Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Povodně, tornáda, blackouty? Postiženým pomůže nový projekt ministerstva vnitra

Jan Mikulička

odborný zaměstnanec

  • 07. 08. 2025 09:23
  • Krizové řízení

Sdílet článek

Sedmdesát dva hodin. Tak se jmenuje projekt, s nímž přišlo ministerstvo vnitra. Je zaměřen na zvládání krizových situací a přináší potřebné informace pro starosty obcí, stejně jako jejich obyvatele.

Česká republika se pravidelně potýká s krizovými situacemi, jako jsou povodně, tornáda, požáry, bouře či výpadky základních služeb. Nedávný výpadek elektřiny na začátku července a povodně v roce 2024 nám připomněly, jak rychle se může běžný život změnit. Nejtěžší bývají pro zasažené rodiny první tři dny – tedy 72 hodin –, kdy může dojít k výpadkům vody, tepla, elektřiny nebo internetu. Je proto zásadní, aby byli občané připraveni a měli doma nouzové zásoby,“ řekl ministr vnitra Vít Rakušan.

Vše je dostupné na webových stránkách projektu www.72h.gov.cz. Materiály lze stáhnout, vytisknout nebo sdílet se svými týmy a spolupracovníky.

Projekt 72 hodin se zaměřuje na situace, kdy život není bezprostředně ohrožen. Při přímém ohrožení života – například při povodních, požárech nebo úrazech – pomoc přijde rychle. Cílem je pomoci občanům zvládnout dočasná omezení běžného života, což umožní záchranným složkám soustředit se na pomoc lidem v akutním nebezpečí.

Příručka vznikla ve spolupráci s 68 organizacemi z celé České republiky – zapojily se složky integrovaného záchranného systému, ministerstva, státní orgány, samosprávy, univerzity, výzkumné instituce, humanitární organizace, bezpečnostní experti a expertky i soukromý sektor. Tato široká spolupráce zaručuje odbornost a praktičnost obsahu. Inspiraci autoři čerpali z úspěšného finského modelu po konzultacích s finskými kolegy.

Ministerstvo vnitra a Hasičský záchranný sbor ČR vydávaly podobné materiály již dříve, ale tyto informace postupně zastarávaly a byly rozptýlené na různých webech, kde je lidé těžko nacházeli. Snažíme se proto dohnat dlouhodobý deficit v této oblasti. Práce na příručce začaly hned po vyhodnocení reakce na povodně 2024, kdy se ukázala potřeba aktuálních a snadno dostupných informací.

Cílem je poskytnout státem garantované praktické informace přizpůsobené českému prostředí a současným podmínkám. V terénu vidíme každý den, jak zásadní rozdíl představuje připravenost. Domácnosti, které mají alespoň základní nouzové zásoby a vědí, jak postupovat, čelí krizím s mnohem větší odolností a menším rizikem.

Karty pro starosty vznikly jako reakce na potřebu obcí mít jednoduchý a stručný návod, jak v prvních hodinách krize postupovat. Detailní analýza komunikace během povodní v září 2024 mezi 59 zasaženými obcemi z Moravskoslezského a Olomouckého kraje tuto potřebu potvrdila.

Karty i příručka jsou součástí širšího konceptu sdílené bezpečnosti, kde se snažíme zvyšovat připravenost všech úrovní společnosti – od jednotlivců a rodin až po samosprávy.

Karty pro starosty jsou stručné, praktické návody ve formátu přehledných karet, které poskytují:

  • postupy pro široké spektrum krizových situací: povodně (hrozba, vznik povodně, přívalové srážky), výpadky infrastruktury (elektřina, plyn, teplo, voda), požáry (lesní, v obci), extrémní počasí (teploty, dlouhodobé sucho), nález nevybuchlé munice, únik nebezpečných látek, eskalace projevů nenávisti a násilí,
  • jasně strukturované úkoly starosty v prvních hodinách krize – co dělat, koho kontaktovat, jak se koordinovat s IZS,
  • konkrétní komunikační doporučení – jak informovat občany transparentně bez vyvolání nejistoty,
  • specifické postupy pro evakuaci s detailním návodem na organizaci, komunikaci a koordinaci.

    TZ: Ministerstvo vnitra

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky