Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Povodně přibývají, přepravní transbordéry pro pěší a cyklisty zatím ne

Mgr. Langer Jiří

  • 13. 06. 2013 19:21

Sdílet článek

Před necelými třemi lety pomohl Chrastavě v nápravě po povodních unikát – transbordér na ruční pohon umístěný jako dopravní prostředek přes Lužickou Nisu. Transbordér, který nahradil strženou lávku, je samoobslužný dřevěný kabinkový osobní mostní přepravník (gondolový most), v těsném sousedství souběžného železničního mostu. Spojuje elektrárenskou osadu Kolonka s železniční zastávkou  Machnín-hrad  a překonává vzdálenost 13 metrů a  propojuje turistické trasy a cíle na obou stranách řeky.

Zařízení před několika staletími užívané ve velkých přístavech je v současnosti na pouhých dvou místech minimálně v Evropě, ne-li na světě. V Německu přes řeku Niers u Mönchengladbachu a v České republice právě přes Lužickou Nisu v Chrastavě (část Kolonka v Andělské Hoře).

Povodně končí a nastává čas pro řadu obcí přemýšlet, jak se proti nim ochránit. Mám pocit, že by v některých případech transbordéry mohly být užitečné, neboť jsme si to po povodních v roce 2010 vyzkoušeli na vlastní kůži a dodnes instalovaný dřevěný transbordér spojuje přes Lužickou Nisu město s osadou Andělská Hora,“ uvedl starosta Chrastavy Michael Canov, který si dílo architekta Martina Rajniše nemůže vynachválit.

Transbordér slouží podle něj nejen pro dopravu místních na vlak a pro turisty, ale také se stal velkou atrakcí, když nikde jinde není. Transbordér slouží k plné spokojenosti a je vždy v případě potřeby rychle zabezpečen tak, že ho neohrozí ani 500-set letá voda.

„Z našeho chrastavského pohledu bychom mohli být rádi, že máme něco, co nikde jinde  než nás není, ale objektivně řečeno, to je velká škoda. Znovu jsem si to uvědomil při povodních 2013. Dílo, které pro Chrastavu vyprojektoval a spolu se svými studenty vybudoval velmi známý pražský  architekt Martin Rajniš, nemusí být přece jenom v Chrastavě, ale může sloužit všude tam, kde zapadne do přírodní scenérie, není tam extra velký provoz, zato tam hrozí velká voda,“ vysvětlil starosta.

Stačí architekta Martina Rajniše oslovit (hutarchitektury@gmail.com , +420602277912 ). Michael Canov při architektově ochotě o domluvě nepochybuje. 

„Snažíme se spolu s kolegou Davidem Pavlištou  transbordér dále vylepšovat tak, aby se jeho životnost dále zvyšovala,“ zdůraznil architekt.

Cena lávky ze dřeva byla 649 tisíc Kč, tedy zhruba šestkrát levnější, než by stála ocelová konstrukce o srovnatelné nosnosti. Stavba trvala 26 dní.
Kontakt:  Huť architektury Martin Rajniš s.r.o. /  www.hutarchitektury.cz / +420 224 313 634

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky