Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Vlakem z Liberce do Prahy za hodinu? Partneři projektu TRANS-BORDERS se setkali v Liberci
- 22. 05. 2018 00:00
Ve středu 16.5.2018 se v sídle krajského úřadu v Liberci konala odborná konference v rámci projektu TRANS-BORDERS. Tento projekt spojuje snahu 9 projektových partnerů o zlepšení železničních a autobusových spojení v příhraničních regionech na rakousko-slovinském pomezí a ve Trojzemí CZ/D/PL a o napojení těchto regionů na evropskou hlavní dopravní síť TEN-T.
Projekt vede Saské ministerstvo hospodářství, práce a dopravy. Aktivity projektu již běží od června 2017 a budou pokračovat až do května 2020. Setkání projektových partnerů a zdejší odborné veřejnosti v Liberci bylo 3. setkáním v rámci projektu.
Liberecký kraj v projektu zastupuje krajský koordinátor dopravy společnost KORID LK spol.s r.o.
„Hlavním přínosem projektu je pro Liberecký kraj plán opatření ke zlepšení železniční infrastruktury na trase Praha – Liberec,“ řekl náměstek hejtmana Marek Pieter.
Na konferenci byly zástupcem ministerstva dopravy a zástupcem SŽDC prezentovány kroky obou institucí vedoucí ke zlepšení tohoto spojení. Petr Provazník, který je na zodpovědný za Studii proveditelnosti spojení Praha – Liberec prezentoval několik variant spojení rychlých tratí přes Liberec.
„Klíčem ke schválení projektu je pozitivní vyhodnocení benefitů, které bez vazby v zahraničí v případě Liberce nevyjde. Pro Liberec by ale mohla příprava projektu přinést alespoň návrh částečného přetrasování spojení mezi Prahou, Mladou Boleslaví, Turnovem a Libercem které by svými parametry již bylo připravené na budoucí zvýšení traťové rychlosti,“ popsal situaci Petr Provazník ze SŽDC.
„V původním návrhu trasování železniční sítě TEN-T při přípravě Nařízení EU 1315/2013 byla i trať Praha – Liberec – Zgorzelec, která ze schválené verze vypadla kvůli nezájmu na polské i německé straně, kdy v obou případech vede do okrajových regionů těchto zemí,“ řekl na konferenci Vít Sedmidubský z Odboru Strategie Ministerstva dopravy.
Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, vysvětloval, že právě roztříštěnost partnerů na přeshraničním spojení z Liberce do uzlu Görlitz/Zgorzelec je pole, na kterém se musí v rámci projektu TRANS-BORDER pracovat. Jeho slova doplnil z pohledu Landkreis Görlitz pan Dominik Rein: „Görlitz/Zgorzelec je sice na trasách TEN-T, ale také na okraji zájmu německé spolkové vlády, čemuž odpovídá i to, že trasa Görlitz – Dresden není dosud elektrifikována a spojení na Berlín také neodpovídá kvalitě ostatních tratí v Německu. Společně s Libereckým krajem a Dolnoslezským vojevodstvím se již význam celého trojzemí zvyšuje.“
Paní Agnieszka Zakęś z maršálkovského úřadu Dolnoslezského vojvodství informovala účastníky konference, že minimálně Dolnoslezské vojevodství je domovem 3 miliónů potencionálních cestujících a dále hovořila o již realizovaných úspěšných přeshraničních železničních spojení: Dolny Slaśk – Berlin, Dresden, Liberec, Trutnov, Adršpach a Ústí nad Orlicí, která dokazují zájem cestujících o přeshraniční relace.
Na konferenci hovořili zástupci sousedního dopravního svazu ZVON (zemské okresy Görlitz, Bautzen a Zittau). Christoph Mehnert mluvil o spojení Dresden – Wroclaw, kde se zdá, že polský úsek trati bude elektrifikován dříve než ten saský a také o dalších přeshraničních spojení Knapennrode – Horka, Görlitz – Zgorzelec, Zittau – Liberec a ambicích Ústeckého kraje na prodloužení tratě z Liberce přes Varnsdorf a Seifhennersdorf do Rumburku. Jeho kolega Dirk Benofsky prezentoval pokračování úspěšného projektu Euro-Niesse/Nysa/Nisa-Ticket, na kterém ZVON spolupracuje v rámci programu příhraniční spolupráce Česko - Sasko se společností KORID LK.
Peter Zajc z regionální rozvojové agentury Koroška hovořil o úkolech, které mají projektoví partneři na slovinsko-rakouském pomezí. V tamních pohraničních městech se typicky po konci pracovních směn tvoří kolony vozidel, protože ani infrastruktura ani veřejná doprava není připravená na fakt, že lidé v Schengenském prostoru již neberou státní hranice jako omezení.
Konferenci uzavřel svým příspěvkem marketingový specialista Roland Fercher. Prezentoval úspěšný projekt železničního spojení Villach [A] – Udine [IT] s názvem MICOTRA, který budil mezi zúčastněnými obdiv především rozsahem a kvalitou provedení propagace na obou stranách hranice. Pro Liberecký kraj je to inspirace při propagaci železničních spojení Liberec – Dresden a Liberec – Szklarska Poręba.
Stav drážní infrastruktury v Trojzemí dokresluje i způsob jakým na konferenci její účastníci přijeli. Tříčlenná polská delegace přijela vlakem přes Harrachov. Vlakem přijeli i zástupci partnerů ze Slovinska a Rakouska. Slovinští účastníci však jeli vlakem přes Německo. Přednášející z Prahy, Görlitz a Bautzen však z časových důvodů zvolili osobní automobil.
Kompletní informace o projektu TRANS-BORDERS a úkolech pro KORID LK naleznete na http://www.korid.cz/stranky/24:trans-borders.html
Stakeholder Meeting – Liberec 16.5.2018 | |||
| |||
|
| Prezentace / Presentation | Logo + link |
1 | Marek Pieter Náměstek hejtmana Libereckého kraje, Resort investic a resort dopravy, Liberec CZ | Zahájení konference Význam projektu pro Liberecký kraj | |
2 | Petra Ludewig Freistaat Sachsen, Staatsministerium für Wirtschaft, Arbeit und Verkehr, Dresden D
|
| |
3 | Christoph Mehnert ZVON, Bautzen D | Situation in ZVON area, possibilities and aims for the future
| |
4 | Vít Sedmidubský Ministerstvo dopravy, Odbor strategie, Praha CZ | ||
5 | Petr Provazník SŽDC – Správa železniční dopravní cesty s.o., Praha CZ | Zrychlení dopravy z Liberce do Prahy
| |
6 | Pavel Blažek KORID LK, Liberec CZ | Improvement of the connections in the Borderlands DE/PL/CZ
| |
7 | Dominik Rein, Landkreis Görlitz, Görlitz D | ACCESSIBILITY REQUIREMENTS OF RAIL TRANSPORT FOR PERIPHERAL REGIONS | |
8 | Peter Zajc RRA Koroška, Dravograd SI | Public transport between Koroška region (SI) and Carinthia (AT) – case study | |
9 | Dirk Benofsky ZVON, Bautzen D | ||
10 | Agnieszka Zakęś Urząd Marszałkowski Wojewódstwa Dolnośląskiego, Wróclaw PL | ||
11 | Roland Fercher Verkehrsverbund Kärnten, Marketing, Klagenfurt A |