Povodně přibývají, přepravní transbordéry pro pěší a cyklisty zatím ne
- 13. 06. 2013 19:21
Před necelými třemi lety pomohl Chrastavě v nápravě po povodních unikát – transbordér na ruční pohon umístěný jako dopravní prostředek přes Lužickou Nisu. Transbordér, který nahradil strženou lávku, je samoobslužný dřevěný kabinkový osobní mostní přepravník (gondolový most), v těsném sousedství souběžného železničního mostu. Spojuje elektrárenskou osadu Kolonka s železniční zastávkou Machnín-hrad a překonává vzdálenost 13 metrů a propojuje turistické trasy a cíle na obou stranách řeky.
Zařízení před několika staletími užívané ve velkých přístavech je v současnosti na pouhých dvou místech minimálně v Evropě, ne-li na světě. V Německu přes řeku Niers u Mönchengladbachu a v České republice právě přes Lužickou Nisu v Chrastavě (část Kolonka v Andělské Hoře).
„Povodně končí a nastává čas pro řadu obcí přemýšlet, jak se proti nim ochránit. Mám pocit, že by v některých případech transbordéry mohly být užitečné, neboť jsme si to po povodních v roce 2010 vyzkoušeli na vlastní kůži a dodnes instalovaný dřevěný transbordér spojuje přes Lužickou Nisu město s osadou Andělská Hora,“ uvedl starosta Chrastavy Michael Canov, který si dílo architekta Martina Rajniše nemůže vynachválit.
Transbordér slouží podle něj nejen pro dopravu místních na vlak a pro turisty, ale také se stal velkou atrakcí, když nikde jinde není. Transbordér slouží k plné spokojenosti a je vždy v případě potřeby rychle zabezpečen tak, že ho neohrozí ani 500-set letá voda.
„Z našeho chrastavského pohledu bychom mohli být rádi, že máme něco, co nikde jinde než nás není, ale objektivně řečeno, to je velká škoda. Znovu jsem si to uvědomil při povodních 2013. Dílo, které pro Chrastavu vyprojektoval a spolu se svými studenty vybudoval velmi známý pražský architekt Martin Rajniš, nemusí být přece jenom v Chrastavě, ale může sloužit všude tam, kde zapadne do přírodní scenérie, není tam extra velký provoz, zato tam hrozí velká voda,“ vysvětlil starosta.
Stačí architekta Martina Rajniše oslovit (hutarchitektury@gmail.com , +420602277912 ). Michael Canov při architektově ochotě o domluvě nepochybuje.
„Snažíme se spolu s kolegou Davidem Pavlištou transbordér dále vylepšovat tak, aby se jeho životnost dále zvyšovala,“ zdůraznil architekt.
Cena lávky ze dřeva byla 649 tisíc Kč, tedy zhruba šestkrát levnější, než by stála ocelová konstrukce o srovnatelné nosnosti. Stavba trvala 26 dní.
Kontakt: Huť architektury Martin Rajniš s.r.o. / www.hutarchitektury.cz / +420 224 313 634