si říkali oni se někde najdou.

První věc, kterou jsme povinni konat, je zimní a letní údržba těchto komunikací, vyjma asi 90 km, které se neudržují v zimním období. Tato povinnost nám spolkne cca. 300 mil. Kč. To je částka, kterou potřebuje Krajská správa silnic LK na zajištění běžného provozu, a jak jsem již uvedl, údržbu, a to včetně té letní, za kterou mě mnohokrát vy starostové kritizujete. Pro příklad uvádím údržbu silniční vegetace a četnost kosení trávy podél silnic. Každý další pokos zvyšuje finanční náročnost řádově o další miliony. Odkud tyto peníze jdou? Pane starosto, oba dobře víme, že z rozpočtu kraje. A to zatím nemluvím o nějakých větších opravách komunikací.

A teď k tomu podstatnějšímu, a to jsou  opravy silnic. S jakými penězi mohu počítat? Jediný zdroj, který můžeme získat mimo rozpočet kraje, jsou evropské peníze z Regionálního operačního programu. Minulý rok jsme uspělï a získali financování akcí v našem kraji za cca. 500 mil. Kč a s obdobnou sumou počítáme i letos. Ale ani tyto peníze nejsou zadarmo. Liberecký kraj se spolupodílí 7,5 % z této částky. .Odkud jsme je vzali? Pane starosto, opět z rozpočtu Libereckého kraje.

Všiml jste si, o jakých částkách je zde řeč? Jsou to stovky milionů, a to, že je řeč pouze o jednom resortu, zde vůbec nebudu připomínat. S veřejnou dopravou, na kterou přispíváme ročně částkou cca 400 mil. Kč na dofinancování prokazatelné ztráty. Ano, obce  v kraji nám přispívají částkou 24 mil. Kč.  A za to všem obcím, které tak činí, děkuji, a myslím to vážně, protože to není  vaše povinnost, ale projevení zájmu o danou oblast, ale i tato částka nám pomáhá.

Na opravu všech komunikací v kraji bych potřeboval zajistit 2,3 miliardy korun, nepočítám přitom Vámi kritizované mosty. Ať počítám jak počítám, na  rekonstrukce mostů ve špatném stavebním a technickém stavu je potřeba 750 mil.Kč. Říkáte, že je třeba šetřit. S tím s Vámi souhlasím, a pokud Vás napadá, odkud  mohu tyto prostředky sehnat, poraďte mi, prosím. Jste členem krajského zastupitelstva a sám dobře víte, že můžete podávat návrhy, protinávrhy a přispět k řešení situace. Když mi řeknete, odkud mám vzít těch potřebných 500 mil. Kč, které jsou nutné na  opravy nejrizikovějších mostů, jichž mimochodem máme v kraji 664, budu Vám vděčný a nejen já.

Jsou totiž dvě možnosti jak dál.Ta první, že budeme dělat mrtvého brouka a smíříme se se situací a nebudeme dělat nic. Úředníci mohou začít připravovat omezování  dopravy na mostech a postupné uzavírky, vymýšlení objízdných tras a modlit se, aby se nestalo nějaké neštěstí. A ve své podstatě za pár let stejně budeme muset začít opravovat a to za daleko více peněz, protože jestli dneska nutně potřebujeme 500 mil. Kč tak tím, jak se bude stav mostů zhoršovat, budou opravy dražší a dražší. Myslím, že právě toto je nezodpovědnost, ale je to jenom můj názor.

Ta druhá možnost je, že velmi odpovědně zvážíme možnosti kraje a navrhneme zastupitelstvu schválit přijetí úvěru právě ve výši půl miliardy na opravu právě těch mostů, které jsou v nejhorším stavu, a kde by jiná alternativa než oprava byla ta nejhorší možná - omezení či uzavření.  dopravy,

Pane starosto, bohužel si musíme poradit sami. A šetření, jak jsem již psal, tak určitě ano, ale kde? Nevidím prostor, kde bych měl svým kolegům v radě navrhnout ušetřit půl miliardy korun, a hlavně na úkor čeho. Nebo spíš koho? Pokud někde vezmeme peníze, tak prostě musíme omezit nějaké služby, které poskytujeme zase jenom občanům. Několikrát jste vyzýval k opatřením proti krizi. Není snad právě toto jedna z možností, jak bojovat proti krizi? Lidé budou mít práci. Občané se dostanou rychle a bezpečně za prací. Podnikatelé budou moci plánovat firemní dopravu po nejkratších trasách atd.  

Ale to hlavní - nebudeme se muset bát, že dojde ke zranění. Věřte mi, že kdybych viděl jinou možnost jak tuto věc řešit, tak budu ten první, který ji navrhne.

 

Myslím, že alespoň na jedné věci se shodneme, že celkově všechny kraje mají problémy s financováním oprav majetku. Jenom škoda, že stát nedal všechny komunikace do přijatelného stavu, než přešly do majetku kraje. Je to stejné, jako kdybyste dal manželce auto k narozeninám, ale ono mělo poruchu motoru, takže Vaše paní by si musela vzít půjčku, aby ho opravila a mohla s ním jezdit do práce.

Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pověřený vedením resortu dopravy

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky