Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Vlakem z Liberce do Prahy za hodinu? Partneři projektu TRANS-BORDERS se setkali v Liberci

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 22. 05. 2018 00:00

Sdílet článek

Ve středu 16.5.2018 se v sídle krajského úřadu v Liberci konala odborná konference v rámci projektu TRANS-BORDERS. Tento projekt spojuje snahu 9 projektových partnerů o zlepšení železničních a autobusových spojení v příhraničních regionech na rakousko-slovinském pomezí a ve Trojzemí CZ/D/PL a o napojení těchto regionů na evropskou hlavní dopravní síť TEN-T.

Projekt vede Saské ministerstvo hospodářství, práce a dopravy. Aktivity projektu již běží od června 2017 a budou pokračovat až do května 2020. Setkání projektových partnerů a zdejší odborné veřejnosti v Liberci bylo 3. setkáním v rámci projektu.

Liberecký kraj v projektu zastupuje krajský koordinátor dopravy společnost KORID LK spol.s r.o.

„Hlavním přínosem projektu je pro Liberecký kraj plán opatření ke zlepšení železniční infrastruktury na trase Praha – Liberec,“ řekl náměstek hejtmana Marek Pieter.

Na konferenci byly zástupcem ministerstva dopravy a zástupcem SŽDC prezentovány kroky obou institucí vedoucí ke zlepšení tohoto spojení. Petr Provazník, který je na zodpovědný za Studii proveditelnosti spojení Praha – Liberec prezentoval několik variant spojení rychlých tratí přes Liberec.

„Klíčem ke schválení projektu je pozitivní vyhodnocení benefitů, které bez vazby v zahraničí v případě Liberce nevyjde. Pro Liberec by ale mohla příprava projektu přinést alespoň návrh částečného přetrasování spojení mezi Prahou, Mladou Boleslaví, Turnovem a Libercem které by svými parametry již bylo připravené na budoucí zvýšení traťové rychlosti,“ popsal situaci Petr Provazník ze SŽDC.

„V původním návrhu trasování železniční sítě TEN-T při přípravě Nařízení EU 1315/2013 byla i trať Praha – Liberec – Zgorzelec, která ze schválené verze vypadla kvůli nezájmu na polské i německé straně, kdy v obou případech vede do okrajových regionů těchto zemí,“  řekl na konferenci Vít Sedmidubský z Odboru Strategie Ministerstva dopravy.

Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, vysvětloval, že právě roztříštěnost partnerů na přeshraničním spojení z Liberce do uzlu Görlitz/Zgorzelec je pole, na kterém se musí v rámci projektu TRANS-BORDER pracovat. Jeho slova doplnil z pohledu Landkreis Görlitz pan Dominik Rein: „Görlitz/Zgorzelec je sice na trasách TEN-T, ale také na okraji zájmu německé spolkové vlády, čemuž odpovídá i to, že trasa Görlitz – Dresden není dosud elektrifikována a spojení na Berlín také neodpovídá kvalitě ostatních tratí v Německu. Společně s Libereckým krajem a Dolnoslezským vojevodstvím se již význam celého trojzemí zvyšuje.“

Paní Agnieszka Zakęś z maršálkovského úřadu Dolnoslezského vojvodství informovala účastníky konference, že minimálně Dolnoslezské vojevodství je domovem 3 miliónů potencionálních cestujících a dále hovořila o již realizovaných úspěšných přeshraničních železničních spojení: Dolny Slaśk – Berlin, Dresden, Liberec, Trutnov, Adršpach a Ústí nad Orlicí, která dokazují zájem cestujících o přeshraniční relace.

Na konferenci hovořili zástupci sousedního dopravního svazu ZVON (zemské okresy Görlitz, Bautzen a Zittau). Christoph Mehnert mluvil o spojení Dresden – Wroclaw, kde se zdá, že polský úsek trati bude elektrifikován dříve než ten saský a také o dalších přeshraničních spojení Knapennrode – Horka, Görlitz – Zgorzelec, Zittau – Liberec a ambicích Ústeckého kraje na prodloužení tratě z Liberce přes Varnsdorf a Seifhennersdorf do Rumburku. Jeho kolega Dirk Benofsky prezentoval pokračování úspěšného projektu Euro-Niesse/Nysa/Nisa-Ticket, na kterém ZVON spolupracuje v rámci programu příhraniční spolupráce Česko - Sasko se společností KORID LK.

Peter Zajc z regionální rozvojové agentury Koroška hovořil o úkolech, které mají projektoví partneři na slovinsko-rakouském pomezí. V tamních pohraničních městech se typicky po konci pracovních směn tvoří kolony vozidel, protože ani infrastruktura ani veřejná doprava není připravená na fakt, že lidé v Schengenském prostoru již neberou státní hranice jako omezení.

Konferenci uzavřel svým příspěvkem marketingový specialista Roland Fercher. Prezentoval úspěšný projekt železničního spojení Villach [A] – Udine [IT] s názvem MICOTRA, který budil mezi zúčastněnými obdiv především rozsahem a kvalitou provedení propagace na obou stranách hranice. Pro Liberecký kraj je to inspirace při propagaci železničních spojení Liberec – Dresden a Liberec – Szklarska Poręba.

Stav drážní infrastruktury v Trojzemí dokresluje i způsob jakým na konferenci její účastníci přijeli. Tříčlenná polská delegace přijela vlakem přes Harrachov. Vlakem přijeli i zástupci partnerů ze Slovinska a Rakouska. Slovinští účastníci však jeli vlakem přes Německo. Přednášející z Prahy, Görlitz a Bautzen však z časových důvodů zvolili osobní automobil.

 

Kompletní informace o projektu TRANS-BORDERS a úkolech pro KORID LK naleznete na http://www.korid.cz/stranky/24:trans-borders.html

Stakeholder Meeting – Liberec 16.5.2018

 

 

 

Prezentace / Presentation

Logo + link

1

Marek Pieter

Náměstek hejtmana Libereckého kraje, Resort investic a resort dopravy, Liberec CZ

Zahájení konference

Význam projektu pro Liberecký kraj

2

Petra Ludewig

Freistaat Sachsen,

Staatsministerium für Wirtschaft, Arbeit und Verkehr, Dresden D

 

 

TRANS-BORDERS Project Goal

3

Christoph Mehnert

ZVON, Bautzen D

Situation in ZVON area, possibilities and aims for the future

 

4

Vít Sedmidubský

Ministerstvo dopravy, Odbor strategie, Praha CZ

Rail connection Praha – Liberec and TEN-T

5

Petr Provazník

SŽDC – Správa železniční dopravní cesty s.o., Praha CZ

Zrychlení dopravy z Liberce do Prahy

 

6

Pavel Blažek

KORID LK, Liberec CZ

Improvement of the connections in the Borderlands DE/PL/CZ

 

7

Dominik Rein,

Landkreis Görlitz, Görlitz D

ACCESSIBILITY REQUIREMENTS OF RAIL TRANSPORT FOR PERIPHERAL REGIONS 

8

Peter Zajc

RRA Koroška, Dravograd SI

Public transport between Koroška region (SI) and Carinthia (AT) – case study

9

Dirk Benofsky

ZVON, Bautzen D

Euro-Neisse-Ticket

10

Agnieszka Zakęś

Urząd Marszałkowski Wojewódstwa Dolnośląskiego, Wróclaw PL

Experiences from the implementation of a transport offer between Lower Silesia and the Czech Republic and Saxony   

11

Roland Fercher

Verkehrsverbund Kärnten, Marketing, Klagenfurt A

MICOTRA – ein Vorbild für grenzüberschreitenden Verkehr

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky