Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Senioři chodí za ombudsmankou nejčastěji s potížemi v oblasti bydlení

11. 03. 2016

Měsíc fungování poradny pro seniory, kterou nabízí krajská náměstkyně pro sociální resort Lenka Kadlecová, ukázal, že o konzultace bude velký zájem. Na „ombudsmanku“ se již obrátilo více seniorů, než se v počátcích očekávalo. Nejčastěji přichází lidé, kteří si nevědí rady ve spletitých životních situacích.

„V drtivé většině se na mě obrací lidé, kteří řeší vážné potíže v oblasti bydlení. A to ať již nájemního, kdy za mnou přišla seniorka, jejíž „domácí“ jí dělá evidentní naschvály, aby ji dostal z bytu pryč, nebo i v oblasti vlastnického práva. Otřásl mnou například osud dvou starších manželů, kteří doplatili na svou důvěřivost. Neprostudovali si pořádně, co při prodeji svého domu známému podepisují a nakonec přišli o střechu nad hlavou. A to i přesto, že se nový majitel zavázal k tomu, že je v domku nechá bezplatně dožít,“ uvádí příklady Lenka Kadlecová, která službu ombudsmanky v Libereckém kraji realizuje poté, co se inspirovala v jiných krajích.

S lidmi, kteří za ní přicházejí, ale řeší i jiné potíže ze sociální oblasti, například nepřiznání příspěvku na péči apod. Některé věci sice nemůže vyřešit na místě, ale bez pomoci zatím neodešel žádný z návštěvníků. Minimálně se jim vždy dostane rady, na kterou organizaci či instituci se mohou obrátit. A i to jim mnohdy velice pomůže.

„Jejich návštěvy jsou pro mne i velmi dobrým zdrojem informací. Dozvím se, co seniory v dnešní době nejvíce trápí. Můžeme tipovat a odhadovat, ale jen při osobním setkání si mohu udělat skutečný obrázek o jejich potížích,“ říká náměstkyně Kadlecová. Se získanými informacemi chce pracovat dále. „V případě, že se budou množit problémy v oblasti bydlení, zvažuji zorganizování semináře s odborníky, kteří seniory připraví na možné záludnosti, které mohou číhat ve smlouvách, ať již nájemních, kupních nebo prodejních. Nebylo by od věci ani účastníky informovat, jaká mají práva v oblasti bydlení,“ uzavírá Lenka Kadlecová.

Cílem náměstkyně je rozšířit informaci o nabízené pomoci ombudsmanky co nejširší veřejnosti. Pro začátek byly letáčky s nabídkou distribuovány do krajských domovů pro seniory a některých zdravotnických zařízení, a i nadále se bude jejich distribuce rozšiřovat.

Ombudsmanku mohou senioři navštěvovat v její kanceláři, na Krajském úřadě Libereckého kraje, každé první a třetí pondělí v měsíci. Najdou ji v kanceláři ve 4. patře, číslo dveří 417, od 13.00 do 16.00 hodin.

Daníčková Blanka
blanka.danickova@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226302
Mobil: 732765215